کد خبر: ۷۳۹۱۲
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان گیلان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سعید احمدی شاد» افزود: شک نکنید که اگر کارفرما احساس کند که دامپزشک می‌تواند به او کمک کند، تا ۴۰ میلیون تومان هم حاضر است که حقوق پرداخت کند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «از زمانی که اینتگریشن یا همان یکپارچه‌سازی وارد استان گیلان شده، دست همکاران داروخانه‌دار و کلینیسین کوتاه شده است؛ جز آنهایی که به هر علتی می‌توانند با روابط به بدنه اینتگریشن نفوذ کنند.» این را رئیس نظام دامپزشکی استان گیلان به حکیم مهر می‌گوید: «در سیستم یکپارچه‌سازی، دامپزشک حقوق خوب می‌گیرد و سایر دوستان در حد مسئول فنی و رقمی بالغ‌بر ۸ میلیون تومان می‌گیرند. در استان گیلان به قول ما کلینسین‌های دام بزرگ، یکپارچه‌سازی پرولاپس کرده و با مرغداری‌های مستقل قرارداد می‌بندند و آنها را زیر لوای خود می‌آورند و قرارداد دامپزشکان کلینسین و داروخانه‌دار را که از این راه امرار معاش می‌کنند، باطل می‌کنند که این وجهه خوبی ندارد.»

«دکتر سعید احمدی شاد» معتقد است که در حوزه کلینیک‌های دامپزشکی، همواره درمان غیرمجاز بوده و هست و خواهد بود: «درمان غیرمجاز توسط تلقیحمصنوعیکارها به شدت انجام می‌شود. با ابلاغیه‌ای که جناب وزیر کردند و به دوستان مهندسین دامپرور دادند، آنها هم که تا الان انجام می‌دادند از حالا به بعد با مصوبه جناب وزیر بهتر و راحت‌تر آن را انجام می‌دهند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی در استان گیلان چیست؟

برخی مشکلات مربوط به کل کشور بوده و شاکله دامپزشکی کشور را درگیر کرده است که مشمول استان گیلان هم می‌شود. یکی از مصادیق برجسته و بارز آن مربوط به همکاران مسئولین فنی ماست. متاسفانه در مقوله مسئولین فنی، یک رویه ثابت و قطعی در کل کشور و در استان گیلان دنبال نمی‌شود.

حکیم مهر: یعنی چه؟

به این معنا که در استان گیلان اگر قرار باشد به همکار دکتر دامپزشک یا پیرادامپزشک N ریال پرداخت شود، آن رقم به طور واقعی پرداخت نمی‌شود.

حکیم مهر: به نظر شما علت چیست؟

دلیل آن مشخص است، چون حامی خوبی ندارند. مثلا در یک استان دیگر، شاید مدیرکل علاقه دارد که به این زمینه ورود کند و رئیس نظام هم انسان قابل‌تری نسبت به بنده است، می‌بینیم که در آنجا رقم‌های خوبی را دریافت می‌کنند. اما در استان گیلان که رئیس نظام آن توانایی دفاع ندارد، آن حقوقی را که استان‌های دیگر به راحتی می‌گیرند، در اینجا نمی‌توانند بگیرند. این رویه خوبی نیست. انجمن صنفی مسئولین فنی در کل کشور یک عددی را می‌دهد. ریاست سازمان تلویحا می‌گوید که آن عدد زیاد است و به تبع آن مدیران کل نیز می‌گویند که زیاد است. من در جایگاه قضاوت نیستم و احساس بسیار خوبی نسبت به آقای دکتر آقامیری دارم و همیشه آرزوی من این بود که دو سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی، مجادله‌هایی را که فقط مصرف عاطفه و انرژی بیهوده است، کنار بگذارند و کار اصولی انجام دهند. من احساس می‌کنم که این کار در حال تحقق است و از این موضوع خوشحالم. چون دکتر زارعی انسان دانشگاهی و اهل گفتمان است و دکتر آقامیری را هم که از قدیم می‌شناسیم و کلا نظر ایشان نسبت به بخش خصوصی مثبت است.

اما این مقوله فقط مرتبط با دامپزشکی نیست. الان شرکت‌ها و کارخانجات می‌گویند این عدد زیاد است و دلایلی دارند. مثلا می‌گویند دامپزشکی که شما به ما معرفی می‌کنید اصلا علم این کار را ندارد. من نمی‌گویم که اشتباه می‌گویند، بلکه تا درصدی هم درست می‌گویند. از طرفی صدور پروانه‌ها توسط اداره کل دامپزشکی و سازمان دامپزشکی انجام می‌شود. در این مقوله ما فقط تایید صلاحیت را به عهده داریم و سایر موارد را آنها انجام می‌دهند و خودشان هم باید از پروانه‌ای که صادر می‌کنند، حمایت و حراست کنند و به تبع آن از دامپزشکی و حرفه ما نیز حراست کنند.

