کد خبر: ۷۶۹۸۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس آمار اداره‌ کل دامپزشکی و نتایج آزمایش‌های انجام شده در سال جاری بیماری هاری در استان رو به افزایش بوده که زنگ خطر جدی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علیرضا عباس‌زاده» روز دوشنبه در جلسه کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان افزود: موارد ابتلا به بیماری هاری در حیوانات که نتایج آزمایشگاهی آن مثبت بوده از ابتدای سال جاری ۱۴ مورد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

وی گفت: برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، مراکز نگهداری این حیوانات در تمامی شهرستان‌های استان راه‌اندازی شده‌ است‌ با این وجود برخی افراد می‌خواهند زندگی مسالمت آمیز با سگ را در جامعه ترویج کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اثر حیوانات ناقل بیماری بر زندگی انسان مشهود است و مهمترین آنها سگ‌های ولگردی که در سطح روستاها و شهرها پراکنده هستند لذا وظیفه ماست به منظور حفظ و حراست از جان مردم و رعایت بهداشت عمومی این حیوانات را کنترل کنیم و در این خصوص نیازمند مشارکت مردم هستیم.

وی خواستار تسریع در جمع آوری سگ‌های ولگرد توسط شهرداری‌ها شد و گفت: وجود این حیوانات را به دلیل مسایل بهداشتی و امنیت مردم نباید در سکونتگاه‌های انسانی داشته باشیم.

عباس‌زاده تصریح کرد: رهاسازی سگ‌های ولگرد بعد از عقیم سازی در سکونتگاهای شهری اشتباه است و باید در طبیعت رهاسازی شوند.

وی افزود: پیش نویس دستورالعمل ساماندهی سگ‌های ولگرد به دستگاه‌های متولی ارسال می‌شود تا در زمینه اجرای موفق طرح، نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دهند.

افزایش ۲ تا سه برابری موارد مثبت هاری

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از ابتدای سال جاری ۲۷ نمونه گاز گرفتگی حیوانات در استان انجام شده که ۱۴ مورد مثبت بوده است.

محمدعلی بخشی افزود: تعداد موارد هاری مثبت در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲ تا سه برابری داشته است.

وی با اشاره به واکسیناسیون هشت هزار و ۳۱۹ سگ نگهبان و گله همچنین هزار و ۳۶۴ قلاده سگ در پناهگاه‌های شهرداری استان گفت: سال ۱۴۰۰ هیچ موردی از این بیماری در استان نداشتیم ولی سال گذشته ۱۲ مورد شناسایی شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: مهمترین راه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد از طریق عقیم سازی است و اگر منابع تغذیه آنها در مناطق شهری جمع آوری شود هرگز ورود سگ‌ها را به شهرها نخواهیم داشت.

وی شغال، گرگ، خفاش، روباه، راکون و راسوها را ناقلان هاری در طبیعت و سگ‌ها و گربه‌ها را ناقلان این بیماری در جوامع شهری و روستایی عنوان کرد و گفت: سرایت بیماری به حیوان یا انسان بیش از ۹۵ درصد از طریق گاز گرفتن یا خراش پوستی ناشی از پنجه کشیدن است.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس از اهواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
0
1
با سلام
بنظر بنده نیاز است آزمایشگاه تشخیص هاری از نظر اعتبار سنجی مورد ارزیابی اساسی قرار گیرد. هدف از بیان این مطلب توهین و جسارت به همکاران آزمایشگاه نیست، بلکه اطمینان از صحت سنجی آزمونهای آن آزمایشگاه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
برادر اهوازی
مشکل از ازمایشگاه نیست
مشکل انجایی هست که پارسال قرار بود هاری را تا یکسال ریشه کن کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
0
3
مشکل آنجاست که مسئولین سابق دامپزشکی به فکر ریشه کنی بیماریها با جهاد دامپزشکی بودند
این هم نتیجه جهاد دامپزشکی و ریشه کنی بیماری
نظر شما
ادامه