کد خبر: ۷۷۱۲۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
اختصاصی حکیم مهر- حقایقی درباره حرفه دامپزشکی:
بر اساس گزارش AVMA در سال ۲۰۱۷ در مورد بازار خدمات دامپزشکی، تعداد مراکز دامپزشکی در ایالات متحده آمریکا بین ۲۸ هزار تا ۳۲ هزار مرکز برآورد شده است ...

حکیم مهر: نگاهی به وضعیت صنعت دامپزشکی در جهان و ایالات متحده آمریکا میتواند برای دامپزشکان جالب توجه باشد.

به گزارش حکیم مهر، اخیرا مقالهای با عنوان «آمارهای دامپزشکی: ۱۸ واقعیت و آماری که هر دامپزشکی باید بداند» منتشر شده است که اطلاعات جالبی را در خصوص حرفه دامپزشکی ارائه نموده است:

رضایت شغلی و سطح استرس بالای دامپزشکان

مانند بسیاری از صنایع مرتبط با سلامت دیگر، مشاغل در صنعت دامپزشکی دارای استرس و درآمد بالا هستند. اخیراً شرکت مرک (Merck Animal Health) مطالعهای را در مورد رفاه و سلامت روان در میان دامپزشکان در ایالات متحده آمریکا انجام داده است. این مطالعه نشان داد که در حالی که دامپزشکان رضایت شغلی خود را بالا ارزیابی کردند، ۹۲ درصد احساس نگرانی از سطح استرس بالا و ۹۱ درصد احساس نگرانی در مورد بدهی دوره دانشجویی داشتند. همچنین فرسودگی شغلی ناشی از استرس روانی جدی و ساعات طولانی مورد توجه قرار گرفت. این مطالعه همچنین نشان داد که ۵۲ درصد از دامپزشکان شاغل، ورود به حرفه دامپزشکی را به دیگران توصیه نمیکنند.

پردرآمدترین تخصص دامپزشکی «چشمپزشکی» است

میانگین حقوق یک دامپزشک متفاوت است، اما بر  اساس بررسیهای انجام شده، بالاترین دستمزد تخصصی در این صنعت چشمپزشکی است و AVMA درآمد سالانه ۱۹۹۰۰۰ دلار را گزارش کرده است. پاتولوژیستها و متخصصان حیوانات آزمایشگاهی با میانگین حقوق ۱۵۷ تا ۱۶۹ هزار دلار در رتبههای بعدی قرار داشتند. شما ببهتر است در این تخصصها ادامه تحصیل دهید، هر چند فعالیت در این حوزهها و اخذ مدرک مربوطه نیاز به ۲ تا ۳ سال تحصیل اضافی در دانشکدههای دامپزشکی در کالج های دامپزشکی معتبر و پشت سر گذاشتن یک امتحان فشرده دارد. پس از قبولی در این آزمونها، رزیدنت تخصصی باید تحت نظارت یک متخصص خبره در فیلد دوره خود را تکمیل نماید.

کمدرآمدترین تخصص دامپزشکی «رادیولوژی» است

رادیولوژیستهای دامپزشکی یکی از کمدستمزدترین متخصصان هستند اما با این حال، میانگین درآمد سالانه قابل توجه ۱۲۱ هزار دلاری دارند.

میانگین ساعات کار دامپزشک در هفته بیش ار ۴۰ ساعت است

بسیاری از دامپزشکان خارج از ساعات کاری عادی از جمله شبها و تعطیلات آخر هفتهها کار میکنند و متأسفانه معمول است که باید در کنار کارهای برنامهریزی شده به موارد اورژانسی پاسخ دهند.

بهترین شهر برای کار دامپزشکان در آمریکا: شهر برانزویک در ایالت جورجیا

بر اساس در دسترس بودن شغل، حقوق سالانه و هزینه زندگی، شهر برانزویک یک انتخاب فوقالعاده برای دانشجویان دامپزشکی باتجربه و تازه فارغالتحصیل است. دیگر گزینههای مناسب شهر ردینگ در ایالت پنسیلوانیا، شهر کایلین در ایالت تگزاس، و شهر هورهیل در ایالت ماساچوست هستند. بدترین شهرها برای دامپزشکان در آمریکا عبارتند از شهرهای باتون روژ در لسآنجلس، گرند رپیدز در میشیگان و کلیولند در اوهایو.

