کد خبر: ۷۶۴۶۴

حکیم مهر: جهت رونق تولید و استفاده از انواع محصولات خانواده پروبیوتیک‌ها از زمان صدور نخستین پروانه تا امسال 150 پروانه تولید و گواهی ثبت صادر شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر سید سعید حسینی» مدیرکل دارو و درمان این سازمان در گردهمایی علمی که در یکی از شرکت‌های دانش بنیان و با حضور کارشناسان و مدیران دارو و درمان ادارات کل دامپزشکی استان‌ها برگزار شد، گفت: با توجه به گستردگی و تنوع دارو و درمان و ارائه هر روزه اطلاعات و محصولات و یافته‌های جدید، ما هم باید دانش و اطلاعات خود را به روز کنیم که برگزاری گردهمایی‌های آموزشی حضوری می‌تواند بیش از دوره‌های آموزشی آنلاین و مجازی که طی دوران شیوع اپیدمی کووید -19 برگزار شد در شتاب دهی به روند آموزش و تحقیق و تولید این دسته از محصولات موثر واقع شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه سازمان دامپزشکی کشور اخیرا دو دوره اموزشی GMP را برای مدیران و کارشناسان ادارات دارو درمان استانها را همراه با بازدید برگزار کرده که بازخورد بسیار خوبی از آن گرفته شده، ابراز امیدواری نمود تا با تمایل و همکاری شرکت‌ها این روند ادامه یابد.

حسینی با استناد به مطالعات و مشاهدات، استفاده از پروبیوتیک‌ها و پست بیوتیک ها که از موضوعات جدید است، افزود: اگرچه اطلاعات و یافته‌هایی در این زمینه پردازش شده که به دلیل نوپا بودن جای کار بسیار دارد و این جلسه هم با همین رویکرد است، باید در وادی تحقیقات ، پژوهش و تولید این محصولات اقدامات موثری داشت.

مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور افزود: از آنجا که در رابطه با رفتار پروبیوتیک‌ها و باکتری‌های سودمند اطلاعات خیلی زیادی در دسترس نیست، کما اینکه قبلا تصور بر این بود که این اجرام و در کل باکتری‌ها با هر نام و دسته بندی تنها تا زمانی که زنده هستند مفید خواهند بود، اما امروز مشخص شده که وقتی این‌ها دچار شکست می‌شوند، عصاره سیتوپلاسمی آنها هم می‌تواند مفید و سلامت ‌زا باشد.

وی با اشاره به آمار ارائه از سوی دفتر زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بحث بازار جهانی پروبوتیک‌ها 48 میلیارد دلار در سال است و بر اساس پیش‌بینی‌ها این عدد در سال 1404 به 70 میلیارد دلار خواهد رسید  و حال باید دید ما چه سهمی می‌توانیم از این بازار که سودمندی آن مشخص است و شرکت‌هایی در زمینه تولید و واردات ابراز تمایل کردند داشته باشیم. ما نیز در دفتر دارو درمان سازمان دامپزشکی کشور در تسهیل و تسریع این روند تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

حسینی با ابراز امیدواری از اینکه در این حوزه باید با شرکت‌هایی که با موضوع افزودنی‌های با عنوان پروبیوتیک و... بیشتر همکاری شود عنوان کرد: شروع این درخواست‌ها از سال 93 برای پروانه ساخت و ثبت بوده که تا امروز 15 شرکت فعال هستند که 150 پروانه و گواهی ثبت صادر شده است و انتظار می رود تعداد این شرکت‌ها بیشتر شود تا در این عرصه قوی تر در بازار حضور یابیم.

مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور در پایان با یادآوری این نکته که به هر حال باید برای بحث کاستن از مصرف آنتی بیوتیک‌ها فکری اساسی کرد تاکید کرد: در کمیته فنی دفتر دارو درمان سازمان دامپزشکی کشور نیز در خصوص بانگری و تجدیدنظر در این رابطه تبادل نظر کارشناسی شده است تا با توجه به مضرات و ایجاد مشکل در مقاومت‌های میکروبی جایگزین مناسبی برای برخی آنتی بیوتیک‌ها پیدا کنیم که یکی از آنها استفاده از خانواده پروبیوتیک‌ها ،پست بیوتیک ها ،داروهای گیاهی و طبیعی است تا میزان قابل توجهی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها کم شود.

 


نظر شما
ادامه