کد خبر: ۷۴۷۴۷
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
گزارش اختصاصی حکیم مهر از مشکلات دانشکده‌های دامپزشکی کشور (قسمت هفتم):
این دانش‌آموخته دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: وضعیت بازار کار دامپزشکی به طور کامل بستگی به سرمایه خود شخص دارد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: کاهش واحدهای کارورزی یکی از مشکلات جدی دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز است. پیش از این و زمانی که واحدهای اکسترنی وجود داشتند، دانشجو‌یان این دانشکده به مدت سه ترم فرصت داشتند که در محیط کلینیک کیس ببینند و تجربه خود را برای کار در بیرون بالا ببرند اما حالا این گونه نیست.

 به منظور بررسی میدانی این مساله و واکاوی سایر مشکلات دانشکده‌، پایگاه خبری حکیم مهر به سراغ دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز رفته‌ است و با یکی از فارغ‌التحصیلان آن به گفت‌وگو نشسته که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

واحدهای عملی با دروس غیرکاربردی جایگزین شده‌اند

«مهمترین مشکل آموزشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز، واحدهای اکسترنی و کم کردن واحدهای کارورزی است.» این را یکی از دانش‌آموختگان دوره دکترای عمومی دامپزشکی این دانشکده به حکیم مهر می‌گوید: «با توجه به ماهیت عملی رشته دامپزشکی، این یکی از ضعف‌های جدی دانشکده به شمار می‌رود که واحد‌های عملی را کم کرده و آنها را با دروسی که هیچ کاربردی ندارند، جایگزین کرده‌اند.»

وی می‌افزاید: «زمانی که واحدهای اکسترنی وجود داشتند، دانشجو‌یان به مدت سه ترم فرصت داشتند که در محیط کلینیک کیس ببینند و تجربه خود را برای کار در بیرون بالا ببرند. با وجود اینکه حتی این سه ترم هم کم بودند، اما دانشکده این سه ترم را به دو ترم کاهش داد. این مسئله تغییر در واحد‌ها، یکی از مشکلاتی است که در درازمدت اثر خود را به وضوح نشان خواهد داد.»

دانشجویانی که در دوره کارورزی نمی‌توانند مهارت کسب کنند

این دانش‌آموخته دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهیدچمران اهواز با بیان اینکه دانشکده دامپزشکی هر سال ۱۰۰ نفر دانشجو مورد پذیرش قرار می‌دهد، تصریح می‌کند: «تعداد دانشجویانی که اخیرا دانشکده دامپزشکی اهواز می‌گیرد، نسبت به امکانات موجود چه از نظر اسکان و چه از نظر بودجه آموزشی و ظرفیت کلاس‌های موجود در دانشکده، واقعا همخوانی ندارد و این تعداد دانشجو واقعا بیش از ظرفیت دانشکده است، کمااینکه دانشجویان در کلاس‌های عملی و تئوری و به خصوص در دوران کارورزی، آنطور که باید نمی‌توانند مهارت کسب کنند.»

وی با بیان اینکه اطلاعات زیادی درخصوص نحوه ارائه واحد‌های اختیاری در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ندارم، توضیح می‌دهد: «آنچه مسلم است اینکه دانشجویان ترم آخر درگیر آماده کردن پایان‌نامه یا مطالعه برای تخصص هستند و فکر نمی‌کنم که ارائه واحد اختیاری در ترم آخر سود زیادی داشته باشد. همانطور که قبلا هم اشاره کردم، رشته دامپزشکی یک رشته عملی است و آن چیزی که در بالین استفاده می‌شود، مهارت و تجربه‌ای است که در بخش درمانگاهی یعنی در دوره کارورزی و کارآموزی کسب می‌شود که متاسفانه دوره کارآموزی هم در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز کاهش پیدا کرده است. به شکلی که کارآموزی که قبلا دو دوره ۴۵ روزه بود، تا جایی که من اطلاع دارم، به یک دوره کاهش پیدا کرده و این هم از اتفاقاتی است که ضرر زیادی به دانشجویانی می‌زند که قصد انجام کار بالینی دارند و دانشجویان از کسب تجربه و مهارت محروم شده‌اند.»

بودجه، مهمترین مشکل بخش پژوهش

وی «نبود بودجه‌» را مهمترین مشکلی می‌داند که دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه پژوهشی دارد: «با توجه به گرانی‌ها و تورم اخیر، انجام یک پروژه پژوهشی دور از واقعیت است، ولی تا جایی که من دیدم، اساتید دانشکده دامپزشکی در انجام پروژه‌های پژوهشی واقعا تا جایی که امکان داشته باشد و هزینه‌ها اجازه دهند، با دانشجویان همکاری می‌کنند.»

بسیاری از وسایل و دستگاه‌ها قدیمی هستند

وی با اشاره به اینکه وضعیت امکانات و تجهیزات دانشکده دامپزشکی خیلی خوب نیست، خاطرنشان می‌کند: «بسیاری از وسایل و دستگاه‌ها قدیمی بوده و نیاز به تعمیر دارند و واقعا نیاز به تهیه دستگاه‌های به‌روزتر احساس می‌شود.»

تعداد کیس‌ها به شدت کم است

این دانش‌آموخته دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهیدچمران اهواز معتقد است که با توجه به افزایش تعداد پذیرش دانشجویان، تعداد کیس‌هایی که هر دانشجو می‌بیند به شدت کم شده است: «همچنین با وجود تعداد زیاد رزیدنت‌ها، عملا انجام کار از دانشجویان کارورز سلب می‌شود، به‌خصوص در درس جراحی که دانشجویان کارورز کاری برای انجام دادن ندارند و همه کارها با دانشجویان رزیدنت است.»

بازار کار دامپزشکی کاملا بستگی به سرمایه شخص دارد

وی با بیان اینکه امروز وضعیت بازار کار دامپزشکی به طور کامل بستگی به سرمایه خود شخص دارد، می‌گوید: «اگر یک فارغ‌التحصیل تصمیم به تاسیس کلینیک شخصی داشته باشد، علاوه‌بر جمع‌آوری امتیاز که واقعا برای یک تازه فارغ‌التحصیل سخت و تا هفت سال غیرممکن است، هزینه و سرمایه بسیار زیادی هم می‌خواهد. کار کردن در سایر کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دامپزشکی نیز از امنیت شغلی پایینی برخوردار است، به طوری که کارفرما خیلی جاها برخلاف قانون، هیچ مسئولیتی در قبال نیروی خودش ندارد. با توجه به علایق شخصی نیروی خود را اخراج می‌کند و از بیمه کردن هم خبری نیست. از طرفی مالیات زیادی که برای حقوق دامپزشکان درنظر گرفته شده، همه و همه وضعیت شغلی این رشته را بیش از پیش دشوار کرده است.»

وی در پایان اظهار امیدواری می‌کند که در آینده، اساتید و رؤسای دانشکده‌های دامپزشکی، بیشتر به ارائه واحد‌های کاربردی روی بیاورند تا دغدغه عدم مهارت دانشجویان در زمان فارغ‌التحصیلی کاهش پیدا کند.»

 

انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
2
1
دکتر خواجه یکی از افرادی بود که میتوانست باعث افزایش سطح آموزش در دانشکده دامپزشکی اهواز شود. اما نمیدانم چرا همکاری ایشان با دانشگاه ادامه پیدا نکرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
نه دوست عزیز نه ایشون نه بزرگتر از ایشون هیچ کمکی به بحث ارتقای اموزشی نمیتونه بکنه چون سیستم معیوبه و یک شخص اینقد توانا نیست که مشکلی رو بخواد حل کنه
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
دوست محترم، یک سیکل و سیستم معیوب در حال کنترل همه چیز در هر کجای کشور‌است و یک شخص توانایی درست کردن این همه حجم خرابی را ندارد مگر اینکه از ….
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
0
7
دانشکده ای که در طول سال حتی یک کیس طیور صنعتی ندارد و فقط کیس کبوتر ویزیت میکند چرا هر سال ۵ نفر رزیدنت طیور می گیرد.
.........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
0
7
بنده هم اهواز درس خونده بودم.
قبلا به این شدت در شبانه و روزانه دانشجوی تخصص نمی‌گرفتند. هر بخش دو یا نهایتا سه دانشجوی تخصص داشت که شیفتی سر کیس حضور داشتن.
و به شدت هم افراد با سوادی بودند. طوری که اساتید واقعا ازشون مطلب یادمیگرفتند.
اواخر دوره ماه علوم پایه به ساختمان جدید منتقل شد.
اما گویا همه تجهیزات کهنه رو هم آورده بودند‌.

