کد خبر: ۷۳۴۱

حکیم مهر - رییس اتحادیه‌ی مرغداران گوشتی کشور از آزاد‌شدن صادرات گوشت مرغ خبر داد و گفت: طبق تصویب کمیته‌ی وزارت بازرگانی و کشاورزی برای صادرات هر کیلو مرغ 500 تومان جایزه‌ی صادراتی از محل فروش گندم دامی پرداخت می‌شود.

محمد یوسفی اظهار کرد: باتوجه به مازاد ماهانه 20 هزار تن مرغ در کشور مجوز صادرات گوشت مرغ صادر شده و هر کس توانایی بازاریابی را داشته باشد، مرغ به کشور‌های همسایه صادر می‌کند.

یوسفی با اشاره به این‌که هنوز محموله‌ای صادر نشده است، گفت: تعدادی از تولید‌کنندگان در حال بازاریابی هستند و با توجه به میزان و کیفیت بالای تولید به‌زودی صادر‌کننده‌ی گوشت مرغ خواهیم شد.

مدیرعامل اتحادیه‌ی مرغداران گوشتی استان تهران در پاسخ به این‌که با صادرات گوشت مرغ، لطمه‌ای به عرضه‌ی محصول کیفی در بازار داخلی وارد نخواهد شد؟ گفت: با رواج صادرات هیچ لطمه‌ای به بازار مصرف داخلی وارد نخواهد شد و برنامه‌ی افزایش تولید طی دوسال آینده خواهیم داشت و مازاد تولید داریم از سوی دیگر کیفیت محصول تولیدی روبه بهبود است و اکنون محصولات بازار داخلی مرغوب است.

وی با اشاره به ممنوعیت واردات مرغ، تصریح کرد: بالاخره پس از یکسال پیگیری و انباشت محصولات ذخیره‌شده‌ی داخلی و خارجی واردات مرغ ممنوع شد چراکه ظرفیت بالایی در داخل کشور وجود دارد و با مازاد مصرف مواجه هستیم و علی‌رغم این‌که از سال گذشته اعلام شد، تولید داخلی نه تنها پاسخگوی تقاضا و ذخیره‌سازی است، بلکه مازاد هم است، مسوولان بر این امر باور نداشتند و در هر دوره با واردات مرغ از کشور‌های دور بازار داخل را نیز با مشکل مواجه کردند تا این‌که اخیرا با انباشت محصول و بلا‌استفاده ماندن مرغ‌های یخی، واردات را ممنوع و صادرات آزاد اعلام کردند.

یوسفی اظهار کرد: باتوجه به این‌که کشور‌های رقیب در صادرات مرغ جایزه‌ها صادراتی و تشویقی دارند، مصوب شده وزارت بازرگانی نیز کیلویی 500 تومان برای صادرات هر کیلو مرغ بپردازد تا توان صادرات افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری دو هزار و 150 تومان و در بازار مصرف کیلویی سه هزار و 200 تومان است.

رییس اتحادیه‌ی مرغداران گوشتی کشور اظهار کرد: علی‌رغم این‌که از دوماه گذشته تعرفه‌ی 40 درصدی واردات ذرت به هفت درصد کاهش یافته، هنوز این کاهش به گمرک اعلام نشده است، در صورتی که با توجه به این‌که 65 درصد از دان مرغ را ذرت تشکیل می‌دهد، کاهش تعرفه‌ی تاثیر بسزایی در قیمت تمام‌شده‌ی تولید دارد.

یوسفی خاطرنشان کرد: ماهانه 20 هزار تن مازاد تولید گوشت مرغ وجود دارد که 10 هزار تن آن برای ذخیره‌سازی و حداقل 10 هزار تن قابلیت صادرات دارد.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه