کد خبر: ۷۸۱

درحالیکه طی هشت سال گذشته پنج قلاده یوز پلنگ آسیایی تلف شده اند کارگاه آموزشی و مشورتی برای حفظ حیات 10 قلاده یور آسیایی در راور برگزار شد.
یوزپلنگ آسیایی یکی از گونه های جانوری در حال انقراض دنیا محسوب می شود که در سالهای گذشته جزء گونه های منقرض شده به شمار می رفت اما در نهایت پس از تلف شدن پنج قلاده از این حیوان طی سالهای اخیر و اثبات وجود دوباره این حیوان در حیات وحش کرمان، بار دیگر این حیوان در گروه گونه های جانوری در حال انقراض قرار گرفته است و کارشناسان امیدوارند با انجام طرحهای آموزشی و حفاظتی نسل این حیوان برای بار دیگر در گروه گونه های جانوری منقرض شده قرار نگیرد.

هم اکنون بیش از 10 قلاده از این گونه جانوری در منطقه "دربند" شهرستان راور به عنوان مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی زندگی می کنند که فراهم کردن شرایط لازم برای ادامه نسل این حیوان بسیار حائز اهمیت است.

در همین راستا صبح هجدهم آبان ماه کارگاه سراسری آموزشی و مشورتی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که در شهرستان راور برگزار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در این کارگاه سراسری حفاظت از یوز آسیایی اظهار داشت: این کارگاه با هدف حمایت و حفاظت از نسل یوزپلنگ آسیایی به عنوان یکی از گونه های در معرض انقراض با حضور کارشناسان و محیط بانان زیستگاههای یوزپلنگ آسیایی از سراسر کشور برگزار شده است.

وی عنوان کرد: شهرستان راور یکی از اصلی ترین زیستگاههای یوز آسیایی محسوب می شود و با توجه به اینکه تنها چند قلاده از این گونه ارزشمند که تنها بازمانده از نسل یوز آسیایی است در این منطقه زندگی می کنند، لزوم توجه ویژه به حفظ نسل این حیوان ضروری است.

دامنگیر خاطر نشان کرد: تا مدتها وجود این گونه منحصر بفرد در این زیستگاهها به صورت رسمی تائید نشده بود اما پس از قطعی شدن وجود این حیوان در منطقه اقدامات خوبی جهت حفظ اینگونه مهم صورت پذیرفته است که می توان به ایجاد یک پاسگاه حفاظتی در منطقه دربند راور و همچنین ارتقاء سطح حفاظتی منطقه به پناهگاه حیات وحش به مساحت یک میلیون و سیصد هزار هکتار اشاره کرد.

وی افزود: برگزاری کارگاههای آموزشی متعدد برای آشنایی و اطلاع رسانی مردم بومی و محلی در منطقه راور نیز می تواند در حفظ حیات این حیوان بسیار تاثیر گذار باشد.

مدیرکل محیط زیست کرمان در ادامه افزود: ایجاد پناهگاه حفاظت یوز آسیایی نیاز به اعتبار کافی دارد که امیدواریم در این راستای مسئولان همکاری بیشتری با اداره کل محیط زیست کرمان داشته باشند.
 

نظر شما
ادامه