کد خبر: ۸۰۱

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف ویتامین C کافی در کاهش شدت و طول دوره سرماخوردگی بسیار مؤثر است.

دکتر کورش جعفریان، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یافتن علت سرماخوردگی را مهمترین قدم در درمان آن برشمرد و افزود: هر چقدر سیستم ایمنی فرد ضعیف‌تر و مراقبت‌های بهداشتی فرد کمتر باشد احتمال ابتلا به ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزای نوع A بیشتر می‌شود.

وی در ادامه به نقش ویتامین C در بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزای نوع A اشاره کرد و گفت: بر اساس نتایج مطالعات جدید ویتامین C می‌تواند شدت و طول دوره سرماخوردگی را کاهش دهد اما در پیشگیری از ابتلا به بیماری چندان موثر نیست.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: برای فردی که کمبود ویتامین بی، سی، روی و املاح معدنی نداشته باشد استفاده از مکمل‌های غذایی هیچ تأثیری در درمان و پیشگیری سرماخوردگی ندارد.

دکتر جعفریان در ادامه میزان مورد نیاز روزانه ویتامین C را برای مردان 90 و برای زنان 70 میلی گرم عنوان و تصریح کرد: احساس ناراحتی گوارشی، اسهال و ایجاد سنگهای کلیه از مهم ترین عوارض استفاده بیش از حد ویتامین C است.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: ورزشکاران و کارگران به دلیل تحرک‌ زیادی که نسبت به سایر افراد دارند، از مکمل‌های ویتامین C بیشتر استفاده کنند.

وی در ادامه مایع درمانی را در درمان آنفلوانزای نوع A بسیار مفید دانست و افزود: گیاهی به نام سرخارگل از خانواده کاسنی از دم کردنی‌های بسیار مؤثر برای درمان این بیماری است.

دکتر جعفریان در خصوص تأثیر رژیم غذایی بر پیشگیری و درمان آنفلوانزای نوع A گفت: تاکنون در این زمینه هیچ یافته علمی مشاهده نشده اما توصیه می‌شود افراد از مصرف مواد غذایی تحریک کننده و حساسیت زا خودداری کنند.

وی در پایان با بیان اینکه افرادی که رژیم متعادل، استراحت خوب و ورزش مرتب دارند کمتر به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، گفت: با توجه به این که هیچ درمان قطعی برای سرماخوردگی وجود ندارد در حال حاضر علامت درمانی بهترین راه برای بهبود سرماخوردگی محسوب می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه