کد خبر: ۷۹۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: بیماری تب کیو (آنفلوآنزای بزی) در بین کشورهای همسایه ما همچون افغانستان و پاکستان مشاهده شده است و احتمال انتقال از طریق تردد دام از این مناطق وجود دارد.

دکتر غلامرضا زیدآبادی درباره عامل بیماری تب کیو(آنفلوآنزای بزی) و شیوه انتقال آن به دام و انسان افزود: عامل بیماری باکتری "کوکسیلابورنتی" است که پایدار و مقام در طبیعت است و شیوه انتقال بیماری از طریق آئروسلها، باد و انتقال عمومی، تماس مستقیم و بند پایان(کنه‌ها) انجام می‌شود، البته انتقال انسان به انسان نادر است.

وی افزود: بیماری در حیوانات فاقد نشانه مشخصی است و معمولا ایجاد اختلالات تولیدمثلی می‌کند، سقط جنین، مرده‌زایی، جفت ماندگی، ناباروری، تولید نوزادان ضعیف و ورم پستان از علائم بیماری در حیوانات است.

زیدآبادی همچنین درباره علائم بیماری در انسان، بیان کرد: دوره کمون بیماری دو تا پنج هفته و دارای سه فرم بدوم علائم، حاد و مزمن است، علائم در فرم حاد به صورت علائم شبیه آنفلوآنزا، پنومونی غیر تیپیک، سرفه، درد سینه و احتمال دیسترس تنفسی حاد، هپاتیت، راش‌های پوستی، در موارد کمی میوکاردیت، پریکاردیت و مننگوانسفالیت و نهایتاً در یک تا دو درصد موارد مرگ رخ می‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در فرم مزمن، اندوکاردیت، استومیلیت، هپاتیت و سیروزکبدی مشاهده می‌شود، جهت زنان باردار نیز ریسک انتقال به جنین، سقط، التهاب جفت و مرگ داخل رحمی وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تاکید کرد: نخستین گزارش‌های بیماری تب کیو از کشور استرالیا بوده است، در حال حاضر از بسیاری مناطق جهان( به جز کشور نیوزلند) گزارش شده و در بین کشورهای همسایه ما همچون افغانستان و پاکستان نیز مشاهده شده است و احتمال انتقال از طریق تردد دام از این مناطق وجود دارد.

وی درباره راه‌های دفع عامل بیماری از حیوانات آلوده گفت: باکتری از طریق شیر، ادرار و مدفوع حیوانات آلوده به ویژه در هنگام سقط جنین و زایمان دفع می‌شود.

زیدآبادی همچنین درباره نحوه و طول دوره درمان انسان، بیان کرد: در مورد انسان درمان آنتی بیوتیکی( داکسیسیلین) انجام می‌شود و معمولاً طول دوره درمانی طولانی و تا دو الی سه سال دارو درمانی در فرم‌های مزمن می‌رسد در پنج درصد از بیماران امکان عود مجدد پس از درمان آنتی بیوتیک وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان جهت جلوگیری از وقوع بیماری تب کیو تصریح کرد: باید در حمل و نقل و تردد دام دقت و کنترل بیشتری انجام شود، به هرگونه سقط جنین در دامها بررسی و رسیدگی و از خوردن شیر خام اجتناب شود.

وی در ادامه گفت: باتوجه به اینکه جفت و جنین سقط شده مهمترین عامل آلودگی محیط هستند، اطلاع رسانی و آگاهی به دامداران جهت دفن مناسب جفت و جنین‌های سقط شده انجام گیرد.

زیدآبادی خاطرنشان کرد: با کنه‌ها به عنوان ناقلان مبارزه، استفاده از ضدعفونی کننده‌ها در هنگام سقط جنین دام‌ها و جداسازی حیوانات تازه متولد شده از دام‌های بالغ انجام تا از وقوع این بیماری جلوگیری شود.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
0
0
........... . تو دو تا پایان نامه تو سال گذشته 6 % آلودگی داشتیم
نظر شما
ادامه