کد خبر: ۷۴۱۴۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
گزارش اختصاصی حکیم مهر از جزئیات هزینه‌های راه‌اندازی مشاغل دامپزشکی:
«دکتر آناهیتا پیرتاج» در گفت‌وگو با حکیم مهر می‌گوید: تدارک بخش داخلی کلینیک دامپزشکی با تجهیزات و واکسن حدود ۳۰۰ میلیون تومان نیاز دارد؛ این ارقام برای یک کلینیک خیلی ساده است ...

حکیم مهر: محسن طاهرمیرزایی: به مركزی كه بر اساس سیاست‌ها، ضوابط و برنامه‌های سازمان دامپزشکی در انجام امور تشخیصی، درمانی، پیشگیری و بهداشتی به طور تمام‌وقت و به صورت سرپایی در محل درمانگاه از طریق پذیرش دام، معاینه، آزمایش، تجویز دارو، جراحی و مامایی و یا از طریق اعزام اكیپ‌های سیار در محدوده جغرافیایی تعیین شده تاسیس و فعالیت می‌کند، کلینیک دامپزشکی اطلاق می‌شود.

به گزارش حکیم مهر، سیاست‌های سازمان در تاسیس درمانگاه‌ها، مجتمع‌های درمانی، بیمارستان‌ها و مراكز مایه‌كوبی دامپزشکی عبارتند از: توسعه متوازن خدمات دامپزشکی، توسعه مراکز درمانی، پیشگیری و بهداشتی عمومی، اختصاصی و تخصصی منطبق و متناسب با انواع نظام‌های دامداری موجود شامل دامداری‌های صنعتی، دامداری‌های روستایی و عشایری، حیوانات خانگی و باغ وحش، ساماندهی امور درمانی دامپزشکی، ارتقاء میزان مشارکت، مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی شاغلین مراکز تشخیصی، درمانی، پیشگیری و بهداشتی دامپزشکی، بهبود کمی و کیفی سیستم پایش و ردیابی بیماری‌ها از طریق ثبت و گزارش به‌موقع رخداد بیماری‌ها و اقدامات مبارزه‌ای (پیشگیری/ کنترلی/ ریشه‌کنی) در سامانه‌های الکترونیکی سازمان و ....

این اهداف متنوع و از طرفی اقبال جامعه به نگهداری حیوانات خانگی و نیاز آنان به ارائه خدمات درمانی از سوی دامپزشکان، باعث شده که راه‌اندازی کلینیک دامپزشکی به یکی از خواسته‌های فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی تبدیل شود. اما اولین پرسش برای فردی که علاقه‌مند به راه‌اندازی کلینیک دامپزشکی است، این است که حداقل سرمایه لازم برای این کار، چقدر است؟

تفاوت «کلینیک دامپزشکی» و «بیمارستان دامپزشکی» در چیست؟

مهمترین تفاوت این دو در فضای آنهاست. یک کلینیک دامپزشکی معمولا از اتاق معاینه، یک اتاق جراحی، میز پذیرش، یک پت‌شاپ کوچک و سالن انتظار تشکیل شده است. خدماتی که در درمانگاه دامپزشکی انجام می‌شوند، معمولا محدود به معاینه، تشخیص و انجام جراحی‌های کوچک و معمولا انتخابی هستند.

امکانات بیمارستان‌های دامپزشکی شامل عکس‌برداری و سونوگرافی، آزمایش خون CBC و بیوشیمی، جراحی‌های سخت و طولانی، بستری و پانسیون است.

حداقل سرمایه لازم برای راه‌اندازی کلینیک دامپزشکی چقدر است؟

اما سؤالی که ممکن است ذهن خیلی از فارغ‌التحصیلان دامپزشکی را به خود مشغول کند، این است که در شرایط کنونی، حداقل سرمایه لازم برای راه‌اندازی یک کلینیک دامپزشکی چقدر است و این آورده باید برای خرید چه اقلامی هزینه شود؟

پاسخ یک مالک کلینیک دامپزشکی در تهران به این سوال این است که میزان سرمایه لازم برای راه‌اندازی یک کلینیک دامپزشکی بستگی به این دارد که کلینیک معمولی باشد یا اینکه بخش‌های آزمایشگاه و رادیولوژی هم داشته باشد.

«دکتر آناهیتا پیرتاج» در گفت‌وگو با حکیم مهر ادامه می‌دهد: «سازمان دامپزشکی به طور رسمی مجوز نمی‌دهد که یک کلینیک، آزمایشگاه رادیولوژی هم داشته باشد، چون این بخش‌ها مختص بیمارستان است، اما بعضی کلینیک‌ها خودشان دستگاه دارند و این کارها را به صورت مجزا انجام می‌دهند و به بیرون ریپورت نمی‌دهند.»

حداقل ۳۰۰ میلیون رهن و ۲۵ میلیون اجاره (در شهر تهران)

وی تصریح می‌کند: «برای راه‌اندازی یک کلینیک ساده دامپزشکی که فقط یک بخش جراحی، یک بخش داخلی، شست‌وشو، گرومینگ و پتشاپ داشته باشد، به یک ملک نیاز است که برای اجاره آن حداقل باید ۳۰۰ میلیون تومان پول پیش و ۲۵ میلیون تومان اجاره پرداخت. همچنین برای تجهیزات بخش پتشاپ می‌بایست حداقل ۸۰۰ میلیون تومان در نظر گرفت. بخش جراحی نیز دستگاه‌های خاص خود از جمله ماشین بیهوشی را لازم دارد. قیمت ماشین بیهوشی صد میلیون تومان و قیمت دستگاه مانیتورینگ حدود ۶۰ میلیون تومان است. تهیه دستگاه بیهوشی برای اتاق جراحی نیز حدود ۶۰۰ میلیون می‌شود.»

این رئیس کلینیک دامپزشکی با اشاره به اینکه تدارک بخش داخلی کلینیک دامپزشکی با تجهیزات و واکسن حدود ۳۰۰ میلیون تومان نیاز دارد، خاطرنشان می‌کند: «این ارقام برای یک کلینیک خیلی ساده است که صرفا همین کارها را انجام دهد و بخش آزمایشگاه، رادیولوژی و... متفاوت است. کمااینکه الان دستگاه رادیولوژی حداقل ۶۰۰ میلیون تومان و دستگاه سونوگرافی ۲۰۰ میلیون تومان است. تجهیزات آزمایشگاه هم حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود.»

حداقل ۶ نفر پرسنل نیاز است

وی درخصوص نیروی انسانی مورد نیاز برای راه‌اندازی کلینیک دامپزشکی توضیح می‌دهد: «یک تکنسین نیاز است که همیشه در آنجا کلینیک حضور داشته باشد و در کارهای مختلف کمک کند. درخصوص دکتر یا همکار، معمولا بیشتر از ۲ دکتر در یک کلینیک نیاز نیست. یک نفر هم می‌بایست در بخش پت‌شاپ، رسیدگی به سالن انتظار و... فعالیت کند که سرجمع حدود ۶ نفر پرسنل در بخش کلینیک نیاز است.»

از نظر دکتر پیرتاج مکانی که برای کلینیک در نظر گرفته می‌شود، حداقل باید ۷۵ متر بوده و مطابق قانون جدید، سند آن نیز می‌بایست تجاری باشد: «تا سال گذشته کلینیک دامپزشکی را در ملک مسکونی هم می‌شد راه‌اندازی کرد، به شرط آن که واحد آن مستقل باشد، اما الان فقط به واحدهای تجاری و اداری پروانه می‌دهند.»

وی با بیان اینکه شهرداری مشکلات زیادی را برای کلینیک‌های دامپزشکی ایجاد می‌کند، ادامه می‌دهد: «متاسفانه شهرداری به همه چیز ایراد می‌گیرد. همسایه‌ها هم چنین رفتاری دارند که البته آن هم به داستان شهرداری برمی‌‌گردد. گاهی اوقات صاحبان کیس پول نمی‌دهند و از زیادی تعرفه گلایه می‌کنند. یکی از مشکلات دیگر این است که در تهران از پایین شهر تا بالای شهر تعرفه‌ها خیلی متفاوت است. این اختلاف باعث شده که مردم نتوانند خیلی به دامپزشکان اعتماد کنند. از طرفی وضعیت مالی کلینیک‌ها هم خیلی مناسب نیست.»

