کد خبر: ۷۷۹۵۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: فکر کردن به آرام‌بخشی حیوان خانگی (اتانازی حیوانات خانگی)، برای هیچ‌کس آسان نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فوت و فن، تصمیم‌گیری درباره زمان مناسب برای به پایان رساندن رنج و درد حیوان به شکل انسانی، کار ساده‌ای نیست و مرگ یک همدم حیوانی محبوب، برای همه افراد غم سنگینی به همراه دارد. بااین‌حال، اگر از قبل برای فرایند آرام‌بخشی آمادگی داشته باشید و بدانید چه انتظاری باید داشته باشید، این تجربه دشوار ممکن است کمتر آزاردهنده باشد.

آرام‌بخشی چیست؟

آرام‌بخشی، به عمل پایان‌دادن به زندگی یک موجود زنده به‌گونه‌ای انسانی برای پایان‌دادن به رنج شدید (اغلب ناشی از یک بیماری جدی و غیرقابل‌برگشت) تعریف می‌شود. در حیوانات، آرام‌بخشی معمولاً با عنوان "خواباندن” یا "فرودآوردن” شناخته می‌شود.

چرا دامپزشکان از آرام‌بخشی استفاده می‌کنند؟

آرام‌بخشی حیوانات خانگی زمانی در نظر گرفته می‌شود که حیوان در حال رنج باشد و امید کمی برای بهبودی از بیماری یا آسیب وجود داشته باشد. به‌عنوان صاحب حیوان خانگی، تصمیم به آرام‌بخشی می‌تواند بسیار دشوار باشد. دامپزشک شما به شما و خانواده‌تان در مسیر تصمیم‌گیری کمک خواهد کرد و به شما یادآوری می‌کند که منافع حیوان را در اولویت قرار دهید. در نهایت، انتخاب با شماست. مطمئن باشید اگر این تصمیم با درنظرگرفتن بهترین منافع حیوان خانگی شما گرفته شده باشد، انتخاب درستی است.

پس از آنکه تصمیم سخت آرام‌بخشی برای حیوان خانگی خود را گرفتید، مهم است که بدانید قبل، حین و بعد از خواباندن حیوان چه انتظاری باید داشته باشید.

قبل از آرام‌بخشی چه اتفاقی می‌افتد؟

اول، تصمیم بگیرید که آیا دوست دارید در طول فرایند حضور داشته باشید یا خیر. به‌اندازه‌ای که دیدن درگذشت حیوانتان دشوار باشد، به یاد داشته باشید که حضور شما در لحظات آخر برای او آرامش‌بخش خواهد بود. همچنین تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید اعضای خانواده یا دوستانتان نیز حضور داشته باشند.

با دامپزشک خود درباره تصمیم خود صحبت کنید و هر سوالی که به ذهنتان می‌رسد بپرسید. اگر می‌خواهید آرام‌بخشی در خانه انجام شود، آرام‌بخشی حیوان خانگی در منزل ممکن است یک گزینه باشد. اگر دامپزشک شما خدمات منزل ارائه نمی‌دهد، ممکن است بتواند یک دامپزشک سیار را به شما پیشنهاد دهد.

درباره فرایند آرام‌بخشی از دامپزشک سؤال کنید. توجه داشته باشید که احتمالاً قبل از اینکه دامپزشک بتواند ادامه دهد، فرم رضایت‌نامه‌ای برای امضا وجود خواهد داشت.

سپس، درباره نگهداری پس از مرگ تصمیم بگیرید و دامپزشک خود را مطلع کنید. بسیاری از بیمارستان‌های دامپزشکی با شرکت‌هایی همکاری می‌کنند که می‌توانند برای دفن و سوزاندن جداگانه (و در برخی موارد، دفن) برنامه‌ریزی کنند. برخی از صاحبان ممکن است سوزاندن دسته‌جمعی (گاهی اوقات سوزاندن گروهی یا دسته‌ای نامیده می‌شود) را انتخاب کنند. در اکثر موارد، شرکت سوزاندن یا دفن می‌تواند مستقیماً از بیمارستان بقایای حیوان خانگی شما را تحویل بگیرد.

به‌عنوان انتخاب دیگر، ممکن است بخواهید بقایای حیوان خانگی خود را به خانه بیاورید تا خودتان از پس از مرگ او مراقبت کنید.

سعی کنید صورت‌حساب را از قبل تسویه کنید. آخرین چیزی که بعد از رفتن حیوان خانگی‌تان می‌خواهید، این است که با چشمانی اشک‌بار در لابی منتظر پرداخت صورت‌حساب باشید.

مهم‌تر از همه، وقت خداحافظی را به خود اختصاص دهید. با حیوان خانگی خود صحبت کنید، نوازش‌های ملایمی به او بدهید و هر طور که می‌توانید عشق خود را بیان کنید. این کار برای شما و حیوان خانگی‌تان آرامش‌بخش خواهد بود.

حین آرام‌بخشی چه اتفاقی می‌افتد؟

در سگ‌ها و گربه‌ها، آرام‌بخشی معمولاً شامل تزریق وریدی داروهایی است که به‌سرعت قلب را متوقف می‌کند. در بیشتر موارد، این محلول عمدتاً از پنتوباربیتال ساخته شده است، گرچه برخی محلول‌های آرام‌بخشی حاوی فنیتوئین نیز هستند. مؤثرترین راه برای تزریق محلول، از طریق رگ است. تزریق به حفره بدن اغلب مؤثر است، اما به‌سرعت انجام نمی‌شود.

ممکن است دامپزشک شما ترجیح دهد که یک کاتتر وریدی قرار داده شود. این کار دسترسی آسان‌تر به رگ را امکان‌پذیر کرده و فرایند تزریق را سریع و بدون درد می‌کند.

بسیاری از دامپزشکان ترجیح می‌دهند قبل از تزریق محلول آرام‌بخشی، یک آرام‌بخش نیز تجویز کنند. این کار باعث می‌شود که حیوان خانگی شما بسیار آرام و خواب‌آلود شود و فرایند تزریق را آسان‌تر کند.

در نهایت، محلول آرام‌بخشی به رگ حیوان خانگی شما تزریق می‌شود. این محلول به‌سرعت در بدن پخش می‌شود و باعث بیهوشی و سپس مرگ می‌شود. در عرض چند ثانیه، حیوان خانگی شما بیهوش می‌شود و دردی احساس نمی‌کند. تنفس او کندتر می‌شود و سپس متوقف می‌شود. ایست قلبی نیز به‌زودی اتفاق می‌افتد و منجر به مرگ می‌شود. به طور معمول، یک مرگ آرام و بدون درد در عرض ۳۰ ثانیه پس از تزریق وریدی رخ می‌دهد.

بعد از آرام‌بخشی چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از تزریق محلول آرام‌بخشی، دامپزشک شما ضربان قلب حیوان خانگی شما را برای تأیید مرگ او بررسی می‌کند. سپس به شما اطلاع می‌دهد که حیوان خانگی شما درگذشته است. در این زمان، دامپزشک ممکن است اتاق را ترک کند تا به شما چند لحظه تنهایی با حیوان خانگی‌تان بدهد.

این یک‌زمان عاطفی است و کارکنان دامپزشکی به شما دستمال‌کاغذی و حریم خصوصی کافی ارائه خواهند کرد. شما در یک محیط امن هستید که همه افراد از آنچه شما تجربه می‌کنید، درک دارند. تا زمانی که نیاز دارید، بمانید. اگر قبلاً برای مراقبت‌های بعد از مرگ برنامه‌ریزی کرده‌اید، می‌توانید به‌سادگی آنجا را ترک کنید.

آگاهی داشته باشید که ممکن است بدن حیوان خانگی شما در هنگام مرگ ادرار، مدفوع و سایر مایعات بدنی را آزاد کند. این به دلیل شل‌شدن تمام عضلات است. همچنین ممکن است چشم‌های حیوان خانگی شما باز بماند. گاهی اوقات، انقباضات عضلانی یا صداهایی وجود دارد؛ زیرا هوا و انرژی از بدن حیوان خانگی خارج می‌شود. این به این معنا نیست که حیوان خانگی شما هنوز زنده است؛ این فقط بخشی از فرایندی است که پس از مرگ اتفاق می‌افتد.

سوگواری برای از دست‌ دادن حیوان خانگی

اکنون فرایند سوگواری آغاز خواهد شد. سوگواری برای همه متفاوت است و هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. به یاد داشته باشید که اوقات خوب را داشته باشید و بدانید که حیوان خانگی شما از شما به‌خاطر تسکین رنجش تشکر می‌کند.

درنظرگرفتن انجام کاری خاص برای یادبود همدم منحصربه‌فرد و بسیار دوست‌داشتنی خود را در نظر بگیرید. یک ایده این است که از اثر دست یا پا از خاک رس یا جوهر بسازید و آن را در کنار عکس حیوان خانگی خود قرار دهید. ممکن است بخواهید یک درخت یا گیاه دیگری را به یاد حیوان خانگی خود بکارید. یک تمرین درمانی دیگر در طول سوگواری نوشتن در مورد آن است. یک شعر، داستان یا نوشته یادبود می‌تواند به شما کمک کند تا با همدم محبوب خود خداحافظی کنید.

منبع: thesprucepets

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
0
1
بسیار زیبا، جالب و آموزنده بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
0
1
این مطلب حکیم هم در این زمینه مفید است :

http://hakimemehr.ir/fa/news/74603
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
0
1
سپاس.مطلب مفیدی و لطیفی بود. همزمان با کسب آگاهی اشکم نیز روان شد.
نظر شما
ادامه