میزان خودکشی در دامپزشکان ۲.۱ تا ۳.۵ برابر بیشتر از جمعیت عمومی است

دامپزشکان با محیطهای کاری دشوار، از جمله ساعات طولانی، صاحبان حیوانات خانگی، بدهیهای قابل توجه، عدم تعادل بین کار و زندگی شخصی، و احساسات پیچیده ناشی از رنج و مرگ حیوانات دست و پنجه نرم میکنند. جای تعجب نیست که بسیاری از دامپزشکان احساس اضطراب و افسردگی میکنند.

 یک مطالعه CDC منتشر شده در مجله انجمن دامپزشکی آمریکا (JAVMA) نشان داد که میزان خودکشی در بین دامپزشکان ایالات متحده آمریکا به طور قابل توجهی بیشتر از جمعیت عمومی است. زنان دامپزشک ۳.۵ برابر بیشتر در معرض خطر خودکشی بودند، در حالی که دامپزشکان مرد ۲.۱ برابر بیشتر از جمعیت عمومی در خطر خودکشی قرار داشتند. در این مطالعه خاص، ۷۵ درصد از دامپزشکانی که در اثر خودکشی جان خود را از دست داده بودند، در کلینیک حیوانات کوچک کار میکردند. کار به عنوان دامپزشک میتواند از نظر عاطفی بسیار دشوار باشد.

چند دامپزشک در ایالات متحده آمریکا حضور دارند؟

مجله انجمن دامپزشکی آمریکا با تجزیه و تحلیل دادههای سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که ۱۱۳ هزار و ۳۹۴ دامپزشک در ایالات متحده آمریکا حضور دارند.

تعداد شغل دامپزشکان در آمریکا

اداره آمار کار آمریکا ۸۹ هزار و ۲۰۰ شغل برای دامپزشکان در سال ۲۰۱۹ گزارش کرده است.

چشم انداز شغلی تا سال ۲۰۲۹

برای دامپزشکانی که وارد نیروی کار میشوند، خوشبختانه پیشبینی میشود که اشتغال برای این حرفه از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹ به میزان ۱۶ درصد رشد کند که درصدی بسیار بالاتر از میانگین سایر مشاغل است.

دامپزشکان عمدتاً زنان هستند

دامپزشکان زن بیشتر در این صنعت فعالیت میکنند و ۶۷.۳ درصد از دامپزشکان در ایالات متحده آمریکا را زنان تشکیل میدهند.

آمار و حقایق دامپزشکی

سلامت حیوانات خانگی همچنان در اولویت اصلی صاحبان این حیوانات قرار دارد بنابراین صنعت دامپزشکی به این زودیها راکد نخواهد شد. بر اساس نظرسنجیهای انجام شده توسط انجمن محصولات حیوانات خانگی آمریکا (APPA) در سال ۲۰۲۰، شصت و هفت درصد از خانوادههای آمریکایی هماکنون صاحب یک حیوان خانگی هستند.

تعداد کلینیکهای دامپزشکی در ایالات متحده آمریکا

بر اساس گزارش AVMA در سال ۲۰۱۷ در مورد بازار خدمات دامپزشکی، تعداد مراکز دامپزشکی در ایالات متحده بین ۲۸ هزار تا ۳۲ هزار مرکز برآورد شده است.

میانگین دستمزد سالانه دامپزشکان: ۹۹۲۵۰ دلار

اداره آمار کار ایالات متحده میانگین دستمزد سالانه دامپزشکان در سال ۲۰۲۰ را ۹۹۲۵۰ دلار (تقریباً ۴۷.۷۲ دلار در ساعت) اعلام نموده است.

ایالتهای پردرآمد آمریکا برای دامپزشکان

بهترین دستمزدها برای دامپزشکان در ایالتهای نیوجرسی، مریلند، ناحیه کلمبیا، رودآیلند، و اورگان با دستمزد سالانه ۱۲۲ هزار تا ۱۲۸ هزار دلار میباشد.