حکیم مهر: چه راهکاری به ذهن‌ شما می‌رسد؟

راهکار حل مشکل مسئولین فنی در دو مقوله نهفته است؛ اولا ما نباید در برخورد با کارفرما به زور متوسل شویم. یعنی نباید بگوییم که تو مجبوری دامپزشک بگیری و اگر نگیری بر اساس اصل ۳۴ خط تولید را می‌بندیم. کارفرما باید درصد پایینی ترس داشته باشد و در بخش اعظمی از موارد، خودش باید دامپزشک را بخواهد. یعنی بگوید اگر این دامپزشک نباشد، کار من لنگ می‌ماند. حال برای اینکه کارفرما دامپزشک را بخواهد، باید یک فکر عاجل کنیم.

حکیم مهر: چه فکری؟

این فکر عاجل می‌تواند از دانشگاه شروع شود. تربیت دامپزشک برای تصدی مسئول فنی می‌تواند از سوی سازمان نظام و از طریق کلاس‌های خاص تئوری و عملی ویژه به مدت یک سال اجرا شود. حتی دوستان می‌توانند زیر نظر همکاران مسئول فنی دارای سابقه کار آموزش ببینند. مثلا کسی که ۲۰ سال بازرس کشتارگاه است، آن مورد را از هر استاد دانشگاهی بهتر می‌داند. باید در آنها این علم را ایجاد کنیم که اگر فردا آن مسئول فنی به کشتارگاه رفت، کارفرما او را باری به دوش خود نداند، بلکه بگوید کمکی برای من است.

شک نکنید که اگر کارفرما احساس کند که دامپزشک می‌تواند به او کمک کند، تا ۴۰ میلیون تومان هم حاضر است که حقوق پرداخت کند. اما مشکل اینجاست که احساس نمی‌کنند دامپزشک به درد آنها می‌خورد، بلکه احساس آنها این است که سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی به زور چیزی را به دوش آنها می‌گذارند.

راهکار دوم این است که هر دو سازمان، خصوصا سازمان دامپزشکی، باید برای مسئولین فنی پای کار بمانند. اگر فرد مسئول فنی تمام شرایط را لحاظ کرده، علم و وقت دارد و همیشه حضور دارد، چرا کارفرما بر اساس قوانین کار بعد از یک سال باید بگوید که شما را به خیر و ما را به سلامت؟ دامپزشک امنیت شغلی ندارد و باید برای این مساله یک فکری شود. باید قرارداد مسئولین فنی از یک سال تبدیل به پنج سال شود یا کاری کنند که کارفرما نتواند قرارداد را باطل کند.

پیشنهاد دیگری که قوانین آن هم آمده اما قرص نیست، بحث رتبه‌بندی شرکت‌ها و دامپزشکان است. ما دامپزشکان را رتبه‌بندی می‌کنیم اما شرکت‌ها را بر اساس قانون جدید، چطور باید رتبه‌بندی کنیم؟ یکی از آیتم‌های رتبه‌بندی این است که این شرکت چقدر درآمد دارد. کدام شرکتی به ما می‌گوید که درآمدش چقدر است که ما بر اساس آن رتبه‌بندی کنیم؟ باید آیتم‌ها عوض شوند. ما ۱۰ دامپزشک گرید A برای ۱۰ شرکت داریم. شرکت نباید بتواند هر دامپزشکی را که می‌خواهد، به کار گیرد. ممکن است شرکتی بخواهد دامپزشک صفر کیلومتر بیاورد که از او سوء استفاده کند و به او ظلم کند که متاسفانه این مورد در گیلان هم جاری و ساری است.

حکیم مهر: ارزیابی شما از وضعیت تعرفه‌ها چیست؟

من خودم کلینیسین هستم. ما در حوزه دام کوچک و پت تعرفه‌ای نداریم. آیا همکار کلینیسین دام کوچک بهتر کار می کند یا منی که در حوزه دام بزرگ کار می‌کنم؟ قطعا همکاری که در حوزه پت است، بهتر کار می‌کند. چون به صورت استانی و شهری چند نفر به دور هم نشستند و عددی را لحاظ کردند و گفتند که همه همین عدد را بگیریم. همه همان را می‌گیرند و اگر کسی هم بالا و پایین بگیرد، خودشان او را تنبیه می‌کنند. خیلی هم شرایط بهتری دارند و همه آنها هم راضی هستند. اما مشکل تعرفه‌ها بیشتر به دام بزرگ و طیور برمی‌گردد.

