کد خبر: ۷۶۴۹۰

حکیم مهر: رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اردستان از شناسایی گونه نادر، کمیاب و حائز اهمیت گربه کاراکال برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده خارو کوه بزرگی و کهیاز این شهرستان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «حسین شواخی» اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا سرشماری حیات وحش ویژه فصل پاییز را در مناطق حفاظت شده انجام دهیم.

وی افزود: با دوربین گذاری‌های انجام شده در مناطق خارو کوه بزرگی و کهیاز شهرستان اردستان، گونه نادر، کمیاب و حائز اهمیت گربه کاراکال برای نخستین بار در این مناطق شناسایی و مستند نگاری شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اردستان با بیان اینکه گربه کاراکال یا سیاه‌گوش یا منگوله گوش از زیباترین گونه‌های جانوری و گربه‌سانی کوچک است، گفت: با توجه به اینکه مطمئن هستیم در مناطق حفاظت‌شده شهرستان اردستان پلنگ وجود دارد در چند نقطه از مناطق برای ثبت تصاویر و مستند نگاری پلنگ دوربین گذاری انجام‌ شده است.

گرگ نبود، شغال بود 

شواخی در خصوص انتشار خبر حضور چند قلاده گرگ در فضای مجازی که موجب نگرانی برای مردم این منطقه شده است، گفت: فیلم منتشر شده از نظر کارشناسان اداره محیط زیست این است که این حیوان شغال است.

وی اضافه کرد: البته وجود چنین حیوانی در حاشیه شهر و روستا با توجه به فصل سرما و شرایطی که ذکر شد دور از ذهن نیست و ممکن است در این فصل حیوانات وحشی برای یافتن غذا به حاشیه شهرها و روستاها هم بیایند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اردستان گفت: با توجه به آغاز فصل سرما و وضعیت خشکسالی چند سال اخیر و کاهش طعمه‌های طبیعی، ورود حیات وحش مانند شغال، روباه و بعضاً گرگ در جستجوی غذا در پیرامون یا داخل محدوده‌های سکونتگاهی، دامداری‌ها و کشاورزی حاشیه شهر و روستاها، موضوعی کاملاً طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است.

شواخی با بیان اینکه به کشاورزان و دامداران توصیه می‌شود نکات ایمنی و حفاظتی محل‌های نگهداری دام‌های خود را رعایت کنند، تصریح کرد: بیمه کردن دام یکی دیگر از موضوعات مورد تأکید است که تا حد زیادی می‌تواند جبران‌کننده خسارت‌های احتمالی باشد. همچنین گله‌داران باید از سگ‌های تربیت شده و چوپان‌های قوی و توانمند برای نگهداری و حراست از گله‌های خود استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید از پراکنش زباله‌ها، پسماندهای غذایی و لاشه حیوانات تلف شده در اطراف روستاها و شهرها اجتناب کرد، چراکه وجود زباله، پسماند غذایی و لاشه، عامل و محرکی قوی برای نزدیک شدن گرگ‌ها و سگ‌های ولگرد به سکونت‌گاه‌های انسانی است.

 

نظر شما
ادامه