کد خبر: ۷۸۵۸

حکیم مهر - پرورش آبزیان به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مهمترین منابع تامین پروتئین جهان است و در حال حاضر بیش از نصف مقدار مصرف پروتئین جهانی را تامین می کند.

 سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارشی اعلام کرد : تولید ماهی پرورشی از سال 2000 تا 2008 بیش از 60 درصد افزایش یافته و از 4/22 به 5/52 میلیون تن رسیده است.

طبق برآوردها در سال 2012 بیش از نصف ماهی مصرفی جهان از آبزی پروری تامین خواهد شد.

در این گزارش می خوانیم آبزی پروی به سبب وضعیت کنونی صید و افزایش جمعیت بیشترین قابلیت را برای تولید ماهی به منظور رفع نیاز بازار به محصولات آبزی سالم و با کیفیت دارا است و از این راه به درآمد بسیاری در این حوزه خواهد افزود. اما آبزی پروری به صورتی یکنواخت در جهان گسترش نیافته است. تفاوت در میزان تولید، ترکیب گونه ها و روشهای پرورش بین مناطق مختلف و کشورها قابل مشاهده است.

منطقه آسیا-اقیانوسیه در سال 2008 بالغ بر 1/89 درصد سهم تولید جهانی را به خود اختصاص داد که سهم کشور چین از این رقم 3/62 درصد بود. از 15 کشور مهم آبزی پرور جهان، 11 کشور در این منطقه قرار دارند.

از نظر تولید گونه ها نیز چین در صدر تولید ماهی کپور، چین، تایلند، ویتنام، اندونزی و هند در تولید انواع میگو و نروژ و شیلی در تولید ماهی سالمون قرار دارند.

ارائه سازوکار انگیزشی در آمریکای شمالی و در کشورهای پیشرفته آبزی پرور اروپا و آمریکای لاتین بسیار رایج است. در آسیا و اقیانوسیه با وجود توسعه فنی، تولیدکنندگان کوچک ستون اصلی تولید محصولات آبزی پروری هستند. این دسته از تولیدکنندگان در قاره آفریقا نیز چنین نقشی دارند. در آمریکای لاتین، حاکمیت با تولیدکنندگان بزرگ و قدرتمند است، اما فضا برای توسعه آبزی پروری در مقیاس کوچک بسیار زیاد است.

در کنار افزایش تقاضای ماهی و دیگر محصولات آبزی توجه به دغدغه های مصرف کنندگان در خصوص کیفیت و سلامت محصولات بسیار مهم است. مسائلی مانند ایمنی غذا، ردگیری، گواهی نامه و محیط زیست پسندی در اولویت قرار دارند.

در حال حاضر تغییر اقلیم و رکود اقتصادی جهان، این بخش را با تهدیداتی مواجه ساخته است. بنابراین لزوم بازنگری این بخش و پیوند تولیدکندگان خرده پا در قالب تشکل از ضروریات زمانه است.

گزارش فائو تاکید می کند دست یافتن به اهداف بلند مدت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در آبزی پروری در درجه اول به تعهد دولتها در حمایت از فعالیتهای این بخش بستگی دارد.

متن کامل گزارش فائو از این نشانی قابل دسترسی است:
http://www.fao.org/docrep/014/ba0132e/ba0132e.pdf

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه