کد خبر: ۷۵۱۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
امیدارم نهادهایی نظیر سازمان نظام دامپزشکی و جامعه دامپزشکان نسبت به تشکیل کمیته "حقوق و حمایت از حیوانات" به عنوان یک کمیته تخصصی به طور جدی و در اسرع وقت اهتمام ورزند و ان شاء الله در آینده نزدیک شاهد برگزاری یک سمینار یا کنگره در این زمینه باشیم...

حکیم مهر -   مدیرمسئول حکیم مهر به مناسبت دهم دسامبر (19 آذر) که روز جهانی حقوق حیوانات نامگذاری شده در پیامی نسبت به برآورده‎نشدن انتظارات جامعه دامپزشکی کشور و مردم در رسیدگی به مسئله حقوق حیوانات هشدار داد.

دکتر محمد لطفی‎زاده ضمن پاسداشت فعالیت‌های برخی دامپزشکان و حتی غیر دامپزشکان از آذرماه سال گذشته تاکنون، خواستار تشکیل کمیته تخصصی "حقوق و حمایت از حیوانات" در سازمان نظام دامپزشکی و جامعه دامپزشکان و مشارکت جدی سازمان دامپزشکی در این موضوع شد و ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد برگزاری سمیناری تخصصی در این زمینه باشیم.

 

متن پیام وی بدین شرح است :

" بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن عرض سلام و تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالار شهداء و یاران باوفای ایشان به بینندگان محترم حکیم مهر و کلیه همکاران گرامی، در ابتدا لازم می‎دانم فرارسیدن نوزدهم آذر (دهم دسامبر) که روز جهانی حقوق حیوانات نامگذاری شده را گرامی بدارم.

مسئله حقوق حیوانات در کشور عزیز ما باید بیش از سایر کشورها مهم باشد. گواه این اهمیت از یک سو به دلیل دلبستگی عمیق آحاد ملت ایران به دین ارزشمند اسلام و مذهب تشیع و از سویی دیگر به سبب پیشینه باستانی ما است.

هر چند از آذرماه سال گذشته تاکنون تلاش‎هایی از سوی برخی دامپزشکان و حتی غیردامپزشکان دلسوز برای احقاق حقوق حیوانات و رعایت این فریضه صورت گرفته و بجای خود هم قابل تقدیر است اما انتظارات جامعه دامپزشکی کشور و مردم از نهادهای مختلف دامپزشکی در رسیدگی به مسئله حقوق حیوانات به نحو شایسته برآورده نشده است.

دامپزشکان و بطور کلی جامعه دامپزشکی باید علمدار رسیدگی به حقوق حیوانات و پاسداشت و رعایت آن باشند و در جنبه‎های مختلف چه در بعد تولید (مراکز پرورش دام، طیور و آبزیان)، چه در بعد آموزش و پژوهش (در دانشگاهها، مراکز پژوهشی، در جریان تحقیقات مختلف دامپزشکی و غیره)، چه در بعد عرضه و نگهداری حیوانات به ویژه در مراکز فروش یا واگذاری حیوانات و نیز باغ‎وحش‎ها و غیره بیشترین حساسیت را برای رعایت حقوق حیوانات از خود نشان دهند.

برای رسیدگی به مسئله حقوق حیوانات نباید به یک روز و یک مناسبت یا چاپ یک کتاب و حتی اختصاص یک پانل در یک کنگره اکتفا نمود لذا با تأسف باید اذعان نمود آنگونه که شایسته است هیچیک از نهادهای رسمی مرتبط با حرفه و رشته دامپزشکی اعم از دولتی و غیردولتی تلاش چشمگیر و حساسیت لازم و مهم‌تر از همه دغدغه مستمر، مدون و مداوم در این باره نداشته‎اند. اینکه هیچگاه نشست خبری از سوی مدیران دامپزشکی در بخش دولتی و غیردولتی به مناسبت روز حقوق حیوانات، روز حیوانات و امثالهم شاهد نیستیم گواهی کوچک بر این ادعا است.

امیدارم نهادهایی نظیر سازمان نظام دامپزشکی و جامعه دامپزشکان نسبت به تشکیل کمیته "حقوق و حمایت از حیوانات" به عنوان یک کمیته تخصصی به طور جدی و در اسرع وقت اهتمام ورزند و ان شاء الله در آینده نزدیک شاهد برگزاری یک سمینار یا کنگره در این زمینه باشیم. برای نیل به این مقصود یقیناً وحدت و همفکری همه نهادهای مرتبط با حرفه و رشته دامپزشکی اعم از سازمان دامپزشکی، سازمان نظام دامپزشکی، دانشکده‎‌های دامپزشکی، جامعه دامپزشکان ایران و سایر سازمان‎های مردم‎نهاد مرتبط و کلیه صاحبنظران و علاقمندان و مشارکتی جدی نیاز است. امید که این پیام مؤثر افتد و در این زمینه شاهد پیشرفت باشیم.

