کد خبر: ۸۱۶۵

حکیم مهر - مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان شیلات ایران با تاکید بر افزایش ظرفیت‌های آبزی‌پروری کشور همسو با برنامه پنجم توسعه شیلات، گفت: از سال گذشته ردیف کمک‌های فنی و اعتباری برای شیلات مستقل شد و علاوه بر آن میزان یارانه تسهیلات از 3/8 میلیارد تومان به حدود 14 میلیارد تومان افزایش یافت.

رجبعلی قربان‌زاده اظهار کرد: توسعه شیلات در کشور ما یک مزیت است چراکه کشورمان طول سواحل مطلوبی دارد و اکوسیستم‌های مختلفی در شمال و جنوب مشاهده می‌شود که همه از مزایای شیلات به شمار می‌روند و با توجه به پیش‌بینی‌های برنامه پنجم توسعه شیلات، ظرفیت‌های فراوان اشتغالزایی در شیلات یک فرصت است که باید به نحو شایسته‌ای از آن بهره برد و استفاده از اکوسیستم‌ها برای برداشت دریایی بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه امروزه در دنیا روند میزان صید رو به کاهش است، گفت: براساس آمار بخش ماهیگیری فائو از سال 1995 میلادی نسبت صید به آبزی‌پروری عوض شده است. در این سال میزان صید 75 درصد و آبزی‌پروری 25 درصد بوده است ولی امروز این درصد به 55 درصد صید و 45 درصد آبزی‌پروری تغییر کرده است که این آمار تغییر رویکرد دنیا را نشان می‌دهد و در این میان ما باید تلاش کنیم تا ظرفیت‌های آبزی‌پروری کشور را افزایش دهیم.

قربان‌زاده افزود: از سال 2003 میلادی سازمان شیلات ایران عضو کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند شده است که این موضوع باعث شده تا بتوانیم از حق‌السهم خود در این اقیانوس استفاده کنیم. هم‌اکنون از هزار و 300 شناور ما 51 شناور در آب‌های آزاد اقیانوس هند حاضرند و می‌توانند آزادانه صید کنند. در آب‌های داخلی هم روی کاهش صید، بهینه‌سازی، پایداری در بهره‌وری و مدیریت منابع شیلات ایران برنامه‌ریزی کرده است.

وی گفت: توسعه آبزی‌پروری مهمترین برنامه‌ریزی سازمان شیلات ایران است، چراکه ظرفیت خیلی مطلوبی در کشور موجود است. پرورش ماهی در قفس از اولویت‌های شیلات به شمار می‌رود و براساس مطالعات انجام شده در آب‌های خلیج فارس و در شمال کشور هم حداقل 200 هزار تن توانایی تولید وجود دارد.

او درباره بودجه و تسهیلات گفت: تا سالیان قبل ردیف کمک‌های فنی و اعتباری شیلات بخشی از اعتبارات وزارتخانه بود، ولی از سال گذشته این ردیف برای شیلات مستقل شد. علاوه بر آن میزان یارانه تسهیلات از 3/8 میلیارد تومان به حدود 14 میلیارد تومان افزایش یافت که با تلفیق منابع بانکی رشد قابل توجه‌ای به نسبت به سال قبل خواهیم داشت.

قربان‌زاده تصریح کرد: جهت‌گیری هم‌اکنون شیلات حرکت به سوی پرورش ماهیان خاویاری و پرورش انواع گونه‌های دریایی است.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان شیلات ایران اظهار کرد: هم‌اکنون حدود 12 هزار هکتار زمین آماده کشت میگو داریم، بیماری لکه سفید در برخی از مزارع پرورش میگو در استان‌های جنوبی، سرمازدگی و وام‌هایی که پرورش‌دهندگان دریافت کردند و نتوانستند بازپرداخت کنند که مشکلاتی را ایجاد کرد ولی که باتوجه به تصویب بسته حمایتی دولت برای میگوکاران و همچنین با عنایت به ورود میگوی گونه وانامی که مقاومت زیادی در مقابل بیماری داشته و رشد خوبی نیز دارد و دارای قابلیت دو بار کشت در سال است حرکت تازه‌ای در صنعت میگو به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: تولید میگو در سال گذشته پس از چند سال مشکلات به بیش از شش هزار تن رسیده که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حدود هشت هزار تن برداشت محصول داشته باشیم که استان بوشهر از پیشگامان تولید میگوی پرورشی در کشوراست، هرچند ظرفیت تولید تا 150 هزار تن میگو هم‌اکنون در کشور وجود دارد که در افق برنامه پنجم توسعه (1394) پیش بینی 48هزارتن میگو پرورشی در برنامه لحاظ شده که این مزیت علاوه بر مزایای فوق‌العاده اشتغالزایی این محصول است که جنبه ارزآوری و صادرات آن بسیار حائز اهمیت است.

قربان‌زاده افزود: با توجه به کشت و برداشت میگوی پرورشی گونه وانامی در سایت پرورش میگوی گمیشان در استان گلستان که درسال جاری برای اولین بار صورت گرفت و به چهار کشور نیز صادرات این میگو انجام شد قابلیت‌های توسعه و چشم انداز امیدوارکننده‌ای درباره پرورش میگو در شمال کشور هم فراروی آینده این صنعت ترسیم کرده است.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان شیلات ایران تصریح کرد: از سال گذشته کمیته اجرایی در رابطه با اجرای تفاهم‌نامه‌ای که از سال‌های قبل فی ما بین سازمان شیلات ایران و معاونت و آب و خاک جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات منعقد شده بود تشکیل شده که پیگیری امور را برعهده گیرد. براساس این تفاهمنامه مقرر شد تا حوضچه‌های آبیاری تحت فشار در اختیار شیلات ایران در سراسر کشور قرار گیرد تا با امکانات فنی شیلات دراین حوضچه‌ها بچه ماهی رهاسازی شود و از این منابع آبی موجود استفاده بهینه شود.

وی یادآور شد: گونه‌ی پر تولید «تیلاپیا» در بافق یزد تمام مراحل تکثیر و پرورش این گونه ماهی وارداتی که از مصر وارد کشور شده انجام پذیرفته و در انتظار مجوز سازمان محیط زیست برای گسترش این گونه فعالیت‌هاست و اگر بتوانیم این گونه را وارد پروسه تولید کشور کنیم، جهش بزرگی در تولید آبزیان در کشور به وقوع خواهد پیوست. از ویژگی‌های این گونه ماهی این است که با یک تانکر آب غنی شده قابلیت پرورش دریک دوره رشد کامل را دارد.

 

نظر شما
ادامه