کد خبر: ۷۲۷۷۱
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان:
«دکتر علیرضا ادیبان» افزود: گاهی بعضی داروها کمبود دارد که به دلیل تحریم ها، سوءمدیریت و یا عدم صدور بعضی مجوزهاست ...

حکیم مهر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: نظام دامپزشکی بر اساس دستور العمل هایی که سازمان دامپزشکی به آن ابلاغ می کند مجوز تأسیس داروخانه صادر می کند؛ تعداد داروخانه های دامپزشکی فعال استان اصفهان در دو سال گذشته از ۱۲۰ باب به ۱۳۶ باب داروخانه فعال رسیده و افزایش داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صاحب نیوز، «دکتر علیرضا ادیبان» اظهار کرد: در سال ۹۲ قانونی در مجلس تصویب و طبق آن قانون مجوز تأسیس داروخانه های دامپزشکی از سازمان دامپزشکی کشور گرفته و به نظام دامپزشکی کشور داده شد.

این مقام مسئول گفت: نظام دامپزشکی بر اساس دستور العمل هایی که سازمان دامپزشکی به آن ابلاغ می کند مجوز تأسیس داروخانه صادر می کند، گفتنی است تعداد داروخانه های دامپزشکی فعال استان اصفهان در دو سال گذشته از ۱۲۰ باب به ۱۳۶ باب داروخانه فعال رسیده و در حال حاضر افزایش داشته است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: اینکه چه شهری باید داروخانه داشته، چه دامپزشکی صلاحیت و چه امتیازاتی باید داشته باشد که مجوز تاسیس داروخانه به وی دهند را نظام دامپزشکی لحاظ و سپس مجوز تاسیس داروخانه صادر می کند.

وی با اشاره به اینکه نظارت هایی مبنی بر حضور دامپزشک، کار دامپزشک و ضوابطی که اجرا می کند نیز در نظام دامپزشکی وجود دارد، افزود: اداره کل دامپزشکی استان یک نظارت عالیه بر این فرایندها داشته و بحث نظارت حاکمیتی خود را انجام می دهد که شامل نظارت مستقیم و غیرمستقیم است.

علیرضا ادیبان ادامه داد: در هر شهرستان یک شبکه دامپزشکی شهرستان داریم که این شبکه یک کارشناس دارو درمان داشته و موظف است که تمام مراکز بخش خصوصی دامپزشکی را به صورت دوره ای بازدید کند که داروخانه نیز قسمتی از فعالیت وی است.

ادیبان با اشاره به چگونگی نظارت مستقیم دامپزشکی بر داروخانه های دامپزشکی اذعان داشت: این شخص در هر شهرستان باید هر یک ماه یا دو ماه یکبار با توجه به زمان بندی و امکاناتی که در اختیار دارد، از داروخانه ها بازدید کند.

این مقام مسئول گفت: همچنین باید از حضور مسول فنی در داروخانه، داروهایی که در قفسه ها قرار دارد، داروهای موجود در انبار و یخچال، فاکتورهای داروخانه که بر اساس سیستم توزیع کشوری و استانی این دارو از سیستم چرخه توزیع قانونی وارد شده و در قفسه داروخانه قرار دارد، بررسی و بازدید می کند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: فرمی که نزدیک به بیست آیتم دارد در هر بازدید چک کرده، به متخلفان اخطار داده، نواقص را اعلام و به دامپزشکی شهرستان ابلاغ می کند و دامپزشکی شهرستان نیز به اداره کل دامپزشکی استان گزارش می کند.

ادیبان اذعان کرد: وی هر گزارشی چه از نظر کشف داروی غیر مجاز و چه از عدم حضور مسئول فنی را به دامپزشکی استان اطلاع داده و سپس دامپزشکی استان تصمیم می گیرد که اگر در داروخانه ای تخلفی صورت گرفته او را به هیأت بدوی نظام دامپزشکی ارجاع دهد تا برخوردهایی شامل تذکر شفاهی، تذکر کتبی، تعلیق پروانه و محرومیت از اشتغال برای متخلفان انجام شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی با اشاره به اینکه این موارد را قانون و آیین نامه های هیات دولت مصوب کرده و در حال اجرا است، متذکر شد: یک سامانه دارویی مربوط به سازمان دامپزشکی کشور وجود دارد که تمام دارو و واکسن هایی که در کشور تولید و یا از گمرک وارد کشور می شود از طریق این سامانه به شرکت های سراسری پخش در سیستم، ارجاع داده می شود.