انتظار میرود درآمد خدمات دامپزشکی در سال به ۳۲.۳ میلیارد دلار برسد

صاحبان حیوانات خانگی هزینه قابلتوجهی را برای حیوانات مورد علاقه خود خرج میکنند؛ از واکسیناسیون گرفته تا چک‌آپ‌های دورهای و جراحیها، هزینههای سالانه برای حیوانات خانگی به سرعت افزایش مییابد.

شایعترین دلیلی که صاحبان سگهای خانگی حیوانات خود را به مراکز دامپزشکی میآورند، حساسیتهای پوستی است که به طور متوسط ​​مالک حیوان حدود ۲۵۵ دلار هزینه برای درمان آن هزینه میکند. از طرف دیگر، صاحبان گربه بیشتر برای مشکلات مثانه یا مجاری ادراری به مطب حیوانات مراجعه میکنند.

سگها بیشترین بیمارانی هستند که در مراکز دامپزشکی دیده میشوند

سگها به طور متوسط ۱.۵ بار در سال با DVM ملاقات میکنند، در حالی که گربهها به طور متوسط ۰.۷ بار در سال مراجعه میکنند. پرندگان و حیوانات خانگی خاص با میانگین تعداد بازدید به ترتیب ۰.۱ و ۰.۰۲ در سال به ندرت به مراکز دامپزشکی میکنند.

دامپزشکان معروف و محبوب

دامپزشکان به طور کلی دلسوز و حرفهای هستند و فقط تعداد کمی از دامپزشکان برجسته و شایسته تقدیر در ادامه معرفی شدهاند:

دکتر کلود بورژلات: باید از جراح دامپزشک فرانسوی دکتر کلود بورژلات برای آموزش دامپزشکی خود تشکر کنید. او اولین مدرسه دامپزشکی را در لیون فرانسه در اوت ۱۷۶۱ تأسیس کرد.

دکتر الینور مک گراث: دکتر الینور مک گراث اولین دامپزشک زن بود که با مدرک دکترای دامپزشکی خود در سال ۱۹۱۰ فارغالتحصیل شد. او سپس یک مطب حیوانات کوچک در شیکاگو افتتاح کرد که در آن زمان نسبتاً غیرمعمول بود. اکثر دامپزشکان در آن دوره بر روی حیوانات غذایی متمرکز بودند.

دکتر ویلیام لولین "باستر" لوید-جونز: دکتر باستر، مدافع رفاه حیوانات، به خاطر حمایت و مراقبت دلسوزانه از حیوانات بیمار، مجروح و رها شده در طول جنگ جهانی دوم در تاریخ ماندگار شد. هنگامی که شهروندان به دلیل جنگ مجبور به ترک خانه‌های خود شدند، او ده‌ها گربه، سگ، خرگوش، بز، طوطی، میمون و مار را با خود برد. او همچنین به سلامت طبیعی علاقه داشت و شرکت محصولات دامپزشکی گیاهی Denes را در سال ۱۹۵۱ تأسیس کرد.

نتیجهگیری

منافع صنعت دامپزشکی اغلب بیشتر از دشواریهای آن است و حیوانات و صاحبان حیوانات خانگی بیشماری در حضور دامپزشکان آرامش و آسودگی مییابند. با تشکر از شما شاغلین حرفه دامپزشکی برای همه آنچه انجام میدهید!

