کد خبر: ۷۷۹۱۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی خراسان رضوی:
«دکتر محمود قربان‌زاده» افزود: درمان آنتی‌بیوتیکی، استفاده از پروبیوتیک‌ها، استفاده از ORS به همراه غذای کنترل شده برای این حیوان لحاظ شد و امروز وضعیت شیر باغ‌وحش مشهد بسیار بهتر از گذشته است ...

حکیم مهر: معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: تشخیص درست و درمان موثر تیم متخصص دامپزشکان حال شیر نر باغ وحش مشهد موسوم به "ریشا" را به سمت بهبودی سوق داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمود قربان زاده» روز دوشنبه افزود: این شیر ۹ ساله که زاده باغ وحش مشهد است این روزها حال بهتری نسبت به ۱۰ روز گذشته دارد .

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت و ارزش این گونه ارزشمند هفته گذشته تیم متخصصی با حضور ۹ دامپزشک این شیر را بیهوش کرد و نمونه های خون و مدفوع از شیر گرفته شد و فراصوت نگاری (سونوگرافی)، پرتونگاری (رادیو گرافی) و ارزیابی قلبی (اکوکاردیوگرافی) به همراه مایع درمانی انجام داد.

معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: بررسی دامپزشکان متخصص نشان داد که میزان گلبولهای سفید کروی شکل در بدن این گونه، اندکی زیاد است که نشان دهنده وجود عفونت بود؛ ضمن این که در زمان انجام معاینات، شیر دچار دفع مدفوع روان (اسهال) بود.

قربان زاده افزود: بر اساس نتایج حاصل از معاینات تخصصی، درمان آنتی بیوتیکی، استفاده از پروبیوتیک‌ها، استفاده از ORS به همراه غذای کنترل شده برای این حیوان لحاظ شد و امروز وضعیت شیر باغ وحش مشهد بسیار بهتر از گذشته است و خوشبختانه نسخه درمانی موثر واقع شده است.

وی اضافه کرد: دامپزشکان متخصص خراسان رضوی همانند مورد درمانی "ارس" پلنگ مبتلا به بیماری عصبی پیش رونده در باغ وحش مشهد، ثابت کردند که در روند تشخیص صحیح بیماری و نیز تجویز داروهای موثر در حیات وحش به ویژه گربه سانان دارای توانمندیهای خوبی هستند.

اواخر دهه دوم بهمن ماه کنونی بود که تصویری از شیر نر لاغر اندام و دراز کشیده ای در قفس باغ وحش مشهد در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و گمانه زنی فعالان فضای مجازی در خصوص سوء تغذیه این حیوان را موجب شد تا بدانجا که معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز به قضیه ورود و بر پیگیری قصور احتمالی در نگهداری از این حیوان تاکید کرد.

باغ ‌وحش مشهد سال ۱۳۳۹ در محدوده خواجه ‌ربیع تاسیس و با ایجاد شرکت باغ ‌وحش وکیل ‌آباد در سال ۱۳۵۶ در ورودی پارک جنگلی وکیل ‌آباد مستقر شد.

این مکان به عنوان بزرگترین باغ ‌وحش ایران دارای بیشترین گونه‌های جانوری است که از آن جمله می‌توان به شیر، ببر، خرس، خوک، گراز، گربه وحشی، انواع پرندگان، چهار نوع گوزن، شامپانزه و جانوران دیگر اشاره کرد.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
0
7
مشکل در تامین گوشت و خوراک بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
0
7
نتایج ازمایشات چه شد؟
چرا مصرف انتی بیوتیک ؟
مگر تشخیص انگلی نبود؟
و ؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
2
6
استفاده از کلمات فارسی در خصوص موضوعات تخصصی جالب نیست فراصوت نگاری دفع مدفوع روان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
0
3
مسئولین کلا همینن تا تیغ رسانه بالا سرشون نباشه وضعیتو پیگیری نمیکنن
ناشناس
|
Romania
|
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
0
0
اول گفتن بیماری انگلی داره. حالا هم میگن اسهال داره. تاکید هم میکنن که تشخیص دقیق و صحیح دادن! اما چطور ممکنه دو نوع تشخیص متفاوت، هر دو دقیق و صحیح باشن؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
0
0
معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: بررسی دامپزشکان متخصص نشان داد که میزان گلبولهای سفید کروی شکل در بدن این گونه، اندکی زیاد است که نشان دهنده وجود عفونت بود؛ ضمن این که در زمان انجام معاینات، شیر دچار دفع مدفوع روان (اسهال) ...

بعد از این همه حرفهای کلی ، بالاخره متخصصین محترم و معاون محترم مشخص نکردند بیماری چی بوده که این همه طول و تفصیل دادند؟؟؟
وضعیت باغ وحش ها اسفباره در ایران
نه غذای مناسب
نه رفاهی دارند
و توقع دارید بیمار نشن؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
0
0
https://payamema.ir/?p=93835
نظر شما
ادامه