ادیبان تصریح کرد: این سیستم داروها را به استان و استان نیز به داروخانه ها توزیع می کند که موجودی داروخانه ها از طریق این سامانه ها نظارت شده و باید تطبیق داده شود، اگر تطبیق نداشته باشد از طریق تعزیرات حکومتی، دادستانی، دادسرا یا دادگستری موضوع را پیگیری می کنیم تا متوجه شویم تخلف آن ها در چه زمینه ای است.

وی اشاره کرد: اگر داروی قاچاق یا غیر مجاز کشف کنیم حتی به دادگاه انقلاب نیز ارجاع می دهیم یا به تعزیرات حکومتی فرستاده و در آنجا متخلف را جریمه می کنند، قابل ذکر است در زمینه واکسن ها، سامانه gis در دامپزشکی تمام واکسن ها که در دام و طیور توزیع می شود را تحت نظارت داشته و همچنین فعالیت مراکز مایه کوبی با این سامانه بررسی می شود.

576 بازدید از ابتدای سال تا پایان آذرماه از داروخانه ها انجام شده است

علیرضا ادیبان با بیان اینکه نظارت صفر تا 100 از داروخانه ها با بازدیدهای دوره ای و بواسطه سامانه ها انجام می شود، اضافه کرد: از اول فروردین تا پایان آذر ماه ۵۷۶ بازدید از داروخانه های استان انجام دادیم که به طور متوسط میانگین چهار بار از هر داروخانه بازدید انجام شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در طرح  PMS (کنترل کیفیت داروهای عرضه شده در بازار)، سازمان دامپزشکی و دفتر مدیر کل دارو و درمان سازمان دامپزشکی تعدادی از داروی های مهم را به صورت رندوم به ما معرفی می کند که به داروخانه ها و مراکز پخش رفته و از این داروها نمونه برداری کنیم.

ادیبان ادامه داد: سپس می بایست نمونه برداری ها را به آزمایشگاه مرکزی سازمان دامپزشکی فرستاده تا از نظر کیفیت و ماده موثر اولیه ارزیابی شوند، اگر ماده اولیه در نظر گرفته شده مجوز نگرفته باشد، با آن کارخانه که دارو را با کیفیت پایین تولید کرده برخورد می شود.

۸۳ مورد طرح نمونه گیری pms از داروهای مختلف انجام دادیم

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه امسال در اصفهان ۸۳ مورد طرح نمونه گیری pms از داروهای مختلف انجام دادیم، گفت: pms طرح موثری است که داروخانه ها دارو را با هزینه شرکت های پخش به صورت امانی در اختیار ما قرار داده و موظف هستند با ما همکاری کنند چرا که سازمان دامپزشکی فرم ها، روش، نحوه بازدید و برخورد با جرائم را با دستوالعمل ها اعلام می کند.

ادیبان با بیان این نکته که سازمان دامپزشکی استفاده از ارز ۴۲۰۰ را از همان ابتدا قبول نکرد و با ارز نیمایی دارو و واکسن وارد کشور می شد، گفت: در مقطعی در سال ۹۷ کمبود بعضی داروها وجود داشت اما شرکت ها و کارخانه ها این کمبود را پیش بینی کرده و وارد کرده بودند که مشکل حل شد اما تحریم ها اثر خود را روی بعضی داروها مانند سرم گذاشت که به مرور حل شد.

وی با اشاره به اینکه گاهی بعضی دارو ها کمبود دارد که به دلیل تحریم ها، سوءمدیریت و یا عدم صدور بعضی مجوزهاست، تصریح کرد: تحریم ها در حال حاضر اثری ندارند و به جز چند مورد کالا، کمبود دارو نداریم.

ادیبان گفت: در سه سال گذشته در زمینه واکسن ها به خصوص واکسن طیور با مشکل مواجه و مجبور شدیم به صورت حواله ای واکسن توزیع کنیم که خوشبختانه کارخانه ها و شرکت ها توانستند با دور زدن تحریم ها و جایگزین کردن کشورهای وارد کننده این مشکل را بر طرف کنند که در این فرآیند هزینه هایی به مرغدار و دامدار تحمیل شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه در دوره تحریم ها به شدت پیگیر بودیم تحریم ها اثری بر وضعیت غذایی و پروتئینی مردم نگذارد، بیان داشت: اگر مردم در داروخانه، داروی غیر مجاز و تخلفی دیدند با ۱۵۱۲ تلفن گویای دامپزشکی تماس بگیرند و یا به دامپزشکی شهرستان خود اطلاع دهند تا رسیدگی شود.

 

نظر شما
ادامه