کد خبر: ۷۳۳۷۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: بیست و چهارم بهمن ماه بود که جلسه کنترل و مقابله با بیماری‌های مشترک انسان و دام شهرستان گلبهار بنا به درخواست شبکه دامپزشکی در محل سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد و در همین جلسه بود که قاضی حمید علیزاده، دادستان گلبهار از پرسه سگ‌های ولگرد در سطح شهر گلبهار گلایه و عدم مقابله با این سگ‌ها را مصداق ترک فعل شهرداری دانست و از شهرداری خواست تا با جدیت به این موضوع ورود کرده تا سلامت شهروندان به مخاطره نیفتد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از کلام تازه، «علیرضا اصغری» شهردار گلبهار نیز ضمن ارائه گزارش و بیان مشکلات جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب اعلام نمود تلاش می‌کنیم طرح پایلوتی برای کنترل سگ‌ها در گلبهار اجرا کنیم و ظرف یک‌هفته مکانی را جهت احداث پناهگاه و محل نگهداری آن‌ها معرفی نماییم. بعد از برگزاری این جلسه بود که بر آن شدیم تا ضمن گفتگو با رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان‌های چناران و گلبهار ابعاد مختلف این موضوع را بررسی نماییم. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل این گفتگو می‌باشد. با ما همراه باشید.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان‌های چناران و گلبهار ضمن هشدار و تاکید بر رعایت احتیاط لازم به آن دسته از حامیان حیوانات که برای غذا دادن به سگ‌های بلاصاحب در کنار جاده‌ها و معابر اقدام و به حیوانات مزبور نزدیک می‌شوند، گفت: در شهرستان گلبهار حداقل ۸ کانون بیماری هاری از سوی شبکه دامپزشکی شناسایی و نمونه‌برداری از بافت مغز انجام و پاسخ آزمایشگاهی مثبت اعلام شده است و طبق گزارش مردمی واصله‌ای که اخیرا داشتیم، یکی از بانوان حامی حیوانات که چند روز پیش در حاشیه جاده چناران – مشهد، بعد از سه راهی گلمکان (ابتدای روستای به‌آباد)، برای غذا دادن به سمت سگ‌ها رفته بودند متاسفانه توسط یک سگ هار از ناحیه دست مورد گزش قرار گرفته است که فرد مجروح سریعا به درمانگاه برای واکسیناسیون و اقدامات بهداشتی درمانی لازم مراجعه نموده‌اند و پس از نمونه‌برداری دامپزشکی، پاسخ آزمایشگاه تشخیص هاری، مثبت اعلام شد.

 در ابتدا از دکتر شهرام کرباسی، رئیس دامپزشکی شهرستان‌های چناران و گلبهار می‌خواهم تا درباره بیماری "هاری” توضیحاتی ارائه دهد و برایم بگوید که به چه نوع سگی”سگ هار” گفته می‌شود؟ و او می‌گوید که دو نوع هاری و تغییر رفتار در حیوانات وجود دارد، یک نوع از هاری "آرام” و نوع دیگر آن "خشمگین” نامیده می‌شود.

 او این‌را هم افزود که در نوع هاری "آرام”، سگ بیمار تغییر شرایط رفتاری می‌دهد و آرام می‌گردد. البته این تغییر خصیصه برای کسانی که سگ را می‌شناسند قابل تشخیص است. از شاخصه‌های دیگر "هاری آرام” می‌توان به سگی که قبلا نرمال و پرتحرک و همیشه در حال پارس کردن بوده و به طور ناگهانی پس از بیمار شدن و به یک‌باره ساکت شده است، ترس از آب و تغییر حالت روحی وی اشاره نمود.

