کد خبر: ۷۸۵

حکیم مهر -  پوست کوسه‌ها فراتر از آنچه که تصور می‌شود خواص و ویژگی‌های درمانی دارند. در تازه‌ترین یافته‌ درباره این جاندار دریایی مشخص شده است که می‌توان ماده‌ای از پوست کوسه تولید کرد که انتشار کلنی‌های باکتریایی را متوقف می‌کند. مدت‌هاست نکته‌ای درخصوص وضعیت ظاهری وال‌ها و کوسه‌ها و تفاوت عجیب میان این دو، دانشمندان را متحیر کرده است. پوست وال‌ها همواره مملو از انواع سرخاب (از جنس balanus که از سخت‌پوستان است و به سنگ‌های ساحلی و ته کشتی‌ها می‌چسبد)، جلبک، باکتری و دیگر موجودات زیردریایی است. این درحالی است که پوست کوسه تقریبا عاری از این موجودات است، گرچه به لحاظ تئوری این امکان باید وجود داشته باشد که با توجه به شباهت محیط زندگی، چنین موجودات انگلی هم در پوست کوسه‌ها حضور داشته باشد، اما هرگز چنین خبری نیست. این ویژگی استثنایی الهام‌بخش دانشمندان شده تا با تولید نوعی فیلم چسبناک مخصوص از آن برای دفع کردن پاتوژن‌های باکتریایی از محیط‌های بیمارستانی و حتی دستشویی‌های عمومی استفاده کنند.
این فیلم که از سوی محققان شرکتی علمی تحقیقاتی در فلوریدا ارائه شده است با برآمدگی‌های الماسی شکل میکروسکوپیکی پوشیده شده که از قابلیت مهمی همچون دفع ذرات باکتریایی برخوردار است. این فناوری نوین تاکنون در بیمارستانی در کالیفرنیا مورد آزمایش قرار گرفته و طی یک‌دوره 3 هفته‌ای مشخص شد، سطحی که زیر نظر قرار گرفته بوده در این مدت عاری از ریزارگانیسم‌های بیماری‌زا نظیر باکتری E.coli و Staphylococcus مانده است. محققانی که روی این فناوری نوین کار می‌کنند، معتقدند چنین فرآیند طبیعی که در پوست کوسه وجود دارد برای 400 سال این حیوان را در برابر هرگونه ریزارگانیسم بیماری‌زایی مصون نگاه داشته است و از این‌رو می‌توان با الهام گرفتن از آن، چنین سرنوشت خوشایندی را برای انسان‌ها نیز به کار گرفت.

محققان این دستاورد جدید علمی پزشکی را خبری خوش برای بیمارستان‌ها عنوان می‌کنند، جایی که باکتری‌های مقاوم به دارو نظیر MRSA به عنوان خطری بالقوه برای سلامتی انسان‌ها خودنمایی می‌کند. پیش‌بینی می‌شود از سال آینده پوسته جدیدی که با تکیه بر این فناوری نوین تهیه می‌شود در نقاط مختلفی نظیر دکمه‌های تلفن همراه پرستاران و بسیاری از وسایلی که این دسته از افراد و بیماران با آنها در تماس هستند به کار گرفته شود و در صورت موفقیت اولیه این طرح، از سال 2012 استفاده از آنها در ظروف آب و نمونه‌برداری‌های بیمارستانی نیز عملی شود.

 

نظر شما
ادامه