کد خبر: ۷۲۰۲۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با دامپزشکی که مربی تیم ملی شیرجه ایران شد:
«دکتر شهنام نظرپور» که در اداره دامپزشکی شهر تهران شاغل است، چند هفته پیش با حکم رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو به عنوان مربی تیم ملی شیرجه جمهوری اسلامی ایران منصوب شد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چند هفته پیش بود که رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در حکمی «دکتر شهنام نظرپور» دامپزشک و از کارکنان اداره کل دامپزشکی استان تهران و شاغل در اداره دامپزشکی شهر تهران را به عنوان مربی تیم ملی شیرجه جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد. این اتفاق بهانهای شد تا دقایقی را با او به گفتوگو بنشینیم.

دکتر نظرپور معتقد است که اکثر سازمانها در چارت خود یک بخش ورزش نیز پیشبینی کردهاند که این مساله سازمانها را پویاتر و روحیه پرسنل را عوض میکند: «اگر بتوانیم در سازمان دامپزشکی هم یک بخشی را به عنوان بخش ورزش راهاندازی کنیم، اتفاق خوبی خواهد بود. کمااینکه سازمان دامپزشکی میتواند در بخش تیمداری کمک و در لیگها شرکت کند و تیم داشته باشند تا از این طریق فعالیتهای دامپزشکی هم بیشتر به چشم آید.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال 88 رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد سنندج هستم. اما به خاطر درگیری با ورزش و برپایی اردوهای ورزشی که اکثرا در تهران برگزار میشد، به ناچار انتقالی گرفتم و به دانشگاه آزاد کرج آمدم. در واقع چند ترم را در سنندج و چند ترم را در کرج بودم.

حکیم مهر: چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟ آیا علاقه مند بودید؟

خب من هم مثل سایرین در آزمون کنکور شرکت کردم و شناخت و آشنایی زیادی نسبت به رشته دامپزشکی نداشتم، اما بعد از ورود به رشته به این نتیجه رسیدم که با روحیات من سازگار است و به این شکل نبود که صرفا بخواهم مدرک بگیرم و اسم دکترا روی من باشد. خدا را شکر در دانشگاه هم بدون اینکه واحدی را بیفتم یا ترمی را جا بمانم، دوره عمومی را به پایان رساندم و بعد از آن هم به خدمت سربازی رفتم و از طریق سوال و جوابهایی که کردم، خیلی راحت توانستم کارهای استخدامی خود را انجام دهم.

حکیم مهر: خدمت سربازی را کجا بودید؟

به عنوان سرباز قهرمان در خدمت تیم ارتش بودم و برای ارتش مسابقه میدادم. در چندین مسابقه هم شرکت کردم که خود ارتش اسپانسر آن بود و خدا را شکر در آنجا هم مدال گرفتم. دوران سربازی من که تمام شد، به شکل مستقیم وارد سیستم اداری دامپزشکی شدم.

حکیم مهر: ریشه های ورزش در زندگی شما کجاست؟

من تقریبا از 4 سالگی ورزش کردم و در ابتدا ژیمناست بودم. پدر و مادرم نیز هر دو ورزشکار بودند. رشته شیرجه را قبل از من برادرم کار میکرد و من ژیمناست بودم. ایشان هم زمینه ورزشی داشتند. متاسفانه برای برادرم یک آسیبدیدگی پیش آمد که باعث شد ایشان ورزش را رها کردند و من به رشته شیرجه رفتم و ادامه دادم. از سال 79 به بعد هم عضو تیم ملی شدم.

حکیم مهر: رشته شیرجه را از چند سالگی شروع کردید؟

از حدود 4 تا 6 سالگی ژیمناست بودم و از 7 سالگی شیرجه را شروع کردم. در 9 سالگی عضو تیم ملی بودم و در ده سالگی اولین اعزام خود را رفتم که مقارن با سال 80 بود.

حکیم مهر: پدر و مادر شما چه رشته هایی را کار می کردند؟

مادرم بسکتبال و پدرم شنا.

حکیم مهر: پس ریشه گرایش شما به رشته شیرجه، از پدر نشأت می گیرد.

بله، همینطور است.

حکیم مهر: ورود شما به حرفه دامپزشکی و فعالیت در اداره دامپزشکی از کجا شروع شد و در این فرایند ورزش چقدر به شما کمک کرد؟

من از طریق سهمیه قهرمانان استخدام شدم. از مدتی قبل از استخدام، از طریق آقای دکتر رخشانی مهر که در سازمان مسئولیت داشتند، روال استخدام را پرس و جو کردم. ایشان نیز گفتند که یک بخشنامه هست که طبق آن به فراخور رشته تحصیلی، آن دستگاه مرتبط موظف است که شما را استخدام کند. من هم ابتدا به مدت 5 ماه استخدامی کرمانشاه بودم و باز به واسطه مشغولیتهای ورزشی،درخواست انتقالی دادم. آقای دکتر پرور مدیر کل وقت دامپزشکی کرمانشاه با دکتر برایینژاد مدیر کل وقت تهران صحبت کردند و خدا را شکر با تعامل خوبی که داشتند، با انتقالی من موافقت شد. این انتقالی به من کمک کرد که بتوانم در سیستم دامپزشکی هم موثر باشم، کمااینکه بالاخره چندین سال در حوزه ورزش کار کرده بودم و از طرفی امکانات شهرستان کرمانشاه به آن صورت نبود که بتوانم شیرجه را به صورت حرفهای ادامه دهم و لذا به شبکه تهران منتقل شدم.