دکتر محمد لطفی‎زاده / مدیرمسئول حکیم مهر -  جمعه 18 آذر 1390"

 

خبر مرتبط :

حقوق حیوانات در اسلام - دکتر سید مصطفی محقق داماد
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
0
0
سلام علیکم _ جناب آقای دکتر لطفی زاده به نظر می رسد باید به جنابعالی به علت نشناختن حق و حقوق خودتان دو هشدار داد : 1_ خود بزرگ بینی آفت بسیار بدی است . 2 _ کمی واقع نگر باشید و حد و اندازه خود را بدانید .
صدور پیام کار بنده و امثال شما نیست . کار را باید به کاردان سپرد/ با عذرخواهی
دکترمحمد.ر.
|
-
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
0
0
با سلام

دوست عزیز، من نه وابسته به گروه یا نهادی هستم و نه قصد جانبداری از شخص خاصی دارم.
ولی به نظر من لحن گفته شما در شان جناب آقای دکتر لطفی زاده که از هیچ تلاشی در زمینه اطلاع رسانی دامپزشکی و دفاع از حقوق حیوانات دریغ نکرده اند، نیست. مطمئن باشید صدور پیام از طرف ایشان و افراد نظیر ایشان صرفا به منزله هشدار در زمینه دفاع از حقوق حیوانات بوده و بس.
دکتر دامپزشک
|
-
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
0
0
سلام دکتر جان
بسیار خوبه که هر کسی برای دفاع از حقوق حیوانات کاری بکنه ولی دفاع از حقوق حیوانات با تشکیل یک کمیته و یک سمینار تموم میشه شما هم که اشتباه میرید کمیته جز کاغذ بازی و امارهای نادرست و سمینار جز ناهار و حرفهای تکراری چیز دیگری داره
باید در قانون مدنی و مجلس قوانینی تصویب بشود باید قانون مداپیش رفت ...
ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
0
0
آقای دکتر لطفی زاده عزیز
خواهشا این نصیحت را از همکار کوچکتر خود بپذیر که بیانیه دادن یا پیام دادن دارای مراتب و ضوابط نا نوشته ای است که در اثر پذیری آن دخالت مستقیم دارد
برادر گرامی این کارهای شما ارزش این سایت را به اندازه یک وبلاگ شخصی پایین می آورد!!!
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
0
0
با سلام
جناب دکتر لطفی زاده ..من بحث شما در زمینه نجاست سگ رو مطالعه کردم و بر این اساس سوالی از جنابعالی که تحصیلات تخصصی در زمینه حیوانات داشته اید دارم:
شما که به نجاست سگ شبهه ای ندارید آیا به سگ تا به حال دست نزده اید یا اگر زدهاید با چه ابزاری خود را طهارت نموده اید در باغچه رفته و خود را خاک مال کرده اید یا از وایتکس که خاصیت ضد نجاستی بالایی بیشتر از خاک باغچه دارد رجوع
کرده اید؟
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
0
0
با سلام و احترام
ضمن تشکر از بازدید و سوال خوب شما همانطور که در مباحث مختلف بارها عرض کرده ام نجاست سگ در صورتی منتقل می شود که یکی از دو طرف تماس مرطوب (خیس) باشند و اگر هم اینطور بود همانگونه که مثلاً خون یا ادرار حیوان بعنوان نجاسات اگر با دست تماس پیدا کند با آب تطهیر می شود شستشوی دست با آب در این مورد هم کافی است و وایتکس و باغچه و امثالهم (!) نیاز نیست. البته از بعد تخصصی (دامپزشکی) هم عرض میکنم که بهتر است بجای آب از ترکیب آب و مایع صابون برای شستشوی دست در این موارد استفاده کنیم. ضمن اینکه من بارها عرض کرده ام که متاسفانه معنای نجاست در جامعه اشتباه برداشت شده است و آنرا لزوماً با آلودگی میکروبی یا انگلی اشتباه می گیرند و به همین دلیل این سوال پیش می آید که مثلاً وایتکس بهتر از خاک است در صورتی که نجاست لزوماً به موضوع آلودگی میکروبی و انگلی و امثالهم ربطی ندارد و اگر اینطور بود قاعدتاً ادرار که استریل است نباید نجس شمرده می شد! اگر مایل بودید مباحث مختلف در این زمینه را با مراجعه به آدرس وبلاگ اینجانب www.drlotfi.blogfa.com و در بخش بالای وبلاگ در کادر بررسی مسئله نجاست سگ مطالعه فرمایید. مجدداً از بازدید و سوال خوب شما تشکر میکنم.
نظر شما
ادامه