بعد از مازندران، استان گیلان قطب طیور کشور است، اما این تا زمانی بود که هنوز اینتگریشن یا یکپارچه‌سازی فرایند تولید وارد استان نشده بود. از زمانی که یکپارچه‌سازی وارد استان گیلان شده، چه همکاران داروخانه‌دار و چه همکاران کلینیسین دستشان کوتاه شده است؛ جز آنهایی که به هر علتی می‌توانند با روابط به بدنه اینتگریشن نفوذ کنند. در سیستم یکپارچه‌سازی، دامپزشک حقوق خوب می‌گیرد و سایر دوستان در حد مسئول فنی و رقمی بالغ‌بر ۸ میلیون تومان می‌گیرند. یعنی الان در استان گیلان برای کلینیسین و داروخانه‌دار، دیگر مرغداری مثل قدیم به صرفه نیست. چون یکپارچه‌سازی اصلا داروی خود را از داروخانه تهیه نمی‌کند و برای تزریق واکسن یا ویزیت از کلینیسین استفاده نمی‌کند. بلکه خودش امکان آن را دارد و انجام می‌دهد.

حکیم مهر: یعنی شما با یکپارچه‌سازی مخالف هستید؟

من با یکپارچه‌سازی مخالف نیستم چون در تمام دنیا وجود دارد. یکپارچه‌سازی بر اساس تعریف، فرایندی است که از صفر تا صد را خودش باید انجام دهد، اما در استان گیلان به قول ما کلینسین‌های دام بزرگ، یکپارچه‌سازی پرولاپس کرده و با مرغداری‌های مستقل قرارداد می‌بندند و آنها را زیر لوای خود می‌آورند و قرارداد دامپزشکان کلینسین و داروخانه‌دار را که از این راه امرار معاش می‌کنند، باطل می‌کنند که این وجهه خوبی ندارد. در حال حاضر ۸۰ درصد مرغداری‌های گیلان و آنهایی که مستقل هستند، با یکپارچه‌سازی قرارداد دارند. در دفترخانه قرارداد بستند که این مرغداری را به مدت چند سال به اینتگریشن داده‌اند.

حکیم مهر: در حوزه دام بزرگ چگونه است؟

من حدود ۲۵ سال است که کار دام بزرگ می‌کنم و الان چون دام بزرگ کم شده، به ناچار کار طیور و پت انجام می‌دهم، چون دامپزشک عمومی هستم. مشکل دام بزرگ، تعرفه دام بزرگ نیست؛ مشکل دام بزرگ این است که همه در دام بزرگ دخالت می‌کنند. ما الان در استان گیلان معضلی تحت عنوان تلقیح مصنوعی داریم. اساتید بنده نیز به ظاهر دخالت‌هایی را در گاوداری‌های صنعتی از جانب تلقیح مصنوعی کارها مشاهده می‌کنند. در استانی مثل گیلان که دامداری صنعتی ۵۰ راسی است و به زور ۱۰۰ راسی پیدا می‌شود، در دامداری‌های سنتی تلقیحمصنوعیکار است که حرف اول را می‌زند.

حکیم مهر: آیا تعرفه‌های جدید مشکل را حل نمی‌کند؟

اگر قرار است که مشکل دامپزشکان کلینیسین حل شود، تعرفه یک قسمت کار است و فقط به مقوله مایه‌کوبی برمی‌گردد. تعرفه در بهترین شرایط می‌خواهد صد درصد بالا برود و نهایتا ۳۰۰ تومان قرار است تبدیل به ۶۰۰ تومان شود. در حالی که الان اگر یک کلینیسین بخواهد یک گاو را بزایاند، بالای ۸۰۰ تومان می‌گیرد و برای سزارین معمولی باید ۳ میلیون تومان بگیرد. لذا در حال حاضر یک بخش از معضلات دام بزرگ تعرفه‌ها هستند. همان تعرفه هم بر اساس قانون اجرا نمی‌شود چون اصولا باید از پایین به بالا باشد نه از بالا به پایین؛ یعنی باید از انجمن‌ها پیشنهاد شود.