حکیم مهر: الان خودتان را بیشتر دامپزشک می دانید یا ورزشکار؟

در واقع هر دو؛ چون هر جا که کاری از دستم بر بیاید، قطعا انجام میدهم. فعلا به خاطر مسابقاتی که در پیش است، به وزارت ورزش مامور هستم و زمانهایی که در آنجا مسابقه نباشد، در خدمت سازمان دامپزشکی هستم.

حکیم مهر: چقدر برای تمرینات خود وقت می گذارید؟

زمانی که در اختیار تیم ملی هستم، تمرینات ما صبح و بعد از ظهر و گاهی سه نوبت در روز است و بچهها به صورت مداوم در اردو هستند. اما زمانی که مسابقه در پیش نباشد، فقط یک پارت بعداز ظهرها است که معمولا ساعت 4 تا 8 بچه ها سر تمرین هستند.

حکیم مهر: لطفا کمی از انتخاب خودتان به عنوان مربی تیم ملی بگویید. خودتان فکر می کنید چرا این اتفاق رخ داد؟

البته من در اولین اعزام خودم در سال 2019 که به هند رفتیم نیز به صورت غیر رسمی به عنوان مربی رفته بودم، اما ابلاغی به من داده نشده بود. در آنجا بچه ها که اکثر آنها از شاگردان خودم بودند، هفت مدال گرفتند. بعد از آن هم در سال 2021 به منظور شرکت در مسابقات ورودی المپیک به ژاپن رفتیم که باز هم به عنوان مربی بودم. اما در سال جاری ریاست فدراسیون یک ابلاغ رسمی برای من زد تا به عنوان مربی تیم ملی مشغول به کار شوم. در شهریور ماه نیز به عنوان نماینده مربیان ایران در کمپ کمیته ملی المپیک شرکت کردم.

حکیم مهر: در حال حاضر چه می کنید؟

فعلا در حال انجام تمرینات برای مسابقات جهانی که تقریبا یک ماه دیگر برگزار میشود، هستیم. اگر مشکل خاصی پیش نیاید، تیم اوایل آذرماه به مسابقات اعزام می شود.

حکیم مهر: آینده را چطور می بینید؟ آیا بیشتر مایل به پیشرفت در حوزه ورزش هستید یا دامپزشکی؟

من به متولیان سازمان دامپزشکی گفتم که اکثر سازمانها در چارت خود یک بخش ورزش نیز پیشبینی کردهاند که این مساله سازمانها را پویاتر و روحیه پرسنل را عوض میکند. اگر بتوانیم در سازمان دامپزشکی هم یک بخشی را به عنوان بخش ورزش راهاندازی کنیم، اتفاق خوبی خواهد بود. کمااینکه شرکتهایی مثل نفت، پتروشیمی، گاز، برق و... یک بخش ورزش دارند و به خوبی فعالیت میکنند. چند روز پیش هم که خدمت آقای محمدی مدیر بخش رفاهی سازمان دامپزشکی بودم، پیگیری کردم که بتوانیم از طریق فدراسیون برای بچههای دامپزشک تایم استخر بگیریم. به دنبال این هستیم که این مساله به صورت کشوری انجام شود، یعنی از طریق فدراسیون به هیاتها ابلاغ شود که فلان درصد تخفیف برای کارکنان دامپزشکی کل کشور در نظر بگیرند.

اینها پتانسیلهایی است که ما میتوانیم از آن استفاده کنیم. نباید به این شکل باشد که صرفا بعضی از سازمانها در حوزه ورزش با قدرت کار کنند. بلکه سازمان دامپزشکی هم می تواند در بخش تیمداری کمک و در لیگها شرکت کند و تیم داشته باشند تا از این طریق فعالیتهای دامپزشکی هم بیشتر به چشم آید.

در حال حاضر در استان تهران با وجود کلینیکها و بیمارستانها، نقش دامپزشکی کمی پررنگتر شده است و مردم آشنایی بیشتری دارند. چه بسا بتوانیم این آشنایی را بیشتر کنیم و به شهرستانها نیز تسری دهیم تا دامپزشکی بیشتر جا بیفتد و همه با آن آشنایی پیدا کنند. پرسنلی که در سیستم دامپزشکی فعال هستند، پتاسیل این را دارند که نقش دامپزشکی را پررنگتر کنند.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

در پایان یک تشکر ویژه از مهندس حسینی دارم که در این مدتی که من به وزارت مامور بودم، خیلی تلاش کردند. آقای دکتر محمدیان مدیر کل دامپزشکی استان تهران نیز همکاریهای ویژهای با بنده داشتند تا من بتوانم تماموقت در خدمت فدراسیون باشم که از ایشان هم تشکر میکنم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
1
11
الگو عالی برای جوانان، انشالله شاهد موفقیتهای روزافزون قهرمان باشیم. خدا قوت پهلوان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
1
6
وزارت نفت نتونست باشگاه داری کنه نفت تهران منحل شد!
دامپزشکی با کدوم درآمد میخواد باشگاه را بچرخونه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
0
1
شما یه تیکت نیم بها برای استخر دامپزشکی بگیرید هم ما انگار رفتیم المپیک
نظر شما
ادامه