کد خبر: ۷۷۸۵

حکیم مهر - با وجود آنکه طرح بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای مرغداری بسیار خوب پیش می رفت، اما برای سال جاری هنوز تسهیلاتی از سوی ستاد هدفمندی یارانه ها ابلاغ نشده است.

نایب رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر متولی تولید، وزارت جهاد کشاورزی و متولی بازار سازمان صنعت، معدن و تجارت است و مرغداران در این میان از مشکلات فراوانی رنج می برند.

ساسان سروری افزود: وزارتخانه متولی برنامه ریزی برای تولید یک میلیون و 700 هزار تن گوشت مرغ را انجام می دهد، ولی در عمل شاهد آن هستیم که به دلیل نبود بازار، این محصول بر روی دست مرغدار باقی می ماند.

وی خاطرنشان کرد: در استان خراسان رضوی به دلیل مشکلات موجود با کاهش شدید جوجه ریزی مواجه هستیم و دلیل اصلی این مساله نیز بحث عرضه و تقاضا است که باعث شده میزان عرضه بیش از تقاضا باشد و بدین ترتیب مرغدار با مشکل مواجه شود.

سروری ادامه داد: در این میان، بالا رفتن قیمت نهاده ها و تجهیزات و افزایش تلفات باعث شده که مشکلات بیشتری به این بخش تحمیل شود.

وی تصریح کرد: میزان تلفات در مرغداریها در حال حاضر چهار برابر افزایش پیدا کرده و به 20 درصد رسیده است.

کمبود نقدینگی و عدم برگشت به موقع پول، مشکلات مرغداران را افزایش داده است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خراسان رضوی یادآور شد: کمبود نقدینگی و عدم برگشت به موقع پول در مرغداران باعث شده است که بهای گوشت مرغ فروخته شده آنها بعد از سه ماه برگشت داده شود و در این مدت اضافه تولید نیز وجود دارد که مشکلات را افزایش داده است.

سروری تاکید کرد: اگر یارانه مربوط به هدفمندی به موقع به تولیدکنندگان پرداخت می شد، تولیدکنندگان دچار سردرگمی و مشکل نمی شدند.

وی اظهار داشت: اگر وزارت متبوع افزایش تولید را از تولیدکنندگان خواستار می شود، باید فکری به حال جذب و تنظیم بازار محصولات داشته باشد.

دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در خصوص مساله مرغ با هم تعامل کنند

فعال بخش خصوصی همچنین گفت: عدم تعامل دو وزارتخانه باعث می شود که دود آن به چشم مرغداران برود.

سروری در ادامه افزود: صادرات مرغ یکی از راههای خروج از این بن بست است که تاکنون هیچ تولیدکننده ای به رغم صحبتهای ارائه شده نتوانسته این اقدام را انجام دهد.

وی گفت: باید از مشوقهایی مانند جوایز صادراتی در این زمینه استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: از سال 1376 که بحث آزادسازیها عنوان شد، مرغداران به این امید بودند که اگر دو دوره زیان دیده اند، بتوانند در دوره ای دیگر از جوجه ریزی به سود قابل ملاحظه ای دست پیدا کنند، اما از سال گذشته نه تنها زیانها جبران نشد، بلکه تولیدکنندگان با اهرم کنترلی قیمت از سوی سازمان حمایت مواجه شدند.

سروری ادامه داد: در حال حاضر این سازمان قول داده است که مرغ را از شمول قیمتگذاری خارج کند، اما هنوز این اقدام اجرایی نشده است.

وی تصریح کرد: مرغدار چاره دیگری جز تولید ندارد. مشاغل دیگر در زمان به وجود آمدن چنین مشکلاتی شغل خود را تغییر می دهند، اما مرغدار این امکان را ندارد.

طرح بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای مرغداری خوب پیش می رفت اما...

نایب رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی به بحث بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای مرغداری اشاره کرد و یادآور شد: از اواخر سال گذشته که بحث هدفمندی یارانه ها مطرح شد، بودجه مناسبی برای این منظور اختصاص یافت که در دو قالب تسهیلات بانکی و خوداجرایی برای تولیدکنندگان به اجرا در آید، اما در حال حاضر این تسهیلات به رغم قولهای مساعد مسئولان متوقف شده و تاکنون وجهی برای این منظور ابلاغ نشده است و باید منتظر بمانیم تا ستاد هدفمندی یارانه ها بودجه ای را اختصاص دهد.

سروری تاکید کرد: شروع این طرح بسیار خوب بود، اما باید فکری به حال افزایش قیمت نهاده ها، نبود سرمایه در گردش و نبود ثبات در بازار بکنیم.

 

نظر شما
ادامه