کد خبر: ۷۵۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - ممکن است به دلیل سردی هوا برخی از بیماریهای تنفسی در بخش دام و طیور رواج پیدا کند، اما تاکنون بیماری خاصی که به معضل دامپزشکی تبدیل شده باشد در کشور وجود ندارد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: بررسیهای میدانی و دوره ای سازمان دامپزشکی کشور نشان می دهد که مدتها است که هیچ مورد خاصی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فارمهای صنعتی و طیور بومی و طیور مهاجر دیده نشده است.

دکتر محسن مشکوة افزود: تمامی اقدامات حفاظتی در کشور انجام می شود و اجازه نخواهیم داد که بار دیگر آنفلوآنزا به کشور وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از بیماریهای تنفسی به دلیل سردی هوا همچون بیماری سرماخوردگی که انسانها را نیز مبتلا می کند، در بخش طیور ایجاد شود، اما نباید علائم آن را با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی دانست.

مشکات ادامه داد: همچنین تب برفکی یکی از بیماریهایی است که بومی کشور بوده و هر چند وقت یکبار ممکن است سوشهای غیر بومی آن نیز به کشور وارد شود. بنابراین نمی توان آن را بیماری جدیدی قلمداد کرد که به تازگی وارد کشور شده است.

قم استانی است که به عنوان چهارراه، دامهای 20 استان کشور را در خود جای می دهد

این مقام مسئول استان قم را چهارراه ورود دام به کشور دانست و تصریح کرد: از بسیاری از مناطق مختلف دام به استان قم وارد و پس از نگهداری چندروزه در سطح کشور توزیع می شود.

وی یادآور شد: ممکن است از 20 استان کشور دامها به این چهارراه قدم بگذارند و همچنین ممکن است برخی از آنها به بیماریهایی همچون تب برفکی مبتلا باشند. بنابراین نمی توان گفت که تمامی دامهای واردشده به قم سالم هستند، بلکه در این استان پس از تایید سازمان دامپزشکی سلامتی آنها به تایید می رسد.

مشکوة تاکید کرد: در برخی از موارد گزارشاتی رسیده که حتی مجبور شده ایم فارمهایی را به دلیل بروز بیماری غیر معمول تعطیل کنیم که این امر برای آن است تا کل کشور دچار همه گیری نشود.

تب برفکی به عنوان یک بیماری بومی همیشه در کشور وجود داشته است

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: بیماریهای بومی همیشه در کشور وجود داشته، اما اجازه نخواهیم داد که این بیماریها فراگیر شده و اپیدمی شوند.

وی همچنین گفت: در فصول سرد سال به دلیل پایین رفتن درجه حرارت و کمی تهویه هوا ممکن است در فارمهای طیور و دام برخی از بیماریهای تنفسی بروز کند، اما بیماری خاصی که بتواند به معضل برای دامپزشکی تبدیل شود، تاکنون گزارش نشده است.

مشکوة در ادامه افزود: دامپزشکان و کارشناسان بخش دامپزشکی تلاش می کنند تا با اقدامات سریع و به موقع، جلوی همه گیر شدن برخی از بیماریها را بگیرند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
0
0
باز هم فرافكني واين بار از آقاي دكتر مشكوة بالاخره ايشان هم بيماري هاي تنفسي را ناشي از فصل زمستان و هواي سرد دانستند . رئيس سابق سازمان دامپزشكي علت آنرا گرد و غبار وارد شده از غرب كشور علت مرگ و مير طيور دانسته بودند .خدا را شكر كه عواملي از اين قبيل يافت مي شوند تا گناه تلفات در صنعت طيور را متوجه آنها كنيم اگر غير ازاين بود چه مي كرديم .
نظر شما
ادامه