کد خبر: ۷۵۱۶۰

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: بیماری باکتریایی نکروز عفونی حاد هپاتوپانکراس (AHPND) که از ۱۱ خرداد ماه در مزارع پرورش میگوی این استان (سایت شیف) مشاهده و ردیابی شده با قرنطینه و رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی پرورش دهندگان؛ در زمان حاضر تحت کنترل و مدیریت است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مهدی تنگستانی» مکان روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیماری باکتریایی نکروز عفونی حاد هپاتوپانکراس که سال گذشته برای نخستین بار در ایران مشاهده شد قدرت شیوع بالا و موجب تلفات زیادی در مزارع میگو می‌شود.

وی افزود: در زمان حاضر حدود هشت درصد از کل سایت‌های پرورش میگوی استان بوشهر به بیماری باکتریایی نکروز عفونی حاد هپاتوپانکراس آلوده هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: با اقدام‌ها و ارائه توصیه‌های بهداشتی از سوی دامپزشکی استان بوشهر در زمان حاضر بیماری در سطح مزارع تحت کنترل و شدت کمتری پیدا کرده است.

تنگستانی مکان افزود: باتوجه به ماهیت بیماری نکروز عفونی حاد هپاتوپانکراس، شرایط آب و هوایی و شیوع بیماری در استان به پرورش دهندگان توصیه می‌شود استخرهایی که سن و سایز میگوی آنان در سایز تجاری است به طور حتم برداشت میگو را در دستور کار قرار دهند.

وی یادآور شد: همچنین کسانی که در حال پرورش میگو هستند نسبت به کنترل تغذیه میگوها توجه داشته باشند و از ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی بدن میگو مانند ویتامین سی، ربیوتیکها و مخمرها در غذا یا آب استخر استفاده کنند.

به گفته تنگستانی مکان پرورش دهندگان همچنین استفاده از ترکیبات بهبود دهنده کیفیت آب در بستر استخر و استفاده از ترکیبات ضدعفونی کننده مجاز آب مانند کلر را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: پرورش دهندگان میگو کنترل بلوم جلبکی در مزارع پرورش را در دستور کار خود قرار دهند همچنین برای جلوگیری از تغییرات PH آب استخرها و کاهش شوری آب استخرها تعویض کنند.

وی همچنین برضرورت شست و شو و ضدعفونی و امحای وسایل و تجهیزات در استخرهای آلوده تاکید کرد.

تنگستانی مکان کنترل ورود و خروج افراد، وسایل نقلیه، ممنوعیت جابه جایی تجهیزات و خوراک میگو را بعنوان یک بحث مدیریتی در بیماری باکتریایی نکروز عفونی حاد هپاتوپانکراس میگو عنوان کرد.

امسال کار ذخیره‌سازی بچه میگو در سطح هفت هزار و ۲۰۰ هکتار در قالب بیش از ۴۰۰ مزرعه در ۱۲ سایت پرورش میگو با پیش بینی برداشت 44 هزار تن در استان از چهار اردیبهشت آغاز و همچنان ادامه دارد.

 

نظر شما
ادامه