کد خبر: ۷۰۶۶

حکیم مهر - واکسیناسیون سه میلیون راس از دامهای حساس کشور علیه بیماری تب برفکی آغاز شده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با اعلام این مطلب گفت: کشور ایران و ترکیه از آنجا که همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند، علیه برخی از بیماریهای دامی با هم متحد می شوند.

دکتر محسن مشکوة افزود: تب برفکی از بیماریهایی است که گاو، گوسفند و بز را تحت تاثیر قرار می دهد و با نشانه ها و علائمی که دارد، باعث خسارت در تولید می شود و به عنوان یکی از موانع تولید شناخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی کشورهای جهان برنامه خاصی را برای مبارزه با این بیماری در دستور کار دارند.

مشکوة ادامه داد: توسط سازمان خواروبار و کشاورزی طرحهای مشترکی در زمینه مراقبت و مبارزه با تب برفکی پیشنهاد شده است و برخی از این پروژه ها در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: سازمان خواروبار و کشاورزی (FAO) در زمینه مراقبت و مبارزه با بیماری تب برفکی به کشور ایران و ترکیه کمک می کند.

پایش بیماری تب برفکی در منطقه

این مقام مسئول یادآور شد: بر اساس پروژه های تعریف شده وضعیت این بیماری در منطقه به صورت دوره ای تحت بررسی قرار می گیرد تا سطح آن در حد قابل انتظاری باشد و اگر از این حد فراتر رود اقدامات دیگری انجام می شود.

مشکوة تاکید کرد: زمانی که مراقب این بیماری هستیم، تمامی تغییرات ثبت می شود و قبل از آنکه بیماری به مرحله بحرانی برسد، راههای پیشگیرانه برای آن لحاظ می شود.

وی اظهار داشت: سیستم فعلی به ما کمک می کند که با دقت بیشتری نسبت به گذشته درباره این بیماری تصمیم گیری کنیم.

تجهیز سیستمهای آزمایشگاهی برای تشخیص سریع بیماری تب برفکی

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی از افزایش توان آزمایشگاهها برای تشخیص سریع بیماری تب برفکی خبر داد و گفت: با همکاری فائو سیستمهای آزمایشگاهی کشورمان تجهیز شده اند و به سرعت جواب آزمایشها اخذ می شود.

مشکوة در ادامه افزود: پروژه ای شش ساله برای مقابله با تب برفکی با همکاری فائو در حال انجام است و اکنون در فاز سوم پروژه قرار داریم.

وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با این بیماری، اتحادیه اروپا، فائو، جمهوری اسلامی ایران و کشور ترکیه مبالغی را برای تجهیز آزمایشگاهها، برگزاری دوره های آموزشی و سایر موارد اختصاص داده اند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه