کد خبر: ۷۴۲۵۴

حکیم مهر: معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۲۰ مورد مشکوک به بیماری هاری در حیات وحش این استان از ابتدای سال جاری تاکنون شناسایی و تحت مراقبت قرار گرفتند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمود قربان زاده» روز یکشنبه افزود: پس از انجام آزمایشات لازم ۱۳ مورد از این تعداد مثبت گزارش شد که شامل یک راس گاو، ۱۰ قلاده سگ و ۲ قلاده گربه می باشند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه چندین سال است که موردی از ابتلای جمعیت خراسان رضوی به بیماری هاری گزارش نشده است، گفت: آگاهی مردم و رعایت اصول مربوط به پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مهم است.

معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه طی سال جاری ۱۳ هزار و ۱۷ قلاده سگ در برابر بیماری هاری واکسینه شده‌اند، اظهار کرد: در صورتی که هر فردی توسط حیوانی گاز گرفته شد و یا دچار خراش سطحی یا عمیق ناشی از پنجه زدن گربه شد، بلافاصله باید با آب فراوان و صابون اقدام به شستشوی محل نموده تا میکروب یا انگل احتمالی وارد بدن و خون نشود، سپس به نزدیکترین مرکز درمانی جهت انجام معاینات و درمان تخصصی مراجعه کند.

وی با تاکید بر اینکه مردم به هیچ عنوان به سگها و گربه‌های ولگرد نزدیک نشوند و اقدام به تغذیه آنان نکنند، افزود: نزدیک شدن بیش از حد معمول به حیوان و احتمال حمله و گازگرفتگی توسط حیوان، انتقال آلودگی‌های انگلی متعدد و غیره در صورت نزدیک شدن به این حیوانات وجود دارد که همین امر احتمال ابتلا به انواع بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان را افزایش می‌دهد.

قربان‌زاده افزود: افرادی که به هر عنوان اقدام به نگهداری سگ در باغ، منزل و یا کارخانه می‌کنند نسبت به انجام واکسیناسیون سالانه هاری، انجام درمانهای ضد انگلی داخلی و خارجی دوره ای و مجموعا حفظ سلامت سگ دارای مسوولیت هستند، به این ترتیب وارد آمدن هر گونه صدمه و بیماری از سوی سگ به سایر افراد برای صاحب سگ مسوولیت قانونی و حقوقی به بار می آورد.

وی تاکید کرد: دامداران نیز توجه داشته باشند رفتارهای پرخاشگرانه حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و اسب و یا خروج کف از دهان و حمله به انسانها نیز از مواردی است که باید بلافاصله اقدام به پیگیری درمانی نمایند و در صورت مواجهه با چنین شرایطی در صورت گازگرفتگی توسط حیوان بدون درنگ به مراکز بهداشت مراجعه نمایند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: تمامی افراد باید حتی یک خراش کوچک را در این زمینه جدی بگیرند و به هیچ وجه سطحی بودن و بی خطر بودن خراش یا زخم را مانع مراجعه به مراکز درمانی ندانند.

بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری انتقال می‌یابد و ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می‌کند.

انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس العمل شدید نشان می‌دهد، ولی این عکس العملها و رفتارهای تهاجمی یک تا پنج دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و در فواصل پیدایش آنها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی حال می‌افتد. بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و نیاشامیدن آب ناتوان و فرسوده شده و سپس‌ وارد مرحله‌ اغما می‌شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی فوت می‌کند.

 

نظر شما
ادامه