کد خبر: ۷۷۳۷۵
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: هفته گذشته حضور یک پرورش‌دهنده الاغ در برنامه تلویزیونی میدان، حاشیه‌ساز شد و الاغ سواری مجری این برنامه بیش‌ازپیش به داغ شدن این حواشی انجامید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از همشهری آنلاین، پرورش الاغ با درآمد سالانه ۴ میلیارد تومانی و حاشیه سود ۵۰ درصدی چیزی نیست که توجه جویندگان کار را آن‌هم در اقتصاد متورم و بسته ایران جلب نکند؛ اما آیا واقعیت همانی است که می‌گویند؟

در اقتصاد، میزان سود رابطه مستقیمی با میزان کار، جنس سرمایه و رابطه عرضه و تقاضا دارد و هیچ‌کسب‌وکاری برای مدت طولانی نمی‌تواند در یک اقتصاد آزاد و رقابتی، خارج از این قواعد به سود غیرمتعارف برسد. بر همین اساس است که وقتی اغلب فعالان بخش کشاورزی و حوزه دامپروری با حاشیه سود پایین مواجه هستند و مزارع پرورش الاغ هم در یک دهه گذشته توسعه پیدا کرده‌اند، نمی‌توان به‌راحتی از کنار ادعا‌هایی نظیر حاشیه سود ۵۰ درصدی پرورش الاغ گذشت.

خطر انقراض الاغ، فرصت اقتصادی جدید نیست

نسل الاغ در بسیاری از روستا‌های ایران منقرض شده، اما ابداً این بازار به‌قدری عمیق نیست که بتواند برای چندین سرمایه‌گذار، حاشیه سود بالا به ارمغان بیاورد. اشباع بازار و آزموده شدن یک کسب‌وکار جدید در بازار، روی دیگر ماجرای کارآفرینی‌های ظاهراً عجیب و غریب است. اوایل دهه ۹۰ بود که یک بانوی کارآفرین یزدی به‌عنوان نخستین پرورش‌دهنده الاغ در این استان موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ اما چند سال بعد که این بانوی کارآفرین از مشکلات حرفه خود و به‌صرفه نبودن آن گلایه می‌کرد، ماجرا مانند روز اول در رسانه‌ها داغ نشد.

برجسته‌سازی الاغ در برابر گاو و دیگر دام‌ها

چند سال پیش، ویدئویی از یک کشاورز که صاحب ۹۰ رأس الاغ بود، در فضای مجازی داغ شد؛ الاغ‌هایی که در مراتع می‌چریدند و روزانه از شیر و عنبر نسارا، حدود یک ‌میلیون تومان درآمد نصیب کشاورز می‌کردند؛ اما این تمام ماجرا نیست. به شیوه‌ای که در مورد پرورش الاغ و درآمد سرشار آن صحبت می‌شود، اگر در مورد گاوداری یا دامپروری نیز حساب‌وکتاب شود، این کسب‌وکار‌ها به‌شدت سودآور به‌نظر خواهد رسید، درحالی‌که واقعیت ماجرا چیز دیگری است و حاشیه سود آن‌ها گاهی به نقطه صفر متمایل می‌شود.

آنچه در ماجرای پرورش الاغ و کسب سود نجومی به‌نظر می‌رسد، تلاش برای سلبریتی‌سازی در حوزه کسب‌وکار است که می‌تواند آسیب‌های بسیار بزرگی به همراه داشته باشد.


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
0
1
دقیقا
مسول فنی فروشگاهی البرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
0
1
بله قربان کاملا درسته کبابی قصابی هتل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
2
2
یه سئوال برای من پیش آمده

یکی از مشتریان من در زمینه پرورش الاغ (خر) کار می کنه. بسیار فرد پرتلاش و مودبی هم هست.

گاهی اوقات لازم میشه براش یه پیامک بفرستم و در مورد چیزی اطلاع رسانی کنم
نمی دونم عنوان شغلی ایشان را چی بنویسم

خر پرور گرمی . . .
الاغ پرور گرامی . . .
خر دار عزیز . . .
الاغ دار عزیز . . .

می ترسم بهش بر بخوره ولی تا حالا چیز دیگری هم به ذهنم نرسیده

دوستان اگر کسی می تونه کمک کنه
کانادا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
0
0
فقط گوشت سرد داره چایی نبات بخورید
نظر شما
ادامه