تلقیح مصنوعی یک کار علمی است و واردات اسپرم آن می‌تواند توسط جهاد کشاورزی و مهندسی انجام شود اما مقوله علمی آن به عهده دامپزشک است و دامپزشک است که علم آن را دارد و کار می‌کند. همین تلقیح مصنوعی اگر سامان بگیرد، در استانی مثل گیلان همه چیز حل می‌شود. این مقوله تعرفه اگر قرار است اجرایی شود، باید از پایه اجرایی شود و از پایین به بالا تعرفه را بدهند و در نهایت وزیر آن را ابلاغ کند نه اینکه ابتدا وزیر ابلاغ کند و بعد ببینند چند جای آن مشکل دارد. جالب است که بعد از آن هم که از ما پیشنهاد می‌گیرند همه آنها را اعمال نمی‌کنند.

مساله بعدی ورود سازمان دامپزشکی به مقوله واکسن است. به هر حال ما هم باید به اشتغال و درآمد خود فکر کنیم. مرکز مایه‌کوبی یک ارگان درآمدزا نیست و شما نمی‌توانید پرسنل بگیرید. شش ماه از سال واکسن می‌زنیم و شش ماه از سال به هر علت و قیمتی واکسن نمی‌دهند. تا زمانی که مراکز مایه‌کوبی درآمدزا نشود و مثل مراکز درمانی، تعریف درستی از آن نشود، مشکل حل نخواهد شد. سازمان محترم دامپزشکی باید تصمیم بگیرد که یا صفر تا صد آن برای بخش خصوصی باشد یا صفر تا صد آن برای بخش دولتی و اصلا بخش خصوصی نزند. به این شکل ماجرا حل نمی‌شود و بدتر می‌شود. آن تعرفه‌ای که می‌فرستند با آن مقدار واکسنی که ما می‌زنیم، اصلا معنی‌دار نیست. تعرفه را هر چقدر بالا ببری، اصلا ارزش ندارد. مثلا بگویند رأسی ده هزار تومان. الان هزینه ایاب و ذهاب از آن بیشتر است و اصلا فایده ندارد.

حکیم مهر: به بحث تلقیح مصنوعی اشاره کردید. چقدر با معضل درمان غیرمجاز مواجهید؟

در حوزه کلینیک‌های دامپزشکی همواره درمان غیرمجاز بوده و هست و خواهد بود. درمان غیرمجاز توسط تلقیحمصنوعیکارها به شدت انجام می‌شود. با ابلاغیه‌ای که جناب وزیر کردند و به دوستان مهندسین دامپرور دادند، آنها هم که تا الان انجام می‌دادند از حالا به بعد با مصوبه جناب وزیر بهتر و راحت‌تر آن را انجام می‌دهند.

می‌ماند مقوله‌ای که به نظر من هیچوقت حلشدنی نیست مگر از پایه و دانشگاه. همه می‌گویند چرا داروخانه‌دار به حریم کلینیسین ورود می‌کند یا برعکس. من می‌گویم همه ما دامپزشک هستیم و درس دامپزشکی خواندیم. اما قانون این کشور می‌گوید آن آقا فقط باید نسخه بپیچد. این مساله حل نمی‌شود. الان بنده ۲۵ سال است که در حال کار هستم و حل نشده و ۲۵ سال دیگر هم حل نمی‌شود. اگر از علوم پایه در دانشکده رشته‌ای ایجاد می‌شد که تخصصا فقط داروشناسی می‌خواندند، کمتر دخالت صورت می‌گرفت.

حکیم مهر: چه راه حلی به ذهن شما می‌رسد؟

اگر سازمان نظام و سازمان دامپزشکی بخواهند این موضوع را حل کنند، باید تجمع ایجاد کنند. یعنی در هر شهر و در هر محدوده بگویند که داروخانه‌دار با کلینیسین باید یک جا کار کنند تا این اتفاقات و درگیری‌ها کمتر شود. در رابطه با همکاران داروخانه‌دار، الان در استان ما که طیوری وجود ندارد و همه اینتگریشن هستند، ضرر میدهند و کاری هم نمی‌توانیم بکنیم چون با صحبت‌هایی که با همکاران کردیم، همه می‌گویند که یکپارچه‌سازی خیلی هم عالی است و شما هم برو و تشکیل بده.

