کد خبر: ۷۱۱۵۶
تعداد نظرات: ۱۸ نظر

حکیم مهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر حمله یک قلاده پلنگ در ارتفاعات روستای کیشکور شهرستان سرباز یک چوپان به شدت زخمی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، «داود میرشکار» اظهار داشت: یک قلاده پلنگ به چوپانی از روستای کمبیگ دپ بخش کیشکور در شهرستان سرباز حمله و باعث آسیب دیدگی و زخمی شدن چوپان از ناحیه صورت، شکم و دست شد.

وی گفت: این حادثه در زیستگاه پلنگ رخ داده و همکاران حفاظت محیط زیست شهرستان راسک از همان ساعات اولیه حادثه، در منطقه حضور یافته و طی هماهنگی های به عمل آمده نامبرده از طریق اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با هلی کوپتر به بیمارستان ایرانشهر جهت مداوا انتقال یافت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: حمله به دام های اهلی یکی از شایع ترین نوع تعارض حیات وحش به خصوص پلنگ با جوامع انسانی در استان هست و در برخی موارد محدود شاهد حمله پلنگ به انسان نیز هستیم که اغلب این تعارضات به دلیل حضور و ورود افراد به زیستگاه ها است.

وی بیان کرد: همپوشانی نیازهای اولیه حیات وحش با منابع مورد استفاده یا به طور کلی منافع انسان موجب بروز تعارضاتی بین آنها می شود که این تعارضات به نحوی هزینه بر هستند و موجب بروز خساراتی می شوند.

میرشکار ادامه داد: در سال های اخیر توسعه بی رویه سکونتگاه های انسانی و تبدیل مراتع و جنگل ها به سکونتگاه ها و باغات و مزارع کشاورزی، شکار بی رویه علف خواران و ادامه روند خشکسالی ها در استان باعث محدودیت زیستگاه های طبیعی و کاهش شدید طعمه های گوشتخواران وحشی و بروز تعارضات شده است.

وی گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی با اهداف آموزشی و مشارکت جوامع محلی در راستای حفظ و حراست از گونه های در معرض خطر انقراض استان از جمله برنامه هایی است که طی سنوات گذشته در مناطق تحت مدیریت این اداره کل و زیستگاه های گونه های جانوری در معرض خطر انقراض مانند پلنگ آسیایی، تمساح مردابی و خرس آسیایی برگزار می شود.

 

انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
24
1
ترحم بر پلنگ تیز دندان ...
به نظر من تمامی گونه های گوشتخوار و علفخوار برای بقای محیط زیست غیر ضروری هستن و نابود شدنشون تاثیری در بحث محیط زیست نداره، در زمین میلیون ها میلیون میلیون سال حیات تنها با گیاهان و حشرات وجود داشت و مشکلی هم نبود
بشر باید تمامی گونه ها رو از بین ببره به غیر از حشرات و گیاهان، برای کشاورزی و زیست و بقای بشر بر روی زمین گیاهان و حشرات کافی هستند و نیازی به باقی موجودات نیست، جنگل ها و پلانکتون ها و غیره اکسیژن تولید می کنن، گیاهان و حشرات گرده افشانی می کنن، و بشر هم با آرامش زندگی و بدین طریق مشکل بیماری های مشترک هم حل میشه. مطمئنم یه روزی بشر به این راه حل فکر خواهد کرد. الان همین ایران دیگه ببر و شیر و در برخی مناطق خیلی از موجودات دیگه منقرض شدن چه اتفاقی افتاده؟ هیچی! اما اگر درختان و حشرات از بین برن اونموقع فاجعه اتفاق می افته. ما این تنوع زیستی موجودات رو دوست داریم فقط بخاطر اینکه حس کنجکاویمون رو ارضا کنیم و راز بقا ببینیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
در اولین فرصت به یک روانپزشک مراجعه بفرمایید!
ناشناس
| France |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
نیااز به روانپزشک داری ،اگه‌ هم چیزی مصرف کردی ،ساقیتو‌عوض کن
بهداشت ابزیان-فارغ التحصیل دانشکده دامپزشکی تهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
شما اخرین مدرک تحصیلیی تون چی هست؟
کتابی در رابطه با اکولوژی حیات وحش و تنوع زیستی پیدا کردید حتما مطالعه کنید بلکه تغییری کردید
همه موجودات حیات شون یه طوری بهم وابسته هست حتی انگل ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
☹️
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
بزرگواران بنده می دونم حیات موجودات در اکو سیستم ها به هم وابسته است اما این به این معنی نیست که این متغیرها برای بقای اون اکوسیستم (حالا به شکلی دیگه) الزامی هستن
به زبان ریاضی، فرض کنیم مدل اکوسیستم شما در کل به اندازه 1 واحد پراکنش داده داره (یعنی میزان پراکنش رو در کستره 0 تا 1 قرار میدیم) و متغیرهای اون هم هر کدوم میزانی از این پراکنش رو تبیین می کنن.
عدد 1 رو در 100 ضرب کنید و فرض رو بر این بذارید که متغیرهای الف و ب و ج و دال روی هم کل این 100 درصد رو تبیین می کنن اما میزان تبیین مولفه ای برای متغیر الف 45 درصده، برای متغیر ب 25 درصد، برای متغیر ج 20 درصده، و برای متغیر دال 10 درصده. حالا اگر میزان تبیینی که برای بقای این مدل اکوسیستم نیازه و از فرو پاشیدن اون جلوگیری می کنه رو 60 درصد بذاریم هر ترکیبی از این متغیرها که به این 60 درصد مقدار لازم و ضروری است و باقی اون متغیرها میشه حذف بشن.
برای مثال:
الف + ب
الف + ج
الف + ج + دال
الف + ب + ج + دال
اما نه ب + ج + دال
نتیجه آنکه متغیر الف برای بقای این اکوسیستم ضروریه و متغیرهای دیگه می تونن بسته به معادله باشن و یا حذف بشن و ضروری نیستن
البته این یک مدل بسیار ساده سازی شده است و بحث تعامل متغیرها و غیره هم وجود داره، اما از لحاظ ریاضیاتی محاسبه شون ممکنه.
به هر حال، برای طبیعت هم میشه همچین مدل هایی ارائه کرد و به وضوح به این نتیجه رسید که همه گونه ها برای حفظ اکوسیستم ضروری نیستن.
بحث نباید در مورد صحبتی باشه که من کردم بحث باید در مورد این باشه که میزان تاثیرگذاری و ضرورت هر متغیر در یک اکوسیستم چقدره و آیا نیازی بهش هست یا نه.
برای مثال الان در اکوسیستم جنگل های شمال ایران ضرورت وجود ببر چقدر بوده؟ الان که نیست چه اتفاقی افتاده؟ اگر دوباره به اون اکوسیستم معرفی بشه چه تاثیری میذاره. آیا اصولا به گیاهخواران و گوشتخواران نیازی هست یا جنگل ها و مراتع برای بقا تنها به حشرات احتیاج دارن؟
اینا سوالات جدی هستن، بجای تمسخر بهشون فکر کنید و اگر واقعا علاقه مند هستید مدل سازی کنید و تحقیق و مطالعه کنید.
انقراض شیر در استان فارس چه تاثیراتی داشته؟ انقراض ببر تاسمانی، دودو، ماموت ها، و ... چه تاثیری داشته؟
مهمتر اینکه اکوسیستم گیاهی و حشرات پس از حذف گوشتخواران و گیاهخواران خودش رو می تونه بازیابی کنه یا نه؟ آیا در این زمینه مطالعه ای شده؟ مدلی شبیه سازی شده؟ نتیجه چی بوده؟
اینقدر الکی همه چیز رو مورد مسخره قرار ندید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
پروفسور. طبق نظریه شما اولین موجودی که باید شرشو از سر طبیعت کم کنه خود انسانه. اونوقت کل جهان به آرامش میرسه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
بعد شما دامپزشکی هم خوندی و تازه بعد از اینهمه تحصیل شدی این؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
یه مشت واکسن حروم تو کردن تا به این سن رسیدی درسته؟ و حالا زبونت برای نابودی گونه های حیوانی درازه. منکه یادم نمیاد واکسن رو از گیاه و حشرات گرفته باشن. .......................