 شهرام کرباسی در توصیف "هاری خشمگین” نیز از سگی که قبل از بیماری آرام و نرمال بوده و پس از بیماری به یک‌باره پرتحرک شده و شروع به پارس کردن کرده و به حالت متهاجم و خشمگین در می‌آید سخن گفت و ادامه داد که این سگ نسبت به همه چیز واکنش نشان می‌دهد و ترشح بزاق دهان، پارس‌های وحشیانه، سعی در حمله کردن به سوی انسان یا حیوانات و گاز گرفتن اشیا و همین حالت وحشی‌گری سگ، یکی از علائم مشهور بیماری "هاری خشمگین” می‌باشد.

 به رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان‌های چناران و گلبهار می‌گویم که با شاخص‌هایی که از سگ‌های "هار” تعریف کردید آیا تشخیص این ۲ نوع حالت هاری در سگ برای انسان‌های رهگذر به ساده‌گی براحتی قابل تشخیص است؟ و او با تاکید می‌گوید که شهروندان عادی نمی‌توانند براحتی این بیماری را در سگ‌ها شناسایی نمایند، به این دلیل که شرایط رفتاری حیوان متفاوت است و ممکن است فرد با دیدن سگ یا نزدیک شدن به او مشکوک نشود در حالی‌که حیوان "هار” است و خدای ناکرده مورد حمله و گزش قرار گیرد، پس توصیه می‌کنیم که مردم انتظار نداشته باشند که بتوانند یک سگ "هار” را از "غیر هار” تشخیص دهند و با توجه به این‌که هاری چندین مورد سگ بلاصاحب و اصطلاحا "ولگرد” در سطح شهرستان مثبت تشخیص داده شده است، بنابراین هشدار می‌دهیم که لطفا سگ‌های ولگرد را خطرناک تلقی کنند و به سمت‌شان نزدیک نشوند و تاکید می‌گردد از تماس نزدیک با این حیوانات اکیدا خودداری شود.

 در ادامه از او پرسیدم در گلبهار چند سگ با علایم "هاری” شناسایی شدند؟ او ضمن هشدار و تاکید مجدد بر لزوم رعایت احتیاط لازم از سوی آن دسته از حامیان حیوانات که برای غذا دادن به سگ‌ها در کنار جاده‌ها و معابر اقدام می‌کنند در جوابم گفت که در شهرستان گلبهار حداقل ۸ کانون هاری شناسایی و موارد بطور آزمایشگاهی مثبت اعلام شده است و طبق گزارش واصله‌ای که داشتیم، یک نفر بانوی حامی حیوانات که چند روز پیش در حاشیه جاده چناران _ مشهد، بعد از سه راهی گلمکان (ابتدای روستای به‌آباد)، برای غذا دادن به سمت سگ‌ها رفته بود، یک سگ هار به وی حمله و دست او را گاز گرفته است که فرد مجروح سریعا به درمانگاه برای اقدامات درمانی و واکسیناسیون مراجعه نموده است و جواب نمونه‌برداری دامپزشکی از بافت مغز سگ تلف شده مزبور از بابت تشخیص آزمایشگاهی هاری، مثبت اعلام گردیده است.

 در پایان مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان افزود که کلیه سگ‌های گله بطور نرمال در طی سال علیه بیماری هاری توسط اکیپ‌های دامپزشکی واکسینه می‌گردند و تمامی سگ‌های نگهبان و صاحبدار نیز هنگام مراجعه اکیپ واکسیناتور به روستاها بویژه کانون‌ها البته با همکاری اهالی محترم و دامداران عزیز علیه هاری مایه‌کوبی می‌گردند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
1
12
پناهگاه چیه!؟؟؟؟ این گله الوده به هاریه! سریع دستور کشتار بدید! هرکدوم از این کاسبان حیوانات هم مزاحم شد برخورد کنید امنیت مردم مسخره نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
0
7
یاد اون کلیپ افتادم که خانمی داشت به روباه غذا میداد که بهش حمله کرد
اگر سگ یا گربه ای بدون سرپرست هستش باید در عرض یک هفته تا براش سرپرست پیدا کرد و اگر کسی نبود بایست معدوم شود
نظر شما
ادامه