مقوله آخر بچه‌های پیرادامپزشک هستند که اصلا در بازی نیستند. یعنی انگار در این کشتی و قطار سوار نیستند و پیاده هستند. اصلا کار اینها چیست؟ تزریقات؟ واکسن؟ کو؟ وجود ندارد و اصلا انجام نمی‌شود. چند سال قبل شش پیرادامپزشک با من همکاری می‌کردند و الان یک نفر دارم و او هم امروز می‌گفت که نمی‌صرفد و می‌خواهم بروم. به خاطر اینکه واکسن و تزریقاتی وجود ندارد. چون همکار پیرادامپزشک ما پرزنت نشده و او هم فردا درمان غیرمجاز می‌کند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
17
9
دکتر احمدی شاد، یکی از شخصیتهای محبوب من در دامپزشکی هستند. من نه هم استانی، نه هم دانشگاهی و‌نه هم‌سن ایشان هستم. تنها شناختی که از ایشان دارم مصاحبه هایی است که انجام میدهند. بسیار متفاوت و عالی هست. لذت بردم
پاسخ ها
کلینسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
................
یادمون باشه با مصاحبه کردن و حرف زدن مشکلی حل نمیشه... بنده به مشکلات شغلی خودم در گیلان عادت کردم...نیازی نیست کسی مشکلات رو بازگو کنه چون درد از من کلینسین درمان نمیشه...
نجابت_ فارس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
4
3
وقت بخیر
ضمن سپاس
شاید بطور خلاصه بتوان اهم اشکالات و راهکارهای برون رفت و در نهایت حفظ و تقویت مراکز موضوع ماده ۲
را چنین بیان کرد:
۱- برنامه ریزی، تنظیم و تدوین شیوه نامه پذیرش دانشجوی دامپزشکی متناسب با نیاز
۲- تفکیک مراکز ارایه خدمات دامپزشکی موضوع ماده ۲ به جای رویکرد اخیر سازمان دامپزشکی مبنی بر تجمیع خدمات مراکز درمانی با واکسیناسیون (بر اساس قانون افزایش بهره وری)
۳-حذف خدمات موضوع ماده ۲ از اینتگریشن ها و واگذاری آن
به مراکز ارایه دهنده خدمات واکسیناسیون، داروخانه ها و مراکز درمانی (در محدوده جغرافیایی محل فعالیت فارم)
۴-حمایت از کلینسین ها با جلوگیری از فروش دارو بدون نسخه
۵ -حفظ حقوق واکسیناتورها با ممنوعیت فروش مستقیم واکسن
توسط مراکز واکسیناسیون( مستقل/ وابسته)
۶- ابلاغ بموقع تعرفه های ارایه خدمات موضوع ماده ۲ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی ( مصوب ۱۳۸۹ مجلس)‌
۷- لزوم رتبه بندی مراکز موضوع ماده ۲
-------------------------------------------
توضیحات بیشتر و راهکارها:
۱- ورود جدی وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی (سازمان نظام و دامپزشکی) به موضوع پذیرش متناسب دانشجو با نیاز و تدوین شیوه نامه ای مشترک موسوم به پذیرش دانشجو متناسب با نیاز

