کد خبر: ۷۵۹۱۱

حکیم مهر: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در مبارزه بیولوژیک با ملخ از ماکیان همچون بوقلمون استفاده می‌شود و تاکنون ترویج و آموزش و اقدامات لازم در حال انجام است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، «کیومرث اکبری» با بیان اینکه از ابتدای فصل زراعی جاری تاکنون با چندین عامل خسارتزای مهم به خوبی مبارزه شده است بیان کرد: یکی از اقدامات مهم ردیابی و مبارزه با جوندگان مضر کشاورزی در سطحی بیش از  ۴۵ هزار هکتار بوده است. همچنین ملزومات مبارزه با جوندگان برای پوشش ۴۵ هزار هکتار در فصل زراعی آتی تدارک شده است.

وی ادامه داد: مبارزه با علف‌های هرز غلات نیز که از دی ماه سال گذشته آغاز شده و تا اردیبهشت ماه ادامه داشته است در سطحی حدود ۴۵۳ هزار هکتار انجام شده است. همچنین مبارزه با سن مضر غلات مجموعا در مرحله مادر و پوره در سطحی حدود ۳۹۰ هزار هکتار انجام شده است و مبارزه بسیار مطلوبی در مرحله مادر انجام شد که در استان سن زدگی بالای ۲ درصد وجود نداشت و متوسط سن زدگی استان ۰.۱۶ درصد بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: مبارزه با سایر عوامل خسارت‌زا در محصولات سبزی، صیفی، جالیز، باغات، ذرت، چغندر قند، کلزا و سایر گیاهان صنعتی و علوفه‌ای و … انجام شده است.

اکبری بیان کرد: مبارزه بیولوژیک در سطحی حدود ۲۴ هزار هکتار در مزارع نخود، گوجه فرنگی و ذرت انجام شده که مبارزه با کیفیتی بود و باعث کاهش مصرف سموم حداقل به میزان ۲۴ تن شده است که برای انجام آن، نصف هزینه مبارزه توسط دولت و مابقی توسط کشاورزان پرداخت شده است.

حدود ۳۲ هزار هکتار مبارزه غیر شیمیایی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: در حدود ۳۲ هزار هکتار مبارزه غیر شیمیایی با استفاده از مواد و تجهیزات غیرشیمیایی نیز انجام شد.

اکبری با اشاره با مبارزه با ملخ بیان کرد: مبارزه با ملخ در سطحی حدود هزار و ۲۰۰ هکتار در ۴ شهرستان استان انجام شد و برای سال آینده نیز مواد و تجهیزات مبارزه با توجه به اعتبارات جذب شده تدارک شده است. برای مبارزه با ملخ برنامه‌ای با کمک سایر معاونتها و مدیریت‌های سازمان دنبال می‌شود تا کشاورزان به مبارزه بیولوژیک با آفت ملخ ترغیب شوند.

وی در خصوص مبارزه بیولوژیک با ملخ افزود: در این نوع مبارزه از ماکیان همچون بوقلمون استفاده می‌‌شود و ترویج و آموزش و اقدامات لازم انجام شده و در حال انجام است.

اکبری همچنین اشاره کرد پنج ابستگاه پیش آگاهی در استان در خصوص سنک کلزا، کرم خوشه خوار انگور و کرم گلوگاه انار فعال بوده و توصیه‌های پیش آگاهی و ترویجی لازم در مناطق آن‌ها انجام شده است.


نظر شما
ادامه