کد خبر: ۷۹۴۹

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی گفت: در حال حاضر به دلیل شناسنامه‌دار نبودن تولید و نبود کنترل در بهداشت و قیمت، دلالان از عرضه هر کیلو ماهی قزل‌آلا دو هزار تومان سود می‌برند.

محمدتقی لشکری اظهار کرد: درحالیکه هر کیلو ماهی قزل‌آلا سه هزار و 800 تومان از پرورش‌دهنده خریداری می‌شود این محصول کیلویی بیش از هفت هزار تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد که این فاصله فاحش قیمت از تولید به مصرف، به دلیل نبود کنترل در نرخ‌گذاری محصول است.

وی با اشاره به عرضه‌ی فله‌ای ماهیان قزل‌آلا، تصریح کرد: سازمان دامپزشکی نظارتی بر عرضه این محصول ندارد. این در حالی است که ماهی غذایی سریع‌الفساد است و باید از مبدا یخگیری شود و در مزارع تولید برچسب و شناسنامه‌ی تاریخ تولید، قیمت برای مصرف‌کننده، وزن و دیگر مشخصه‌های تولید را داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان سردابی افزود: درحال حاضر ماهی قزل‌آلا به صورت فله‌ای از استان‌های مختلف با نیسان و حتی ماشین‌های بدون یخچال عرضه می‌شود که مورد تایید این اتحادیه نیست و با وجود پیگیری چند ساله‌ مسوولان برای شناسنامه‌دار شدن این محصول حمایتی نکرده‌اند.

لشکری تصریح کرد: درحالیکه ماهی در هیچ جای دنیا شکم‌پر عرضه نمی‌شود 90 درصد ماهی قزل‌آلا در بازار مصرف شکم پر فروخته می‌شود.

وی گفت: شناسنامه‌دار کردن محصول از بهمن ماه از سطح مزارع آغاز خواهد شد که امید می‌رود مسوولان دولتی در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان سردآبی به دلیل شناسنامه‌دار نبودن و مشخص نبودن کیفیت محصولات ایرانی، محموله صادراتی ماهی قزل‌آلا به عراق برگشت خورد.

لشکری افزود: درحالیکه بیش از سه سال است برای شناسنامه‌دار کردن ماهی قزل‌آلا به‌منظور عرضه در بازار داخل و صادرات پیگیری می‌شود، این محصول فله‌ای در بازار داخلی فله‌ای فروخته می‌شود و به همین دلیل تاکنون صادرات نداشته است.

وی از افزایش 10 درصدی تولید ماهی قزل‌آلا نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال 90 هزار تن ماهی قزل‌آلا از مزارع پرورشی کشور برداشت می‌شود.
این اظهارات در حالی بیان شده که به تازگی رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان از نظارت کامل این سازمان بر بهداشت آبزیان پرورشی سخن گفته است.

 

نظر شما
ادامه