کد خبر: ۷۲۸۵۷

حکیم مهر: به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز، از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ده قلاده سگ از لحاظ بیماری هاری مثبت اعلام شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر علیرضا قدرتی» رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز گفت: با توجه به سرمای هوا، شاهد افزایش جمعیت حیوانات ولگرد به خصوص سگ ها در فضای اطراف شهرها هستیم و این موضوع به دلیل حمایت های غیر قابل توجیه مردم در تغذیه ی این حیوانات می باشد.

 وی افزود: با غذادهی به این سگ ها و گربه های ولگرد شاهد افزایش بی رویه تولید مثل و جمعیت گله ای این حیوانات  هستیم که این امر خطرات بهداشتی و زیست محیطی زیادی به دنبال دارد .

دکتر قدرتی ضمن اشاره به موارد مثبت اخیر در خصوص افزایش حیوان گزیدگی و وقوع بیماری هاری در سگ ها گفت: افزایش جمعیت این حیوانات علاوه بر شیوع بیماری هایی از جمله هاری، بیماری های پوستی و قارچی و انگلی، موازنه طبیعت را نیز بر هم زده و باعث کاهش جمعیت دیگر جانوران ارزشمند آن زیستگاه می شود.

وی همچنین به خطرات این بیماری برای پرسنل شبکه اشاره و گفت: مقید کردن حیوان هار و مرگ آرام آن، در شرایطی که حیوان هار معمولا رفتاری به شدت تهاجمی دارد و حتی صاحب حیوان هم دیگر نمی تواند به حیوان نزدیک شود گاهی منجر به صدمات بدنی به اکیپ نمونه گیر می شود و احتمال گزش در این شرایط دور از ذهن نیست و این علاوه بر در معرض ویروس قرار گرفتن شخص نمونه گیر به دلیل باز شدن بافت ها و مغز می باشد و در این رابطه، توجه ویژه مسئولین ذیربط به این مدافعان گمنام عرصه بهداشت را می طلبد.

 

نظر شما
ادامه