۲- بر اساس قانون، دستورالعمل سیاست ها و ضوابط تاسیس مراکز موضوع ماده ۲ بطور کامل از یکدیگر تعریف، تفکیک و بصورت مجزا ابلاغ گردند.
اقدام فوری:
هرچه سریعتر صدور مجوز فعالیت برای مراکز واکسیناسیون وابسته به درمان متوقف گردد.
۳ - تعریف جدیدی از اینتگریشن ها بر اساس رویکرد تفکیک خدمات مرتبط با حوزه دامپزشکی از دامپروری و واگذاری خدمات مرتبط با دامپزشکی به مراکز موضوع ماده ۲ مستقر در محدوده جغرافیایی فعالیت فارم تعریف گردد.
عدم توجه یا توجه ناکافی به این موضوع طی چند سال گذشته بسرعت منجر به
تضعیف و حتی حذف مراکز واکسیناسیون (بویژه مراکز واکسیناسیون اختصاصی طیور)، مراکز خدمات درمانی و داروخانه های کشور شده است.
--------
پیشنهاد:
انجمن های صنفی، کانون های کشوری طی نامه/ نامه های واحد/ یکسان به سازمان دامپزشکی و سازمان نظام، درخواست تفکیک وظایف مرتبط با مراکز واکسیناسیون، داروخانه و خدمات درمانی از اینتگریشنها و واگذاری این خدمات به مراکز موجود در محدوده جغرافیایی فعالیت فارم را داشته باشند.
تا آن زمان، از سازمان محترم دامپزشکی (که متولی اصلی مدیریت، سیاستگذاری و نظارت بر خدمات پیشگیری، دارویی و درمانی کشور است) درخواست گردد اینتگریشن ها را جهت ارایه خدمات به فارمها
مکلف به انعقاد قرارداد با مراکز موضوع ماده ۲ ( مراکز واکسیناسیون، داروخانه ها و مراکز درمانی) مسقر در محدوده فعالیت فارم نمایند.
۴- حمایت از کلینیسین ها از طریق توجه به نسخه امکان پذیر است نه تحویل واکسن به درمانگران (مراکز وابسته جدید)
در صورتیکه سازمان محترم دامپزشکی قصد حفظ و تقویت کلینسبن را دارد بهتر است بجای نابودی مراکز واکسیناسیون مستقل راهکار تقویت نسخه را در دستورکار قرار دهد. صدور مجوز برای مرکز واکسیناسیون وابسته جدید علاوه بر اینکه غیر قانونی است مشکلات را دو چندان خواهد کرد.
۵ - برای حمایت و حفظ واکسیناتور ها نباید انها دور زده و نادیده گرفته شوند. نیاز است ممنوعیت فروش مستقیم واکسن توسط مراکز واکسیناسیون و کلینیسین ها (مراکز وابسته) به دامدار‌ در دستورکار قرار گیرد.
۶- بر اساس توضیحات ذیل تبصره ۳، ماده ۲ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی
نیاز است در سه ماه ابتدای هر سال ( که شوربختانه چند سالی است این موضوع رعایت نمی شود) توسط وزیر جهاد کشاورزی و با پیشنهاد سازمان نظام دامپزشکی ابلاغ گردد.
قابل ذکر است بهتر است در ۶ ماهه دوم هر سال ترجیحا در سه ماهه سوم ( فصل پاییز) تعرفه سال بعد به وزارت خانه اعلام گردد تا فرصت کافی برای رایزنی و تغییرات لازم وجود داشته باشد.
۷- بر اساس تبصره ۶ ماده ۲ قانون افزایش بهره وری، رتبه بندی مراکز موضوعِ ماده 2 الزامیست.

