کد خبر: ۷۵۱۵۶

حکیم مهر: «دکتر قدرتی» رئیس شبکه؛ به زنبورداران در خصوص مصرف آنتی بیوتیک ها در هنگام جریان شهد و تولید عسل هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دامپزشکی طرقبه شاندیز، قدرتی گفت: استفاده از هرگونه آنتی بیوتیک در کندو باعث ایجاد باقی مانده های دارویی در عسل تولیدی خواهد شد که اثرات منفی روی مصرف کننده خواهد داشت.

وی توضیح داد: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری های زنبور عسل سبب از بین رفتن تعادل متابولیسم و فلور طبیعی خود زنبور و همچنین ایجاد آلایندگی در عسل تولیدی می شود.

رئیس شبکه طرقبه شاندیز به زنبورداران توصیه کرد؛ با اتخاذ یک روش مدیریتی صحیح در طول سال جمعیت آفت کندو را در زیر آستانه خسارت اقتصادی مدیریت کرده و اگر مجبور به استفاده از دارو شدند، اولویت با داروهای کم خطر و موثر است.

وی افزود؛ درصورت استفاده از داروهای موثرتر با درجه خطر بیشتر، برداشت عسل بایستی با احتیاط بوده و ترجیحا عسل آن کندو برداشت نشود و به مصارف انسانی نرسد و یا این که بعد از انجام آزمون در ارتباط با میزان باقی مانده مواد موثره داروی استفاده شده و رفع شدن نگرانی‌ از این بابت، عسل را برداشت و به فروش برسانند.

قدرتی همچنین اظهار داشت: استفاده از روش های نوین از جمله مصرف پروبیوتیک ها و مکمل های ویتامینه و پروتئینه از بهترین روش های مقاوم سازی کلنی هاست تا مصرف داروهای مضر و شیمیایی کاهش یابد.


نظر شما
ادامه