سال گذشته کلینیک را با ۳۰۰ میلیون تومان راه‌اندازی کردیم

یکی دیگر از مالکان کلینیک دامپزشکی در تهران که سال گذشته اقدام به راه‌اندازی کلینیک کرده نیز معتقد است که سرمایه لازم برای راه‌اندازی کلینیک دامپزشکی، بستگی به این دارد که کدام موقعیت جغرافیایی را برای این هدف انتخاب کرده باشید.

«خانم دکتر یزدانی» در گفت‌وگو با حکیم مهر می‌گوید: «شاید خیلی نتوان قیمت‌ها را به شکل دقیق گفت، علی‌الخصوص که تصمیم شما برای راه‌اندازی یک کلینیک خیلی مجهز یا یک کلینیک متوسط خیلی مهم است. سال گذشته که ما تجهیزات لازم را تهیه کردیم، به طور میانگین حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم. البته ما دستگاه‌های زیادی نخریدیم چون کلینیک ما خیلی مجهز نیست و در حد متوسط است. تجهیزات ما شامل تجهیزات معاینه، میز معاینه، میز جراحی، تجهیزات و ست جراحی، یخچال، ترازو و دستگاه اکسیژن است که جزء حداقل‌های راه‌اندازی یک کلینیک دامپزشکی هستند.»

وی با تاکید بر اینکه جنس و برند تجهیزات خریداری شده تاثیر زیادی در قیمت آن دارند، تصریح می‌کند: «کلینیک ما درحال حاضر با ۴ نفر نیروی انسانی در حال فعالیت است. از طرفی مقداری هم سرمایه در گردش نیاز است چون ماه به ماه تمام می‌شود و مقدار آن بستگی به این دارد که در آن ماه چه تعداد کیس‌ دیده باشید و چقدر دارو مصرف کرده باشید.»

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
0
1
ارزوی موفقیت برای دکتر آناهیتا عزیز
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
2
8
عددها کاملا غیر واقعی است
هزینه سردر کلینیک
دیوار کوبی مطب
قفسه بندی کردن‌. دکوراسیون منشی و سالن انتظار . سرمایه تجهیز پت شاپ
چنتا تلفن و سیستم رایانه خودتان حساب بفرمائید
این ها بجز تجهیزات درمانی مثل بخش رادیولوژی و سرب کوبی یا ماشین بیهوشی و حتی کتوری یا .... است
عدد هایی که میگن برای اصحاب کف است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
اصحاب "کف" شما هم اشتباه است "کهف" درست است
ناشناس
|
Finland
|
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
0
16
حیف پول که صرف سرمایه گذاری تو درمانگاه دامپزشکی با اون همه دردسر و دارایی و شکایت همسایه و اجاره و گیر دادن به درودیوار از طرف دامپزشکی و....بشه.با این سرمایه میشه درامد خیلی خیلی بیشتر و راحتتر و بی دردسرتر از درمانگاه دامپزشکی داشت .
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
واقعا. اشتباه کردم سرمایه و عمر و جوانیم را صرف درمانگاه و کلینیک کردم. تازه یادت رفت، یک عده صاحبان و حامیانی که از نظر روحی مشکلات جدی دارند هم اضافه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
من با کمترین امکانات تو یه بخش درمانگاه عمومی زدم. یه میکروسکوپ دست دوم (که حدس می‌زنم دزدی بوده و از دزد خریدم تو دیوار) و یه گوشی پزشکی دست دوم از یه دانشجوی پزشکی که الان پزشک شده. کلا سر هم با پول رهن و ... ۵۰ تومن هم نشده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
کجا درمانگاه زدی مطمئنی افغانستان نبوده گرچه اونجا هم رهن و میکروسکوپ و... این قیمت‌ها نیست حالا هرچی ، ضمنأ چند ویزیت میگیری لابد ۵۰۰۰ تومن !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
نه عزیزم. افغانستان نیستم. ویزیت هم کف ماجرا تعرفه ۴۰۱ رو و بستگی به کیس افزایش میدم تا جبران تورم بشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
من ۳۰ ساله سابقه کار تو تمام بخش‌های دامپزشکی که اسمش را هم نشنیدی دارم درمانگاه از همش بدتر و اعصاب خرد کن تره ، مخصوصا دام‌های بزرگ اونم تو مناطق محروم که کسی به پول دادن عادت ندارد، انشالله شما از بسیار معدود کسانی باشی که موفق باشد
نظر شما
ادامه