ناشناس
| France |
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
کسی از شما نظر نخواست که میگید به نظر من و نظر میدید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
0
2
سلام دوست ناشناس ۱۸:۴۷ دوست دارم با شما وارد بحث بشم.
یک تئوری جالب نوشته بودی که با اون در مسیر اثبات یک فرضیه زیستی جلو بری . اوکی زیبا بود! ولی فقط زیبا بود نه علمی!
ببینید در اثبات (فرضیات) به فرمایش شما باید میزان تاثیر گذاری هر مولفه تعیین بشه .تا اینجا صحبت شما درسته . شما براي هر مولفه(الف-ب-جیم-دال) یک عدد رو در نظر گرفتید . اوکی بنده و شما همینجا توافق فرضی میکنم که بتونیم عملی تر بررسی کنیم
الف=انسان=۴۵
ب=حیوان=۲۵
جیم=حشرات =۲۰
دال=درخت =۱۰
حالا ما به صورت عامدانه گزینه ب=حیوانات را حذف میکنیم که نظر شما اعمال بشه .
هر موجود زنده علاوه بر جایگاه زنجیره زیستی ، چرخه تولید مثل در یک مکان و زمان‌محدود (مثلا ۱ سال)رو داره مثلا انسان ۱ فرزند دنیا میاره و ((یک حشره مثل ملخ صدها فرزند)) . پس طبق فرضیه خودتون به ازا هر عدد ۴۵ شما ۱۰۰ عدد ۲۰ خواهید داشت که میشه ۲۰۰۰ . پس از همین اول معادله شمای انسان محکوم به نابودی هستی!
انسان برای تامین بخشی از غذا از هزاران سال قبل کشاورزی می‌کرد. از زمانی که حیوانات رو اهلی کرد و در کشاورزی از اونها کمک گرفت سرعت و کیفیت کشاورزی بالارفت. حالا در نظر بگیر اصلا حیوانی وجود خارجی نداشته از اول خوب فکر میکنی الان شکل کشاورزی ما چجوری بود؟ آیا ما از اول تراکتور داشتیم؟خیر
ما حتی فلزات رو هم از دل معادن با کمک حیوانات و گاری تا مسافت های دور جابجا میکردیم . هنوز هم در صنعت لوکوموتیو برای قدرت پیش رانه از واژه ( اسب بخار) استفاده میشه. این نشان از رگ و ریشه تاریخی و علمی استفاده بشر از حیوانات برای پیشرفت صنعت داره. اگر از اول گزینه ب=حیوان نبود ما هنوز شکل کشاورزی و صنایعمون مانند هزاران سال قبل بود و قطعا حتی همین تلفن همراه شما که قسمتی از اون از فرآورده های نفتی است وجود نداشت . چون تاسیسات اولیه استخراج نفت هم با کمک حیوانات تا مصافت های دور جابجا و نصب شدن .
