کد خبر: ۸۲۰۲

حکیم مهر - پروژه پرورش ماهی در قفس‌های شناور از جمله طرح‌های جدید در صنعت پرورش ماهیان در جهان امروز است چراکه این روش پرورش راهکار مناسبی به منظور اشتغال و همچنین تغییر شغل صیادان نیز به‌شمار می‌رود.

در کشور چین طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از صیادان، در راستای حفظ ذخایر دریا و رعایت برداشت پایدار از دریا، تغییر شغل داده و روش صید سنتی را کنار گذاشته‌اند و در طرح‌های پرورش ماهی در قفس مشغول به کار شده‌اند.

اما این طرح در کشور ما که از اوایل دهه 80 مطرح شده و طبق مطالعات یک شرکت نروژی بیش از 400 هزار تن ظرفیت بالقوه برای این طرح در استانهای شمالی و جنوبی کشور شناخته شد هنوز این پروژه‌ها در سطح پایلوت بوده و شکل تجاری و انبوه به خود نگرفته چراکه تامین بچه ماهی به عنوان نیاز اولیه این طرح با مشکل مواجه است.

با توجه به اینکه مراکز تکثیر و پرورش ماهیان دریایی در کشورمان وجود نداشته، طرح‌های پایلوت پرورش ماهی در قفس اقتصادی نبوده و این پروژه‌ها که در استانهای خوزستان، هرمزگان و بوشهر در حال انجام است، به تراز اقتصادی نرسیده است.

هرچند که پرورش ماهی در قفس از طرح‌های حمایتی جامعه صیادان در دریای شمال و سواحل جنوبی کشور به شمار می‌رود و جامعه صیادی می‌تواند بدون هیچ محدودیتی این فعالیت را انجام دهد اما اکنون فعالانی که در جنوب کشور به صورت پایلوت این طرح را اجرا می‌کنند با مشکل تامین بچه ماهی مواجه هستند و به دلیل نبودن مولد و بیوتکنیک تکثیر و پرورش، سه مزرعه در شمال کشور که مجوز دریافت کرده‌ و قفس‌هایشان را به آب انداخته‌اند، هنوز تولید ندارند.

طرح پرورش ماهیان خاویاری در قفس‌های شناور در آب‌بندان برای اولین بار در استان گیلان در دو منطقه تالش و آستانه اشرفیه به اجرا درآمده است.

 

 

نظر شما
ادامه