کد خبر: ۷۷۹۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - رییس کل گمرک ایران یکی از علل طولانی شدن تشریفات گمرکی در مرزها را استقرار تعداد زیاد سازمان‌های صادرکننده مجوز ذکرکرد و گفت: واردکنندگان و صادرکنندگان در آینده نزدیک برای اخذ مجوز تنها باید به سازمان ملی استاندارد مراجعه کنند.

عباس معمارنژادبا تاکید بر کاهش زمان ترخیص کالا در گمرک درباره این فرایند توضیح داد: بر اساس آمارهای بانک جهانی در بحث فضای کسب و کار شاخصی به نام تجارت فرامرزی تعریف شده که یکی از زیر شاخه‌های آن مدت زمان لازم برای صادرات و واردات است.

وی ادامه داد: بر این اساس برای واردات 31 روز و برای صادرات 27 روز تعیین شده که از این میزان فقط دو روز مربوط به تشریفات گمرکی و مابقی مربوط به آماده‌سازی اسناد، اخذ مجوزها، تخلیه و بارگیری در بنادر و حمل و نقل داخلی است.

معمارنژاد مدت زمان آماده‌سازی اسناد و مجوزها را 15 روز، حمل و نقل، تخلیه و بارگیری در بنادر و پایانه‌ها را پنج روز، انجام تشریفات گمرکی را دو روز و مابقی را مربوط به حمل و نقل داخلی ذکر کرد.

به گفته وی تمام سازمان‌های مجوز دهنده، گواهی دهنده و تحویل گیرنده کالا در مرزها باید زمان انجام کار را پایین بیاورند زیرا کاهش زمان تشریفات گمرکی به کاهش زمان صادرات و واردات محصولات از طریق گمرک کمک می کند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با اشاره به حساسیت مباحث حقوقی در گمرک تاکید کرد: در سازمان گمرک باید به مقوله بازبینی توجه بیشتری شود تا مسائل به ‌صورت تخصصی مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

وی یکی ازعلل طولانی شدن تشریفات گمرکی در مرزها را استقرار تعداد زیاد سازمان‌های صادرکننده مجوز ذکر کرد و گفت: مراجعه به هر یک از این سازمان‌ها به خودی خود زمانبر است و موجب طولانی شدن زمان انجام تشریفات گمرکی می شود.

رییس کل گمرک ایران در عین حال از طرح مدیریت واحد مرزی به عنوان یکی از سه مصوبه دولت در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز یاد کرد و گفت: بر اساس آنچه در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تصویب رسید تنها دو سازمان یکی گمرک به منظور اعمال نظارت و کنترل ورود و خروج کالا و دیگری سازمان استاندارد در مرزها مستقر می‌شوند و سایر دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های صادرکننده مجوز اختیار خود را به سازمان استاندارد واگذار می‌کنند.

معمارنژاد گفت: به موجب مصوبه دولت واردکنندگان و صادرکنندگان در آینده نزدیک باید برای اخذ مجوز تنها به سازمان استاندارد مراجعه کنند که این امر در کاهش زمان و هزینه انجام تشریفات گمرکی بسیار موثر است.
با این مصوبه باید منتظر ماند و دید آیا اختیارات سازمان دامپزشکی کشور در صدور مجوز بهداشتی و ترخیص کالاهای وارداتی مرتبط با حوزه دامپزشکی دستخوش تغییر می‎شود یا خیر؟

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
0
0
یا این دوستانی که قانون مصوب مینمایند خبر از ساز و کارهای دنیای متمدن امروزی ندارند و یا تصور می کنند که دارو و مواد بیولوژیک دامی چیپس و پفک است و جالب تر این است که در متن صحبت های خود اشاره به تخصصی تر شدن امور خود اشاره می نمایند، شاید یکی از بی تخصص ترین سازمان ها در خصوص محصولات دارویی و بیولوژیک وزارت امور اقتصادی و دارایی باشد ، بنده انکار نمی کنم که توانایی این امر را ندارند زیرا به واسطه ارتباطات حتی می توان وجود سازمان دامپزشکی کشور را نیز از صحنه تمامی معادلات بهداشتی حذف نمود ول خدای ناکرده راجع به قوانین تجارت آزاد دنیا که سازمان های دامپزشکی کشورها را در این خصوص مسئول و متولی می شناسند چه می کنید گاهی اوقات انجام ندادن کاری بهتر از عذر خواهی و پاپس کشیدن بعد از آن است ، مشابه صحبت های متخصص محترم که 20 درصد مرغها را مرده مصرف می نمودند، دامپزشکی از این فراز و نشیب ها زیاد دیده ولی در نهایت این تخصص بود که ماندگار شد.
دکتر م. ش.
دکتر مرتضوی تبریز
|
-
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
0
0
از 91.01.12 این تصمیم انقلابی اجرا خواهد شد به مثل تمام کشورها به شرکت های بازرسی تخصصی داده خواهد شد حتی وارذات دام زنده وحتی اعزام ها به برزیل .....
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
0
0
واردات را نمی دانم ولی برابر قوانین جهانی صادرات محصولات دامی باید حتما تاییدیه دامپزشکی را داشته باشد.
نظر شما
ادامه