پس منطقا طبق فرضیه جنابعالی ما باید مزارع بسیار بسیار ابتدایی و کم بازده برای تامین غذامون داشتیم. تکلیف اینهمه شکم گرسنه چی؟ نمیتونیم مزارع رو گسترده تر کنیم چون گاو آهن و اسب و الاغ نداریم. تکلیف جابجایی محصولات غذایی بین شهر ها چی میشه؟ حالا فکر کن هزاران و میلیونها ملخ گرسنه هم به مزارع ما حمله کنن. شما میخوای از افت کش استفاده کنی ولی ما گفتیم شما صنایع نداری چون طبق پیش فرض اصلا حیوانی نداری که در خدمت پیشرفت صنایع باشه. داروسازی و صنایع شیمیایی نیاز به فلزات و بنا داره. وقتی حیوانی نیست که کمک کنه چطور میخوای فقط یک تانک استریل ساده رو بسازی . این وسط هزاران بیماری واگیردار هم با سراغ جامعه انسان میاد. شما نمیتونی واکسن رو روی انسانهای دیگر امتحان کنی یا حتی استخراج کنی .میخوای بری توی جنگل و داروی گیاهی بیاری بسازی برای مردمت اوکی توانایی حمل چه میزان گیاه رو توی کوله پشتی خودت اونهم در جنگل و کوه داری؟ حالا داروی گیاهی هم ساختی روی انسانها میخوای آزمایش کنی حالا هر کی هم مرد مهم نیست؟
حالا فرض کن جنگل‌ها و گیاهان هم رشد بی رویه داشته باشن عملا مزارع اوله انسان درگیر آفات گیاهی و گیاهان هرز هم خواهد شد. شما میخواد توی یک مزرعه دونه دونه آفات گیاهی رو از بین محصولات خودت بچینی؟ این کار تمام عمرت تکرار میشه و وقتی برات باقی نمی‌گذارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
0
0
دوست گرامی چند نکته
1. "فرضی میکنم که بتونیم عملی تر بررسی کنیم
الف=انسان=۴۵
ب=حیوان=۲۵
جیم=حشرات =۲۰
دال=درخت =۱۰"
درصدهایی که شما به متغیرها دادید در راستای صحبت من نبود، من به وضوح اعلام کردم که اول گیاهان و سپس حشرات از اهمیت بالایی برای حفظ یک اکوسیستم برخوردارند، اما شما انسان را از همه مهمتر و گیاهان را در مرتبه آخر قرار داده اید. پس لزوما نتیجه گیری شما دارای سوگیری خواهد بود.
2. "حالا در نظر بگیر اصلا حیوانی وجود خارجی نداشته از اول خوب فکر میکنی الان شکل کشاورزی ما چجوری بود؟ آیا ما از اول تراکتور داشتیم؟" دیگر بار محوریت بحث شما انسان است، اما من تاکیدی بر انسان برای حفظ اکوسیستم ندارم. بعلاوه اینکه اگر انسان برای پیشرفت به حیوانات نیاز داشته این به معنای آن نیست که اکوسیستم هم برای بقا به آن نیاز دارد. دیگر نکته آنکه از وابستگی امروز انسان به حیوانات در کشاورزی به مدد تکنولوژی بسیار کاسته شده و نیاز به عنصری در گذشته التزام منطقی نیاز به اون در آینده رو نداره.
3. مورد سوم هم در رابطه با معادن و استخراج فلزات و غیره شامل بحث در گزینه دوم میشه. صحبت من این نیست که انسان برای حفظ اکوسیستم نقش محوری داره و لذا پایه بحث رو بر گیاه و حشرات گذاشتم نه انسان و فقط عنوان کردم که حالا که انسان در این اکوسیستم به عنوان متغیری وجود داره اگر روزی همه حیوانات از بین برن اما فقط گیاهان و حشرات بمونن، به نظر من با مشکل عمده ای روبرو نخواهد شد. مثال های دنیای واقع نشون میدن که انواع و اقسام حیوانات، دایناسورها، پرندگان و ... در طی میلیون ها میلیون میلیون سال منقرض شدن اما به نابودی گیاهان و حشرات نیانجامیده.
4. موارد بعدی شما هم دوباره انسان رو محور بحث قرار داده و ادعا داره که اگر حیوانات نباشن صنعت هم نخواهد بود. نخست آنکه من نگفتم انسان و صنعت برای بقای اکوسیستم نیازه اما در شرایط حاضر ما با تکنولوژی حمل و نقل و کشاورزی و معدن سروکار داریم نه حیوانات باربر و غیره، پس در این صورت اگر انسان را هم مبنا قرار بدیم باز هم به این معنی نیست که چون در گذشته به حیوانات نیاز داشتیم الان هم نیاز خواهیم داشت، بعلاوه آنکه انسان ها می توانند اعمالی همچون بارکشی و غیره را به صورت جمعی انجام بدن و لذا در یک سناریوی فرضی خیلی هم غیر محتمل نبوده که در غیاب حیوانات باربر با مشکل عمده ای روبرو می شدن.