در کل من اهواز رو خیلی دوست داشتم. واقعا وقتی وارد کار شدم هیچ ضعف و ناتوانی در خودم برای ویزیت انواع دام نداشتم.
نسبت به سایر دانشکده های کشور جز بهترین ها هست.
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
0
4
مشکلات دانشکده ما نیز شبیه سایر دانشکده های دامپزشکی است. نبود امکانات آموزشی خاص این رشته. دروس اکثرا بصورت تئوری برگزار میشود. یک مزرعه آموزشی در دانشکده وجود ندارد من دارم فارغ التحصیل میشوم هنوز یک زایمان در هیچ حیوانی ندیدم. بهترین اساتید این دانشکده یا باز نشست شده اند و یا در حال باز نشستگی هستند. استاد هم اگر امکانات آموزش در دستش نباشد کاری نمیتواند انجام دهد. یکی از اساتید اینجا با تلاش برخی از دانشجویان را هل میداد توی برخی از دامداریها و یکم چیزی یاد میگرفتند که او هم باز نشست شد و رفت. من پس از فارغ التحصیلی جز وارد شدن به یک شرکت دارویی یا تاسیس یک داروخانه در شهرستان کوچک و یا استخدام بعنوان ناظر بهداشتی یک کارخانه مواد غذایی با حقوقی بسیار پایین چاره ای ندارم چون آموزش چندانی ندیدم.یک راه دیگر که اکثر ما به آن فکر میکنیم مهاجرت است. من به تمام دیپلمه های امسال توصیه میکنم گول تیتر این رشته را نخورند که همان بلایی که سر ما آمد 6 سال دیگه سر آنها خواهد آمد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
0
6
متاسفانه درسهای عملی مانند عملیات درمانگاهی حذف شده و به حای اون درسهایی مثل پدافند، دوپینگ و ... جایگزین شده که اصلا کسی‌نمیدونه کاربرد و کارآیی این درسها چیه؟!
به جای اینکه واحد عملی رو زیاد کنن تا دانشجو کار یاد بگیره، واحد تئوری اونم از نوع بلااستفاده، رو زیاد کردن تا دامپزشکی رو ببرن سمت تئوری شدن.
خانه از‌ پای بست ویران است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
دروس قبل رو مطمئنم که زیر 30 درصد تبحر کافی داشتند از خروجی شاگردان الف سال های 85 به این ور در حال رصد هستم، خدا به داد دانشجویان الان برسه که این دروس رو هم استاد های فعلی توانایی بروز شدن ندارند که بخوان پوشش بدند

