کد خبر: ۷۰۸۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، تهران، البرز، ایلام، خراسان جنوبی و گرگان

 

اداره کل دامپزشکی کرمان هشدار داد:
احتمال افزایش موارد ابتلا به هاری با آغاز فصل سرما

 

رییس اداره‌ بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره‌ کل دامپزشکی استان کرمان از احتمال افزایش موارد ابتلا به هاری با آغاز فصل سرما در استان خبر داد و گفت: با آغاز فصل سرما، احتمال حرکت حیوانات حیات وحش به سمت روستاها و حاشیه‌ شهرها وجود دارد.

"صدیقه کاظمی‌نیا" با بیان اینکه حیوانات مختلف می‌توانند مخزن هاری باشند، اظهار کرد: امکان هار بودن وحوشی که در فصول‌ سرد سال برای تهیه‌ غذا به نواحی مسکونی و دامداری‌ها و دامپروری‌ها می‌آیند، وجود دارد، از این‌رو خطر این بیماری در فصل سرما افزایش می‌یابد.

وی توصیه کرد برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری نسبت به حصارکشی دامداری‌ها و واکسیناسیون سگ‌های گله اقدام شود.

رییس اداره‌ بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره‌ کل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: همچنین دامداران باید در صورت مشاهده‌ موارد گزیدگی و حمله‌ی وحوش به دام‌ها، در اسرع وقت به دامپزشکی استان و یا شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند تا در کمترین زمان به این امر رسیدگی شود.

کاظمی‌نیا، علایمی مانند ترس از نور و آب، رفتار تهاجمی، گوشه‌گیری غیرمعمول و سرازیر شدن کف از دهان دام را از علایم مهم بیماری‌ هاری برشمرد و یادآور شد: این ویروس می‌تواند در حیوانات خون‌گرم و انسان‌ها بیماری ایجاد کند.

 

---------------------------

 

رییس اداره بیماریهای طیور دامپزشکی استان تهران :
مرغداران تهرانی آموزشهای ویژه در زمینه آنفلوآنزا می بینند


از دوم تا هشتم آبان ماه سال جاری مرغداران پنج منطقه استان تهران آموزشهای ویژه ای را در زمینه پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان فرا می گیرند.

رییس اداره بیماریهای طیور دامپزشکی استان تهران با اعلام این مطلب گفت: با توجه به شروع فصل سرما و وجود عوامل انتقال دهنده بیماری، ضرورت هشدار و اطلاع رسانی در مرغداریها لازم و ضروری است.
دکتر سعید کرمی افزود: لازم است سطح آگاهی و اطلاع مرغداران و دست اندرکاران صنعت طیور افزایش یابد تا شاهد وجود بیماریهای مختلف نباشیم.
وی خاطرنشان کرد: مطابق سالهای گذشته برنامه های آموزشی – ترویجی برای افزایش امنیت ریسکی واحدهای مرغداری در دستور کار است.
کرمی ادامه داد: از فردا در جهت جلوگیری از بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پنج منطقه استان تهران دوره آموزشی برگزار می شود.
برگزاری روشهای جلوگیری از بروز بیماری آنفلوآنزای پرندگان در پنج شهرستان استان تهران
این مقام مسئول تصریح کرد: این دوره های آموزشی – ترویجی که در شهرستانهای ورامین، پاکدشت، شهرری، اسلامشهر و شهریار برپا می شود، تا هشتم آبان ماه ادامه خواهد داشت.
وی یادآور شد: در این دوره های آموزشی که برای مرغداران شهرستانهای پنج گانه برگزار می شود، نحوه پیشگیری و بروز بیماری آنفلوآنزا و اقدامات بهداشتی و واکسیناسیونهای لازم آموزش داده می شود.
کرمی تاکید کرد: تاکنون در هیچ یک از فارمهای مرغداری استان تهران شاهد بروز بیماری آنفلوآنزا نبودیم و تستهای تشخیصی همچنان در حال انجام است و به محض بروز تلفات و یا مثبت بودن تستها نسبت به آزمایشهای تکمیلی و سپس انهدام طیور در مناطق مشکوک اقدام می کنیم.

-----------------------------

 

بازدید معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور از مرکز تشخیص و آزمایشگاه کنترل دارو و مواد بیولوژیک این سازمان


معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی ضمن سخنرانی در افتتاحیه دوره آموزشی اصول غیر فعال نمودن پاتوژن ها و وکتورها در مرکز تشخیص و آزمایشگاه کنترل دارو و مواد بیولوژیک این سازمان از بخش های مختلف مرکز بازدید نمود.