با احترام
نجابت- فارس
۱۴۰۲/۲/۳
۹۱۷۳۱۳۴۷۵۱.
عباس
|
Taiwan (Province of China)
|
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
11
2
متاسفانه خیلی از مشکلات کنونی مسئولین فنی ...........هایی است که از شبکه واداره دامپزشکی شروع میشه ............ بخش خصوصی ما باید زیر نظر نظام دامپزشکی باشه وانجمن صنفی این دوتا بخش وگرنه اداره کل وشبکه ها جز ........... هیچ ثمردیگه ای نداشته
م.ع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
9
1
باسلام یک مهندس دامپرور حق دخالت در امور رو دارد، اما یک پیرادامپزشک ومتخصص آزمایشگاهی ک از تشخیص تا درمان درس میخواند باید بیکارباشه امیدواریم با انتخاب جناب دکترمیر به عنوان رییس جهادکشاورزی راهی برای بچه های پیرادامپزشک که در دانشگاههای معتبر درس خوندن مرتفع بشه
ناشناس
|
Poland
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
1
5
با همه مواردی که عنوان کردن موافقم ولی اینکه کارفرما بداند که مسول فنی وجودش ضروری و مفیده تا ۴۰ میلیون می دهد صد در صد مخالفم.من مسول فنی هستم و به گفته تعدادی که شرکت ما با آنها همکاری می کند عدم وجود مسول فنی مساوی به گرفتاری شرکته ولی متاسفم من دامپزشک هم سطح بقیه حقوق می گیرم و اگر اختلافی باشد با اضافه کاری دریافتی شون بیشتره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
0
8
مسوول فنی و بازرسان شاغل در کشتارگاه کارهای تخصصی مربوط به دامپزشکی رو انجام میدن اکثر کارفرماها که مدرکشون زیر دیپلم هست و منافع شون در عدم دخالت دامپزشکی در کشتارگاه هست چه جوری نیاز دامپزشک رو درک خواهند کرد؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
0
9
نویسنده خبر :(کارفرما در بخش اعظمی از موارد، خودش باید دامپزشک را بخواهد. یعنی بگوید اگر این دامپزشک نباشد، کار من لنگ می‌ماند. حال برای اینکه کارفرما دامپزشک را بخواهد، باید یک فکر عاجل کنیم)...
این شد حرف! ............... مگر کارفرما کار میخواهد از مسئول فنی یا مسئول فنی جز نظارت کار دیگری انجام میدهد و به فرض محال کارش لنگ هم باشد به روی خودش میآورد! گفته باید فکر عاجل کنیم اگر میتوانید با بالاتر از شما می‌توانستند فکر عاجل کرده بودند ، در این مقوله صحبت فکری نمی‌توان کرد چون اساسی ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
0
6
مسئول فنی و دستیارانش در کشتارگاه نظارت بر دستورالعمل های دامپزشکی رو انجام میدن کارگر کارفرما که نیستن ده سال هست پس دعوا سر چی هست جدایی مسئولین فنی از کارفرما نه اینکه منویات کارفرما رو اجرا کنند!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
0
9
با سلام:
بنده به عنوان نیروی دامپزشکی شاغل در کشتارگاه با تجربه چندین ساله از کشتارگاه و شناختی که از کارفرما دارم اولا بسی در شگفتم که چرا فکر میکنیم کارفرما با ما چنین ارتباط فکری و احساسی داره دوما مگر ما کارگر کارفرما هستیم که نظر کارفرما را جلب کنیم یا مگر چه کاری در مسائل بهداشتی هست که کارفرما حاضره با انجام آن چهل میلیون هم بپردازد اتفاقا هر چه قدر کارفرما پول بیشتری به مسئول بهداشتی خود پرداخت کند انتظار و توقعات نامربوطش هم زیاد میشود. اتفاقا یکی از مشکلات ماده ۱۹ هم همین است که با پرداخت بیشتر حقوق از سوی کارفرما منتیست بر گردن مسئول فنی خود. و این باعث نظارت بهداشتی کمتر مسئول فنی به خاطر نداشتن امنیت شغلی و وابستگی مالی به کارفرما.
سربدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
0
6
ما در کشتی نشستیم که ناخدا ندارد و باد ما را با خود به هر سو میبرد هر از چند گاهی باد موافق میل ماست و بیشتر اوقات نیست کلا آن چیزی که باعث نجات همه ما در این کشور میشود تعقل و تفکر و قدرت تحلیل است
یک دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
0
4
نظرات تعجب برانگیز از روی ساده لوحی! دکتر عزیز کارفرما تو همین حالت عادی که قانون به کارش نظارت میکنه هزار دوز و کلک سوار میکنه و در محصولیکه به بازار میفرسته تقلب میکنه بعد شما میگی نباید زور بالاسر کارفرما باشه؟! در تمام دنیا از همین ابزار زور یا همون قانون استفاده میکنن چون کارفرما تمایل به کاهش هزینه داره به هر قیمتی که باشه. هیچ کشوری نظارت قانونی رو حذف نمیکنه.
همکار متخصص داخلی دام بزرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
2
2
راه حل دامپزشکان بخش خصوصی و مردم اینه که؛
۱-نظارت بر کشتارگاه ها اعم از دام و طیور به دلیل حاکمیتی بودن به سازمان دامپزشکی کشور برگردد.
۲-برای نظارت بر مراکز پس از کشتارگاه، مانند مراکز بسته بندی و مراکز عرضه ، سازمان دامپزشکی کشور حقوق سالانه رو یکجا از کارفرما بگیره و ماهانه به مسیول فنی بدهد.
