کد خبر: ۷۳۹۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی انار، جنوب کرمان، کرمان و خراسان جنوبی

 

مسئول دامپزشکی انار خبر داد:
توزیع مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در انار


مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: 10 هزار قطعه یعنی مرغ بدون آنتی‌بیوتیک با عنوان مرغ سبز در انار توزیع شد.
احمد رضایی اظهار داشت: حدود 10 هزار قطعه مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در شهرستان انار در حال پرورش است که تا 10 روز آینده به بازار عرضه می‌شود.
وی افزود: سن این نوع مرغ در حدود 45 روز و وزن آن کمتر از مرغ معمولی است.
رضایی با بیان اینکه محصولات طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار هستند، بیان داشت: در همین راستا پرورش مرغ بدون مصرف آنتی‌بیوتیک در طول پرورش در واحدهایی دارای پروانه بهره‌برداری بهداشتی و مورد تایید اداره کل دامپزشکی استان کرمان در چند ماه اخیر آغاز شده است.
وی از توزیع 10 هزار قطعه مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در رفسنجان خبر داد و عنوان کرد: انار پس از مرکز استان نخستین شهرستانی به شمار می‌رود که اقدام به تولید گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک کرده است.

 

----------------------------

 

در 8 ماه ابتدایی سال جاری صورت گرفت؛
مایه‌کوبی یک میلیون دام در جنوب کرمان


مسئول اداره مبارزه و بررسی‌های اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان گفت: در هشت ماهه نخست سال جاری یک میلون و 100 هزار رأس دام سبک در جنوب کرمان علیه بیماری آبله مایه‌کوبی شدند.
مطهره خوشکام اظهار داشت: از این تعداد 4 میلیون و 300 هزار رأس گوسفند و 670 هزار رأس بز علیه بیماری آبله مایه‌کوبی شدند.
وی افزود: آبله از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی دام سبک است که با توجه به بروز علائمی مانند ضایعات پوستی، کم‌اشتهایی و لاغری موجب خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران می‌شود و به همین دلیل کنترل و پیشگیری این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است.
خوشکام تصریح کرد: کنترل ورود و خروج دام، انجام اقدامات قرنطینه‌ای بهداشتی و همکاری دامداران در زمینه واکسیناسیون علیه این بیماری نقش بسزایی در پیشگیری از آن ایفا می‌کند.
وی با اشاره به مایه‌کوبی بیش از یک میلیون رأس دام سبک علیه بیماری تب برفکی در آینده نزدیک بیان کرد: واکسیناسیون سالانه دام‌های حساس، جداسازی سریع دام‌های آلوده از سالم، انجام اقدامات درمانی، از بین بردن لاشه‌های تلف شده از طریق سوزاندن و یا دفن لاشه پس از پاشیدن پودر آهک، ضد‌عفونی اماکن دامی از جمله اقدامات پیشگیرانه و کنترلی بیماری‌های دام است.

 

----------------------------

 

گام بلند اداره کل دامپزشکی استان کرمان به سوی عرضه غذای سالم، تشدید نظارت بر بهداشت فرآوردهای خام دامی در رستورانها ، تالارها و فست فودها


مشاور مدیر کل و رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از اجرای طرح 10 روزه تشدید نظارت بر بهداشت فراوردهای خام دامی مصرف شده در مراکز رستورانها، تالارها و فست فودهای استان کرمان خبرداد .

