کد خبر: ۷۶۴۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: توله پلنگ کشف شده در شهرستان کلات تحویل مرکز بازپروری و نگهداری حیات‌وحش استان اصفهان شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «محمد عرفانی»، دوم آبان در جمع خبرنگاران افزود: در راستای اجرای برنامه عمل حفاظت گونه پلنگ ایرانی، توله پلنگی که به صورت غیرمجاز از منطقه حفاظت شده ارس سیستان شهرستان کلات زنده گیری شده بود و به صورت امانی و موقت برای نگهداری و رسیدگی به تیمارگاه باغ‌وحش تحت نظارت کارشناسان حیات‌وحش مرکز استان تحویل داده شده بود، پس از هماهنگی و برنامه‌ریزی و برگزاری کمیته‌های تخصصی معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان، به سایت بازپروری و نگهداری حیات‌وحش استان اصفهان انتقال داده می‌شود.

وی هدف از این انتقال را نگهداری در شرایط نیمه‌طبیعی و سپس رهاسازی در زیستگاه‌های مستعد حضور پلنگ خواند و افزود: روند نگهداری این‌گونه توسط کارشناسان و تیم تخصصی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، می‌تواند به عنوان نقشه راهی در کشور برای موارد مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی ادامه داد: در خراسان رضوی تاکنون تجربه بزرگ کردن توله پلنگی که تازه متولد شده و چشم گشوده باشد را نداشتیم و این تجربه نخستین تجربه موفق این اداره کل با همکاری باغ‌وحش مشهد بود که در حوزه گربه‌سانان اتفاق افتاده و در تمام کشور این اقدام شاخص است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان همچنین به خبرنگاران گفت: مرکز بازپروری و نگهداری حیات‌وحش استان اصفهان، دارای ۳ جایگاه جداگانه برای نگهداری و تیمار حیات‌وحش شامل گوشت‌خواران، علفخواران و پرندگان است که تمامی گونه‌های حیات‌وحش که نیاز به تیمار و نگهداری دارند، به صورت موقت به این سایت منتقل شده و تمامی مراحل نگهداری و غذا دهی آن‌ها به طور طبیعی و با کمترین تماس و دیدار با انسان صورت می‌گیرد.

مریم امیدی افزود: مراحل آموزش شکارگیری و بقاء در طبیعت و دفع و مقابله با خطرات طبیعی در این سایت، به صورت طبیعی به این گونه‌های ارزشمند آموزش داده می‌شود.
وی عنوان کرد: این اقدام شاخص در راستای نگهداری با هدف رهاسازی گونه‌ها در زیستگاه‌های طبیعی، رخدادی کم نظیر تلقی می‌شود و امید می‌رود با احداث چنین مراکزی در سطح کشور گام مؤثری در راستای حفظ و حراست از گونه‌های ارزشمند، با تأکید بر حفظ گونه‌های در معرض انقراض برداشته شود.

امیدی اظهار کرد: این سایت از جمله مجهزترین مراکز نگهداری و بازپروری حیات‌وحش به صورت استاندارد در ایران است که توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان ایجاد و افتتاح شده است و در این مرکز دامپزشکان و متخصصان به صورت شبانه‌روزی در این مرکز به حیات‌وحش موجود در این سایت خدمت‌رسانی می‌کنند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیاه پوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
3
1
یک هفته دیگه منتظر خبر مرگش باشید!!!!!!
مسول فنی فروشگاهی و بازار روز اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
0
0
خودش مرد ما نبودیم
نظر شما
ادامه