۳-در مورد کلینیک و داروخانه باید با هم ادغام بشه مانند ایالات متحده تا اونی که باسواده از بی سواد تفکیک بشه.
۴-در مورد واکسن هم، اولا برتی صرفه جویی در وقت و هزینه ها واکسن های دام در تفاهم نامه سازمان دامپزشکی با موسسه رازی، چندگانه و با هم تلفیق بشه؛ مثلا سه گانه " آبله+ PPR + شاربن" برای گوسفند و بز و واکسن دوگانه شاربن+لمپی اسکین برای گاو، سپس همه واکسن ها، بجز بروسلوز و تب برفکی، باید به بخش خصوصی واگذار بشه.
۵- در مورد بروسلوز گاو و گوساله مانند بروسلوز گوسفند، واکسیناسیون حذف و فقط "تست و کشتار" با پرداخت غرامت انجام بشه (پولی که قرار صرف واکسن بیهوده بروسلوز بشه، صرف تست و کشتار و ریشه کنی بروسلوز بشه) و فقط در بره و بزغاله، واکسن بروسلوز توسط بخش دولتی با پایش پس از واکسیناسیون انجام بشه و ادارات دامپزشکی (بخش دولتی) تست های غربالگری سل، بروسلوز، مشمشه رو با پرداخت غرامت انجام بده.
۴-در مورد واکسن تب برفکی، این واکسن در قالب خرید خدمت واکسیناسیون از بخش خصوصی ۳ بار در گاو و یک بار در گوسفند و بز انجام بشه (واکسن تب برفکی و اجرت المثل از دولت و اجرا از بخش خصوصی) و در خارج از طرح تب برفکی و جامانده های از طرح ، کلاً توسط بخش خصوصی انجام بشه.
۵- کلیه محدودیت های پروانه کسب و کار دامپزشکان برداشته بشه و این بازار باشه تا دامپزشک باسواد رو از کم سواد تفکیک کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
مورد دوم خیلی خنده‌دار است ، یکجا یکسال رو بگیره و ماهیانه پرداخت کنه؟!!! کارفرما ماهیانه هم نمی‌تواند یا نمی‌خواهد پرداخت کنه درثانی اگر سالیانه هم پرداخت کنه و ماهیانه مسئول فنی دریافت کنه همون ماه اول اضافه حقوقی که علاوه بر توافق حقوق مخفی داشته اند را از مسئول فنی پس میگیرد یا حتی بعلاوه سود بانکی یا سود توافقی یکساله پول از پیش پرداخت شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
مشکل شما اینه که کار دامپزشکی اینجا را با آمریکا مقایسه میکنید نمونه اش مورد مضحک سوم شماست
یک دامپزشک قدیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
دکتر جان شما فکر کردی ایران هم اروپا یا آمریکاست؟ ما کشور جهان سوم هستیم. مواردیکه گفتین بودجه و هزینه هنگفت میخواد. دولت بیاد مثلا غرامت یک گاو صد و پنجاه میلیونی رو بده؟!
بعد هم در مورد بروسلوز به هیچ وجه نباید واکسن حذف بشه، اوناییکه این واکسن رو ساختن یعنی نظرات شما به فکرشون نرسیده بود؟ واکسن باید باشه و البته دام آلوده بهتره حذف بشه. واکسن باعث میشه آلودگی کمتر بشه و نیاز به حذف دام آلوده و خسارت سنگینش هم کمتر بشه.
در مورد ادغام داروخانه و کلینیک بله در دنیا همینطوره ولی الان در ایران دهه هاست که جدا هستن و انواع شغل های مختلف ایجاد شده از شرکت پخش دارو و واکسن گرفته تا کلینیک و داروخانه و مرکز واکسیناسیون. دامدار هم به همین سیستم عادت کرده. بعد سیستم های نظارتی هم به همین روش آداپته شدن. ادغام یکباره باعث اختلال گسترده تو این سیستم میشه ولی میشه به تدریج اینکار رو کرد.
در مورد آزاد شدن مجوزها، بله در کشورهای درست و حسابی روی مجوز و پروانه محدودیت ندارن ولی اونا همه چیشون درست و حسابیه. یعنی تعداد دانشکده دامپزشکی و تعداد فارغ التحصیلاشون هم اصولیه. اما در ایران که کیلویی دانشجو برمیدارن و سالانه چند صد دامپزشک تولید میشه آزاد کردن مجوز کار عذر میخوام ابلهانه ایه. همین رشته شما تخصص دام بزرگ سالانه انواع دانشکده های دامپزشکی که مجوز دکتری تخصص دارن ده ها نفر رو پذیرش میکنن درحالیکه داخلی دام بزرگ فقط برای فارم های صنعتی نیازه که کلا فقط تو چند استان وجود دارن از جمله تهران و قم و اصفهان. دامپزشک عمومی هم که فت و فراوون تولید میشه!
dvm
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
0
2
.................... چرا فکری به حال سرو سامان دادن پرداختی مسولین فنی نکردید ..در خیلی از شرکتها( مثل شرکت بزرگی که در صنعت طیور در گیلان فعاله و بهتره اسمش رو نیارم ولی گیلانها میدونن کی رو میگم) حقوقها از ۶ تومن هست تا به بالا ..مسخره است که در این شرکت که مسول اون یک دکتر دامپزشک هم هست به همکاران تازه کار خودش هم ظلم میکنه و تعرفه رو اجرایی نمیکنه.در این مدتی که در گیلان در شرکتهای مختلف حضور تمام وقت داشتم و تماما با سلامت کاری کار رو پیش بردم هیچگاه ندیدم کسی تعرفه رو پرداخت کنه به من و یا حداقل نزدیک به قیمت تعرفه حقوق رو بده ..حالا بیمه که پیشکش ................. کار رو سروسامان بدید ................... فکر میکنید کارفرما نمیتونه تعرفه رو بده یا نه ..شما حمایت کنید اونوقت ببیند که چجوری مسول فنی حقشو از حلقوم کارفرما میکشه بیرون
نظر شما
ادامه