دانشجو کیه؟نمره اش رو گرفت که گرفت نگرفت هم بندازید بیرون
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
4
0
گزارشات الکی بی مورد و بی مورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
چه دل خوشی داری کاکو
م. بارانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
2
3
در دانشکده ای که موقع حضور یک کیس بدحال هیچ متخصص داخلی وجود ندارد و اصلا به خودشون زحمت ویزیت کیس را نمیدن نباید انتظار دیدن نتیجه مطلوب از درمان را داشت.چرا و به چه دلیل نباید یک متخصص داخلی کیس را ببینه و نظر بده؟ چرا در سایر واحدها متخصص هست و در داخلی نیست؟ در کیس های انسانی متخصص همراه رزیدنت بیمار میبینه و به ارتقا دانش رزیدنت کمک می‌کنه ولی در دانشکده دامپزشکی اهواز متخصص داخلی ارزشی برای کیس های که برای صاحبانشان بسیار با ارزش هستند نمی‌گذاره و حضور ندارد و همه امور را به رزیدنت میسپاره!!! کجای این موضوع علمی و قانونی و وجدانیه؟؟؟؟ آیا طبق قوانین این دانشکده متخصص داخلی نباید کیس را با حضور دستیار ویزیت کنند و درست و غلط تشخیص و درمان را نظر بدن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
جوابش مشخصه دکتر عزیز و گرامی، اون اتند شما نگران هستش که مشخص بشه توانایی لازم برای تشخیص و درمان نداره و اون رزیدنت بدبخت البته اگر با لابی نیومده باشه هم قرار نیست چیزی یاد بگیره (لابیش هم چیزی نیست)
کارشناس ارشد مهندسی علوم دامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
2
1
انتصاب به جا و شایسته‌ی جناب مهندس نیکبخت را در سمت وزارت جهاد کشاورزی، به تمام دامپزشکان عزیز تبریک عرض می‌کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
احسنت احسنت منم حسن انتخاب را تبریک می گم
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
ما دامپزشکان هم به ایشان تبریک میگوییم و خدا را شاکریم در این اوضاع آشفته ی کشور یک دامپزشک وزیر جهاد نشد که دوستان شما مشکلات را گردن دامپزشک بودن طرف بیندازند
بازيار-بوشهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
0
2
اين گزارش خيلي منصفانه نيست
مشكلات همه جا هست ولي دانشكده اهواز واقعا از نظر كيس دام بزرگ مشكلي ندارد.اسب،گاو،گاوميش،شتر،گوسفند و بز، بره بزغاله كره اسب گوساله واقعا هميشه هست.ضمنا اساتيد داخلي دام بزرگ اهواز از بهترين ها و باسوادترين ها هستند هم نظري و هم عملي .اساتيدي چون آقاي دكتر حاجيكلاهي ،آقاي دكتر قدردان و قبلا هم آقاي دكتر رسولي و قبلا هم استاد بزرگ دامپزشكي كشور آقاي دكتر نوري .
اهواز فقط متاسفانه تجربه دامداري صنعتي كم هست ولي كيس اسب بسيار زياد هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
دکتر زمان شما بله. اما الان شرایط خیلی تغییر کرده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
ادامه کامنتم جناب دکتر. بعد شما یه دانشکده خنده دار تو شوشتر زدن. کلی دانشگاه آزادی گرفته شد و بچه های تخصص دولتی میرند اونجا درس میدند. کلا با زمان شما خیلی تفاوت ایجاد شده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
دانشگاه آزاد شوشتر که حداقل چند تا کیس و چند تا استاد خوب داره که دانشجویانش نفرات برتر تخصص طیور و چند تا تخصص دیگه از اون دانشگاه بودند امکانات کم ولی همت اساتید و دانشجویان زیاد هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
خیلی از دانشجویان دانشگاه آزاد بهتر از سراسری ها درس یاد می گیرند چون با علاقه رشته رو انتخاب کردند و براش هزینه می کنند و موفق هستند
دانیال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
0
0
دانشگاه چمران هرچقدر هم که کاهش کیس پیدا کنه، بازهم از خیلی از دانشکده ها اوضاعش بهتره.... من هم تجربه اهواز رو دارم و هم تجربه دانشگاه سمنان.. تا دوسال پیش اهواز بودم و به جرات میتونم بگم اگه اهواز نمرش 15 باشه، سمنان نمرش 3 به زوره (اونم 3 هم به خاطر چندتا استاد هستن که تعوری خیلی عالی درس میدن)...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
با توجه به عدم دقت و تجربه در محیط سمی قرار نگرفته اید دکتر جان، خیلی از مسائل ظاهرا نمره اش 15 ممکنه باشه ولی از دید من اصلا نمره قبولی نخواهد گرفت
از دید من باید با برخی از اساتید در برخی دانشگاه ها حتی در صورتی که التزام به نظام هم عنوان کنند هم برخورد باید بشه که ابرو نظام رو علمی بردند
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
با توجه به نظر دانشجوی 19:16
التزام عملی و نظری به نظام ازجمله مصادیق استاد غیر سمی محسوب می شود.
کمی تفکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
0
0
کلا باید تعداد کمی دانشکده دامپزشکی اهواز دانشجو بگیره تا بهتر بشه
نظر شما
ادامه