کد خبر: ۷۳۴۳۶
تعداد نظرات: ۶ نظر

حکیم مهر: اداره ملی مدیریت خشکسالی کنیا در گزارشی اعلام کرد، این کشور در ماه‌های گذشته با تشدید بحران در مناطق خشک و نیمه خشک، حدود ۲.۶۱ میلیون دام را به دلیل خشکسالی از دست داده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، اداره ملی مدیریت خشکسالی (NDMA) کنیا در گزارشی اعلام کرد، این کشور در ماه‌های گذشته با تشدید بحران در مناطق خشک و نیمه خشک، حدود ۲.۶۱ میلیون دام را به دلیل خشکسالی از دست داده است.

این نهاد یادآوری کرد، این تعداد حدود ۵ درصد از کل حیوانات مناطق خشک و نیمه خشک است که در مجموع به ۵۲.۸ میلیون راس می‌رسد.

براساس به روز رسانی اداره ملی مدیریت خشکسالی در زمینه بحران خشکسالی، گوسفند و گاو بیشترین حیواناتی بودند که به دلیل سوء تغذیه در دو شهرستان مارسابیت و کاجیادو تلف شدند. وضعیت خشکسالی در ۲۲ شهرستان از ۲۳ شهرستان خشک روز به روز بدتر شده است و این امر به کمبود بارش باران در سال ۲۰۲۲ همراه با چهار فصل بارندگی ناموفق متوالی نسبت داده می‌شود.

پنینا مالونزا وزیر گردشگری، حیات وحش و میراث فرهنگی کنیا چندی پیش اعلام کرد، خشکسالی با پایان دادن به منابع غذایی و کمبود آب، موجب مرگ ومیر حیات وحش و آسیب رسیدن به ۱۴ گونه جانوری شده است. خشکسالی، ۵۱۲ جانور چارپای وحشی، ۳۸۱ گورخر، ۱۲ زرافه و ۵۱ بوفالو را نیز در همین دوره از بین برده که برخی از آن‌ها در پارک‌های ملی زندگی می‌کرده اند که جاذبه گردشگری مهمی برای این کشور به شمار می‌رود.   همچنین ۴۹ گورخر از یک گونه نادر و در خطر انقراض، از بین رفته است.

به گفته این آژانس، مراتع در مناطق خشک به طور کامل تخلیه شده و با افزایش میزان گرما این روند بدتر و اُیب‌پذیرتر می‌شود.  

ربکا میانو، دبیر کابینه دولت که مسئول جامعه آفریقای شرقی است با بیان اینکه کنیا اقدامات مرتبط با کاهش خشکسالی را افزایش داده است، به سرزمین‌های خشک و نیمه خشک و توسعه منطقه‌ای اشاره کرد که دولت ۲ میلیارد شیلینگ کنیا (حدود ۱۵.۶۸ میلیون دلار آمریکا) را به منظور احیا و توسعه آن اختصاص داده تا توزیع امن غذای کمکی را اجرا کند.

براساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، کنیا یکی از کشور‌های منطقه شاخ آفریقا است که بیش از ۵ میلیون شهروند آن با گرسنگی مواجه هستند و در اثر بدترین خشکسالی که حدود ۳۰ سال اخیر رخ داده آسیب جدی دیده است. دو کشور دیگر تحت تأثیر شاخ آفریقا، سومالی و اتیوپی هستند. بسیاری از مناطق کشور کنیا تحت تاثیر خشکسالی قرار دارند و کوتاه بودن فصول بارندگی به بحران غذایی دامن زده است.

در منطقه‌ای که تولید محصولات کشاورزی کاهش یافته و بحران غذایی پس از حمله ملخ‌های صحرایی در سال ۲۰۱۹ آغاز شد، این واقعیت که میزان بارش‌ها در فصل بارندگی بسیار کمتر از حد انتظار بود، باعث بحران غذایی جدید شد.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که دام‌ها به دلیل خشکسالی در طول زمان تلف شدند و خانواده‌های متعددی به دلیل تشنگی و مشکلات غذایی خانه‌های خود را ترک کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز کوچک بودن واحدهای تولیدی را یکی از چالش‌های حوزه دام و طیور در آذربایجان شرقی، دانسته و اضافه کرد: این کوچک بودن باعث می‌شود این واحدها در ظرفیت اقتصادی نباشند چراکه بیشتر آن‌ها حدود ۲۰  تا ۴۰ هزار ظرفیت دارند در حالی ‌که مرغداری که امروز در این مجموعه در حال اجراست بیش از ۶ میلیون قطعه ظرفیت دارد که یک میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه در فاز اول آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

اکبر فتحی بخش اعظم گوسفندداری استان را متکی به مراتع دانست و افزود: گوسفندداری استان بیشتر با تعداد حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک، متکی به روستاییان و عشایر است و البته باید گفت این آمار نیز دقیق نیست چراکه یکی از گره‌های ما در این حوزه، نبود آمار دقیق است و پلاک گذاری انجام‌شده نیز نتوانست این مشکل را حل کند و باید با برنامه‌ریزی، یک‌بار برای همیشه این مشکل را حل کنیم.

وی آمار حوزه طیور را نزدیک به واقعیت توصیف کرد و گفت: اگر به سازمان جهادکشاورزی دسترسی به سامانه جوجه ریزی و کنترلی که توسط دامپزشکان در زمان تخلیه طیور انجام می‌شود، جهت رصد و پایش داده شود، آمار این حوزه نیز دقیق خواهد شد.

فتحی بیان کرد: قیمت تمام‌شده تولید در واحدهای کوچک بالاست و این واحدها توانایی ایستادگی در برابر اجرای طرحی مانند مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: واحد آذربایجان خاوری یک واحد اقتصادی است که به دلیل پایین بودن قیمت تمام‌شده، گوشت را با قیمت پایین‌تری به‌صورت مستقیم عرضه می‌کند.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
0
1
حکیم جان
یکبار متن خبر را بخوان
قاطی پاطی شده
۵ پاراگراف آخر مربوط به آذربایجان شرقی هست و ربطی به کنیا ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
0
1
حکیم مهر عزیز
باز توجه نکردی
دو تا خبر را قاطی کردی
آخه گزارش آذربایجان شرقی چه ربطی به کنیا دارد؟
خبر را اصلاح کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
0
0
حکیم مهر
توجه کن
شاید بد و بیره میگم و باید سانسور کنی
دو پیام بالا را بخوان
خبرت را اصلاح کن
چقدر بی توجه شدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
0
1
این هم لینک خبرگزاری آنا
چرا مغایر با آن مطلب می گذاری؟

https://ana.press/fa/news/835987
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
0
1
بازم حکیم مهر ماستا رو ریخت تو قیمه ها
کنیا کجا آذربایجان ما کجا!
ایرانی خاک تو سر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
0
0
جناب رییس گوشت آلات ، در مهر سال ۱۴۰۲ گوشت بز و گوسفندهای کنیا به فروشگاه‌های زنجیره ای رسوندی ، خودشون از خشکسالی زجر میکشند و نیمی از چارپایان و از دست دادن ، مابقی هم نیمه مرده و مریض برای مردم ایران سفارش میدید . آیا لیاقت مردم ایران اینه ، صنعت دام و دامپروری رو نابود ،و مایحتاج مردم و از فقیر و مریض ترین کشور دنیا تهیه کنی سر سفره کارگر ایرانی بذاری و خودتون هم گوشت تازه کیلویی شش صد هزار تومان میل کنید
نظر شما
ادامه