دکتر مینا قاضی زاده گفت : در راستای اجرای تشدید نظارت بر بهداشت فرآوردهای خام دامی در رستورانها ، تالارها و فست فودها مقدار 500 کیلوگرم فراورده خام دامی از مراکز مربوطه کشف و ضبط گردید .
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی با اشاره به اینکه نظارت بر بهداشت فراورده های خام دامی در کلیه مراکز عرضه و اماکن مربوطه از وظایف حساس مجموعه دامپزشکی می باشد و به صورت منظم توسط بازرسین سخت کوش و دقیق این اداره کل در سطح استان اجرا می شود اظهار داشت : در اجرای این طرح بهداشتی ویژه که طی  10 روز صورت پذیرفت  بازرسین 16 شبکه دامپزشکی در سراسر استان دربازدید از رستورانها ، تالارها و فست فود های  سطح استان موفق به کشف 500 کیلوگرم گوشت قرمز ، سفید و آلایش خوراکی گردیدند.
دکتر قاضی زاده ضمن تشکراز نظارتهای فعال شبکه دامپزشکی شهرستانها و همکاری هم استانیها محترم در روز عید قربان جهت جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام در معابر و میادین اظهار امیدواری کرد : با افزایش حساسیتها و هوشیاری مصرف کنندگان عزیز و  همکاری با دامپزشکی شاهد کاهش امکان انتقال بیماریهای مشترک از طریق کشتار غیر مجاز دام در معابر و ارتقاء سطح بهداشت عمومی استان باشیم.
مشاور مدیر کل در ادامه اظهار داشت : طرح نظارت از قربان تا محرم در خصوص اعمال نظارتهای کامل بهداشتی و شرعی دامپزشکی در ایام تقارن عید قربان ، بازگشت حجاج بیت الله الحرام و ایام سوگواری حضرت سید الشهداء (ع) نیز در حال انجام بوده و ناظرین بهداشتی و شرعی در تمامی این ایام به صورت مستمر در حال فعالیت می باشد .
در پایان رئیس اداره نظارت ضمن آرزوی قبولی عزادارای هم استانیها خواستار تداوم همکاری مردم عزیز استان جهت خودداری از کشتار غیر مجاز دام در معابر و خیابانها در تمامی مراسمها شدند .

 

---------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی خبر داد:
انجام 17 هزار آزمایش سرولوژی دام و طیور در خراسان جنوبی


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال 17 هزار مورد آزمایش سرولوژی دام و طیور در آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان انجام شده است.
محمد رضایی در جمع کارکنان دامپزشکی استان اظهار داشت: این آزمایشات به منظور تشخیص انواع بیماری‌های دام، طیور، آبزیان صورت گرفته است.
وی افزود: بیش از 2 هزار مورد کشت میکروبی مرضی، سم‌شناسی و انگل‌شناسی در این آزمایشگاه انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با تشریح بازرسی و نظارت‌های روزانه دامپزشکی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و نمونه‌گیری از فرآورده‌های مشکوک خاطرنشان کرد: در راستای شناسایی عوامل میکروبی آلوده ‌کننده و کنترل بهداشتی و کیفی مواد غذایی با منشأ دامی تعداد یک‌هزار و 200 مورد آزمایش آنالیز شیمی و کشت میکروبی بر روی نمونه‌های ارسالی شامل انواع گوشت، شیر، عسل و تخم‌مرغ صورت گرفته است.
رضایی یادآور شد: بیماری‌های طیور ممکن است به صورت عفونی و غیرعفونی باشد که هر یک از آنها از نظر عوامل تولید ممکن است به طبقات مختلفی تقسیم شوند. بیماری‌های عفونی به طور کلی به دو دسته عفونی غیرمسری و عفونی مسری تقسیم می‌شوند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به بیماری‌های عفونی غیر مسری تصریح کرد: عفونت در بدن پرنده بیمار رشد و نمو کرده ولی به پرندگان دیگر منتقل نمی‌شود.
رضایی با اشاره به بیماری عفونی مسری (ویروسی) گفت: این نوع بیماری قابل سرایت بوده و از مرغ مبتلا به افراد سالم گله منتقل می‌شود و اغلب بیماری‌های خطرناک جزو این دسته طبقه‌بندی می‌شوند. بیماری‌ها بر حسب مدت و دوره ابتلا به فرم‌های حاد تحت حاد و مزمن تقسیم می‌شوند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از نظر عضو مبتلا بیماری ممکن است به بیماری‌های دستگاه تنفس، دستگاه گوارش و، دستگاه عصبی تقسیم می‌شوند.
رضایی یادآور شد: در بیماری برونشیت عفونی ویروس از گروه Corona بوده و این ویروس به وسیله ترشحات پرنده مبتلا از طریق هوا منتقل می‌شود.
وی گفت: همچنین ممکن است ویروس به وسیله لباس و یا وسایل منتقل شود و مرحله نهفته بیماری از 18 تا 48 ساعت است.

 

نظر شما
ادامه