منبع: Veterinary stats: 18 facts & statistics every veterinarian must know

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
2
16
حدودا ۱۰۰ هزار دلار درآمد سالانه؟!!!!
خوش به حالشون اونا تسری را زودتر از ما وارد حکم کردند
۱۰۰۰۰۰×۴۵۰۰۰= ۴،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
به ما هم ماهی ۱۵ میلیون میدن
در سال میشه۱۸۰ میلیون تومان
یعنی اونا یکسال اندازه ۲۵ سال ما درآمد دارن
واقعا مرگ بر استکبار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
واقعا مرگ بر امریکا که نه تاید داره نه ریکا
فقط ما خوبیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
حکیم جان شما را به الله قسم کامنت ها را سیاسی نکنید. یا حق
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
0
4
حکیم جان
از
شرایط این رشته در ایران بگویید چون بیشتر مخاطبین سایت شما از ایران هستند
طرف می یاد تو سایت می خونه تو امریکا رشته دامپزشکی اینجوریه هست به خیال این که ۷ سال بعد بره آمریکا میاد تو ایران دامپزشکی می خونه بعد از ۶-۷ سال شرایطش عوض می شه و تو ایران می مونه (آن موقع چی می شه ؟)
بله رشته دامپزشکی تو کشور های جهان اول جز رشته های پر درآمد هست و از لحاظ درآمد با رشته پزشکی برابری می کندولی تو ایران چگونه هست ،
واقعیت این هست در آمد یک دامپزشک عمومی مسئول فنی (بیشتر دامپزشکان مسئول فنی هستند)از ماهی ۸ میلیون (۱۶۰دلار)البته مسئول فنی هست تا ۲۵ میلیون(ماهی ۵۰۰دلار) هم درآمد داشته باشد و نهایتش به ۴۰ میلیون (۸۰۰ دلار)یک متخصص دامپزشک هست .
البته اگه متخصص کلینیک از خودش داشته باشد و کلینیک کجا باشد در آمدش فرق می کند
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
0
10
نکته ی اول این که این گزارش برای سال ۲۰۱۷ هست. الان ۲۰۲۳ در حال تمام شدن است‌. و وضعیت درآمدی دامپزشکان در آمریکا خیلی بیشتر شده است.
نکته ی دوم هم طرز تمام کردن گزارش است که چقدر زیبا جمله ی آخر را گذاشته است. آنوقت در اینجا ۱۰ سال شب و روز برای سازمان دامپزشکی ما میکنی، هزار ماموریت خطرناک میروی و آخر یک نفر نمی‌گوید دستت درد نکند! هرچقدر هم عالی کار کنی چیزی به اسم قدرشناسی وجود ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
2
1
تو ایرانم آقایان اکثرا به سمت داروخانه سوق پیدا کردن و خانم ها کارهای بالینی رو پیش گرفتند. این رو بنده که دامپزشک خانم هستم و در یک شهر کوچک در یک شهرستان کوچک هستم عرض میکنم. در شهر من از سه کلینیک عمومی دو نفر خانم هستند.
فقط ماندنم با درد کمر چه می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
0
3
در متن قسمت اخر نوشته شده با تشکر از شما شاغلین حرفه دامپزشکی برای همه انچه انجام میدهید!،اینجانب خود در زمان شیوع آنفلوآنزای فوق حاد طیور در چند ماه و مدت کوتاهی اقدام به شناسایی و جمع اوری و معدوم سازی طیور روستایی در سطح وسیع و تعداد بالا نمودم حداقل در بیست روستا ان هم در مدت چند ماه،که علاوه بر معدوم سازی اقدامات دیگری بر اساس دستورالعمل ها مبنی بر کارهای اموزشی و هماهنگی و نمونه برداری و مکاتبات و ... را نیز داشت که خود علاوه بر این موارد اقدام به ارائه توضیحات و اقدامات لازم دیگر را مینمودم،که همواره مشکلات خاص خود را نیز داشت که این انتظار بود در ان زمان که توسط ادارات کل یا سازمان این افراد دخیل در موضوع شناسایی و از تجربیات انها استفاده گردد یا تشویق شوند،اما متاسفانه دریغ از حتی یک تشکر خالی و اهمیت دادن به این افراد و توجه به اقدام خاصی که انجام گرفته!.
Jafar
|
United States of America
|
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
0
2
It's not as simple as you think
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
Thank you Jafar for your insightful comment.
ناشناس
|
Singapore
|
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
0
1
بی عدالتی تا کی ، دامپزشکم، پول بیمه ام را نمیتوانم بپردازم .... داروخانه نمیدهند و اگر بخواهم باید امتیاز پولی بخرم ان هم در کلاس های پولی بی محتوا ، بی عدالتی و ظلم تا به کی ....
نظر شما
ادامه