4. مورد دارو و آزمایش قابل تامل است اگر انسان را محور بحث بدانیم، اما من گیاهان و حشرات را شرط لازم و کافی برای بقای اکوسیستم عنوان کردم. اما اگر بپرسیم انسان در اون اکوسیستم برای مباحث درمانی و آزمایشگاهی چه خواهد کرد؟ دو راه حل وجود داره 1. نوعی از حیوانات رو برای مقاصد آزمایشگاهی حفظ کنه (دقت بفرمایید که این به معنای لزوم اونا برای اکوسیستم نیست و به معنا یلزوم اونا برای آزمایشات انسانه) 2. مطالعات رو بر روی انسان ها انجام بده، اخلاقا درست نیست اما در عمل هم ناممکن نیست، اسرای جنگی، افراد معلول و ناتوان ذهنی، نوزادان بی سرپرست، جنین، و غیره (بشر در طول تاریخ کم از این موارد استفاده نکرده).
5. در مورد آفات گیاهی طبق روش های نوین کشاورزی میشه از روش های بیولوژیک و ارگانیک برای آفت کشی استفاده کرد، مثلا استفاده از کفش دوزک، در این روش با معرفی این شکارچی به اکوسیستم مزرعه کفش دوزک ها با وفور شکار ازدیاد پیدا می کنن و با کم شدن شکار جمعیتشون کم میشه و در تعادل می مونن.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
(بشر )باید تمامی گونه ها رو از بین ببره به غیر از حشرات و گیاهان، برای کشاورزی و زیست و( بقای بشر) بر روی زمین گیاهان و حشرات کافی هستند.
دوست خوبم از متن خود شما کپی کردم. شما خودتون به بشر نقش محوری و بالاتر دادین ! لطفا به چهارچوب اولیه فرضیه خودتون پایبند باشید تا بحث زیباتر پیش بره .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
دوست گرامی انتخاب یک جمله از وسط پیام و خارج از بافتار درست نیست.
ادعای اصلی من در جمله اول آورده شده "به نظر من تمامی گونه های گوشتخوار و علفخوار برای بقای محیط زیست غیر ضروری هستن و نابود شدنشون تاثیری در بحث محیط زیست نداره، در زمین میلیون ها میلیون میلیون سال حیات تنها با گیاهان و حشرات وجود داشت و مشکلی هم نبود"
این ادعای اصلی بوده و بعد از اون هم نتیجه گیری شده که بشر به غیر از گیاه و حشرات به چیزی بیشتر برای بقا احتیاج نداره (البته آب و اکسیژن و عناصر و غیره هم که در زمین موجوده).
حتی اگر هم صحبت شما درست باشه، من در کامنت های بعدی موضع خودم رو به وضوح شرح دادم و بار دیگه تکرار می کنم که بشر و حیوانات در بحث بقای اکوسیستم نقش محوری نداره، این تنها گیاهان و حشرات اند که عناصر لازم و کافی هستن.
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
مجدد عرض میکنم به چهارچوب فرضیه خودتون پایبند باشید تا بحث ادامه پیدا کنه وگرنه واقعا بحث داره به بازی شما با کلمات نزدیک میشه . متشکرم و مشتاق پاسخ شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
دوست گرامی خدمتتون عرض کردم که چارچوب بحث من چیه، چارچوب بحث من همونیه که از ابتدا گفتم، حشرات و گیاهان برای بقای اکوسیستم در زمین کافی هستند. حالا شما چه اصراری دارید که به من بگید چارچوب بحثم این نیست، واقعا نمی دونم. اگر از خود من می پرسید که برای بار چندم عرض کردم که چارچوب بحث من چیه اما شما یه جمله رو خارج از بافتار ملاک قرار دادید و می فرمایید نه این چارچوب بحث شماس. والا به خدا اگر من دارم از طرف خودم حرف می زنم بهتر میدونم توی مغزم چی میگذره و لذا چارچوب بحثم همونیه که الانم باز تکرار کردم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
0
0
واقعا متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
1
0
دنیا قشنگ تر خواهد بود که به جای این همه گونه جانوری و گیاهی فقط حیوانات خانگی و زمین های کشاورزی داشته باشیم و امنیت باشد .
نظر شما
ادامه