دکتر مقصودی فر ضمن بازدید از فعالیت‌های در حال انجام بر نقش کلیدی مرکز در تامین نیازمندی های فنی آزمایشگاه های ادارات کل دامپزشکی استان ها و دفاتر فنی و ضرورت هماهنگی دفاتر در انجام پروژه های در حال اجراء با حوزه معاونت تشخیص تاکید نمود.

 

------------------------------

 

آغاز بسته بندی مرغ کشتار روز در استان البرز


از اول آبان ماه سالجاری عرضه مرغ کشتار روز بسته بندی شده در استان البرز با اهتمام اداره کل دامپزشکی این استان و همکاری سازمان بازرگانی، اداره نظارت و بازرسی این سازمان و صنوف مربوطه آغاز گردید.


-------------------------------

 

بازدید مدیرکل دفتر دارو، درمان و آزمایشگاه های سازمان دامپزشکی کشور از شرکت های پخش دارویی، درمانگاه ها، داروخانه ها و آزمایشگاه های بخش خصوصی شهرستان ایلام
 
مدیرکل دفتر دارو و درمان و آزمایشگاه های سازمان دامپزشکی کشور به اتفاق مدیرکل دامپزشکی استان ایلام، رئیس اداره دارو و درمان و آزمایشگاه های اداره کل دامپزشکی استان از شرکت های پخش دارویی، درمانگاه ها، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌های بخش خصوصی در شهرستان ایلام بازدید نمود.

در این بازدید دکتر عزیزیان از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات حوزه دارو و درمان دامپزشکی در استان ایلام قرار گرفت. 

-------------------------------

 

دامپزشکی خراسان جنوبی حائز رتبه برتر در تکریم ارباب رجوع شد


براساس نتایج ارزیابی استانداری خراسان جنوبی از عملکرد دستگاه های اجرایی استان در سال 1389، اداره کل دامپزشکی در شاخص های خدمت رسانی به مردم و تکریم ارباب رجوع حائز رتبه برتر شد.
معاون اداری و پشتیبانی دامپزشکی استان با اعلام این خبر اظهار داشت: در این ارزیابی که برای اولین بار از طریق سیستم نرم افزار تسما صورت گرفت ،اداره کل دامپزشکی با کسب امتیاز نهایی 180 در بین 49 دستگاه اجرایی رتبه برتر را کسب نمود.
دکتر کورش نژاد از میزان رضایتمندی مردم از خدمات ارایه شده به عنوان یکی از مهمترین ملاک های سنجش کارآمدی نظام اداری اشاره کرد و افزود: دامپزشکی استان با سرلوحه قراردادن ارائه خدمات مطلوب و موثر به مردم و برخورد مناسب کارکنان با مراجعین و نهادینه‌شدن موضوع رضایت‌مندی ارباب‌رجوع در راستای ارتقاء و حفظ کرامت مشتریان به عنوان یکی از برنامه‌های مدون در دامپزشکی یاد کرد.


وی برگزاری جلسات متعدد و ایجاد راهکار و سازوکارهای لازم در زمینه ارایه خدمات مطلوب و موثر به مردم و همچنین تلاش و کوشش کارکنان خدوم دامپزشکی در ارایه خدمت به دامداران در محرومترین نقاط استان را در کسب این موفقیت حائز اهمیت دانست.

 

-------------------------------

 

کارگاه آموزشی پیشگیری و مبارزه با بیماری تب مالت در شهرستان گرگان با استقبال دامداران این شهرستان برگزار گردید


شبکه دامپزشکی گرگان اعلام کرد : پیرو تاکیدات مدیر کل دامپزشکی استان گلستان و همچنین برنامه ریزی انجام شده و ولزوم آموزش جهت بالا بردن آگاهی و اطلاعات دامداران در زمینه بیماریهای مشترک بین انسان و دام ، کارگاه آموزشی با شرکت تعداد کثیری از دامداران و روستاییان شهرستان گرگان با همکاری مدیریت جهاد شهرستان برگزار شد.

در این جلسه دکتر حمیدرضا حنفی برای دامداران نکات فنی لازم در خصوص شرایط بهداشتی و قرنطینه ای و واکسیناسیون و مسائل مرتبط با بیماری تب مالت را به همراه پاورپوینت تهیه شده تشریح نمود.

در پایان  به سوالات و مشکلات دامداران در زمینه بیماری تب مالت و سایر مسائل دامپزشکی پاسخ داده شد  و بر برگزاری مستمر جلسات آموزشی برای دامداران تاکید شد.

 

نظر شما
ادامه