کد خبر: ۸۳۳۱

حکیم مهر - معاون صید و بنادر سازمان شیلات ایران اعلام کرد: ممنوعیت پنج ساله صید ماهیان خاویاری از دریای خزر به دلیل مخالفت ترکمنستان و عدم موافقت کشور برای امضای این توافق‌نامه اجرایی نمی‌شود.

علی‌اصغر مجاهدی اظهار کرد: چندی پیش چهار کشور توافقنامه ممنوعیت صید ماهیان خزر را در باکو آذربایجان امضا کردند، اما کشور ترکمنستان این توافقنامه را امضا نکرد و اعلام کرد که برای امضای آن به فرصت بیشتری نیاز دارد که نهایتا هم اعلام کرد این تفاهم‌نامه را قبول ندارد و امضا نمی‌کند.

وی افزود: ایران توافقاتی را قبول دارد و اجرایی خواهد کرد که پنج جانبه‌ و به امضا همه کشورهای حاشیه‌ی خزر رسیده باشد، لذا این توافق‌نامه برای ایران اعتبار ندارد.

معاون سازمان شیلات ایران گفت: از سال گذشته ایران صید ماهیان خاویاری از دریای خزر را با هدف بازسازی ذخایر انجام می‌دهد و هرگونه صید ماهیان خاویاری به مراکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری فعال در شمال کشور تحویل داده می‌شود.

گفتنی است، چندماه پیش اولین جلسه کمیسیون منابع زنده دریای خزر در قزاقستان برای امضای توافق‌نامه‌ی ممنوعیت پنج ساله صید ماهیان خاویاری برگزار شد، اما در آنجا به دلیل عدم حضور ترکمنستان این توافق‌نامه امضا و اجرایی نشد. چند ماه بعد دومین جلسه‌ نیز در آستاراخان روسیه برگزار شد، اما مجددا به دلیل عدم حضور ترکمنستان، ایران هم در جلسه حاضر نشد.

در سومین جلسه هم که اخیرا در باکو آذربایجان برگزار شد، ترکمنستان این توافقنامه را امضا نکرد و اعلام کرد که برای امضای این موضوع به فرصت بیشتری نیاز دارد که نهایتا هم اعلام کرد این تفاهم‌نامه را قبول ندارد و امضا نمی‌کند.

سال 2011 سهمیه ایران برای صید تجاری ماهیان خاویاری از دریای خزر 400 تن بوده است که به دلیل نبود ماهی تنها 100 تن آن محقق شد.

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه