کد خبر: ۸۰۹۹

حکیم مهر - یک متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی با بیان این که رژیم‌ غذایی سرشار از غلات و میوه‌ها در کنترل چربی خون موثر است، گفت: سبزی‌ها نیز سرشار از فیبرهای غذایی هستند و می‌توانند مانع از جذب چربی شوند.

دکتر اکبر نیک پژوه افزود: چکاپ و پیگیری منظم در کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی ضروری است.

وی ضمن تاکید بر نقش مصرف چربی‌ها در بروز بیماری‌های قلبی عنوان کرد: کلسترول خوب (HDL) هرچقدر بالاتر باشد، مطلوب‌تر است اما کلسترول بد (LDL ) در افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شناخته شده هستند باید کمتر از 70 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد. حد مجاز کلسترول بد در افراد معمولی، زیر 129 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است.

این متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی، همچنین عنوان کرد: بهتر است میزان تری‌گلیسیرید در خون کمتر از 150 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد.

به جای روغن‌های نباتی جامد از روغن‌های گیاهی کانولا، سویا و زیتون استفاده کنید

وی با اشاره به این که اسیدهای چرب ترانس نباید به هیچ وجه مورد استفاده قرار بگیرند، گفت: روغن‌های نباتی جامد منبع سرشار اسیدهای چرب ترانس هستند. توجه داشته باشید اگر از روغن‌های نباتی جامد یا روغن‌های هیدروژنه استفاده می‌کنید، اسیدهای چرب ترانس را نیز وارد سیستم گردش خونی خود نموده‌اید. بهتر است به جای روغن‌های نباتی جامد از روغن‌های گیاهی مایع چون روغن کانولا، سویا و زیتون استفاده کنید.

نیک پژوه افزود: ممکن است روغن نباتی جامد به طور مستقیم در آشپزخانه مورد مصرف قرار بگیرد و یا این که در تهیه مواد غذایی در کارخانه‌ها از روغن‌های نباتی جامد استفاده شود. به عنوان مثال ممکن است در پروسه تولید شیرینی‌ها، بیسکوییت‌ها و یا فست‌فودها از روغن جامد استفاده کنند.

وی ضمن تاکید بر این که چربی‌های اشباع نظیر گوشت‌های پرچرب که معمولا منشأ حیوانی دارند و همچنین موادی نظیر کره، خامه، پنیر پرچرب و روغن نارگیل که منشأ گیاهی دارند، مضر هستند، عنوان کرد: سعی کنید تا حد امکان از مصرف سوسیس و کالباس که چربی حیوانی بالایی دارند اجتناب کنید.

به هنگام آشپزی تکه‌های چربی قابل مشاهده را حتما از گوشت جدا کنید

نیک پژوه توصیه کرد: اگر آشپزی می‌کنید، تکه‌های چربی قابل مشاهده را حتما از گوشت جدا کرده و به هیچ وجه از پیه و دمبه گوسفند و کله‌پاچه استفاده نکنید. تنها چربی که منشأ حیوانی داشته و توصیه می‌شود ماهی است و مصرف دو وعده غذایی از آن در طول هفته برای حفظ سلامت قلب مفید است.

این متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی، همچنین با اشاره به این که لبنیات از ضروریات رژیم غذایی است، گفت: باید توجه داشته باشید که از لبنیات کم‌چرب استفاده کنید.

وی ادامه داد: رژیم غذایی سرشار از غلات بویژه غلات سبوس‌دار و کامل می‌تواند در کنترل چربی خون مفید باشد.

نیک پژوه ضمن توصیه به گنجاندن میوه‌ها، میوه‌های خشک شده و سبزیجات در سبد غذایی خانوار اظهار کرد: کاهو، فلفل، خیار، هویج و همچنین انواع مغزها نظیر مغز گردو نیز در ردیف مواد غذایی سالم قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: البته در صورت مصرف مواد غذایی چون مغزها، باید مراقب اضافه وزن خود باشید چرا که خشکبار انرژی و کالری بالایی دارند. مصرف روزانه یک یا دو عدد گردو در حدی که بتوان از فواید آن بهره جست، کافی است.

این متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی، در پایان عنوان کرد: سبزی‌ها سرشار از فیبرهای غذایی هستند و می‌توانند مانع از جذب چربی شده و تعادل خوبی برای بدن ایجاد کنند، ضمن آن که سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

نظر شما
ادامه