کد خبر: ۷۰۵۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: رهاکردن لاشه دام‌های تلف‌شده در حاشیه خیابان ها، مشکل این روزهای کلانشهر زاهدان است که علاوه بر تهدید سلامت شهروندان، رنج پاکبانان را دوچندان کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از عصرهامون، رها کردن لاشه و فضولات دام "گاو و گوساله" به خصوص پس از عید قربان در حاشیه خیابان ها و یا اطراف سطل های زباله معضلی است که علاوه بر تبعات زیست محیطی و بهداشتی، موجب جمع شدن تعداد زیادی سگ‌ ولگرد در کنار این فضولات می‌شود، و خطر انتقال بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

سلیمانی یکی از شهروندان زاهدانی در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ذبح دام در معابر عمومی اقدامی غیرقانونی به شمار می رود اما در سایه ضعف نظارت ها در حال انجام است، گفت: رها سازی فضولات دام از قبیل پوست و خون در معابر نه تنها جلوه خیابان ها را زشت و نازیبا می کند بلکه سبب جمع شدن حشرات و حیوانات موذی و پخش شدن فضولات و بوی متعفن در اطراف محل ذبح می شود، که این مهم زمینه گلایمندی زیادی از شهروندان را به دنبال دارد.

وی افزود: علاوه بر مشکلات فوق و تهدید محیط زیست؛ سلامت کودکان و فرزندان حین تردد و بازی در محل سکونت نیز به خطر می افتد و زمینه بروز بیماری برای آنان فراهم می شود، که می طلبد برای جلوگیری از این اقدام غیرقانونی متولیان امر نظارت خود را بیش از پیش افزایش داده و برخورد قاطع با متخلفین اعمال کنند.

شه بخش یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه در هوای گرم تابستان بوی متعفن برای ساکنین عذاب آور و تنفس را با مشکل مواجه می کند، گفت: از بوی بدی که شب‌ها بیشتر می‌شود، ناراضی بوده و گله مند هستیم، باید برای آسایش اهالی با متخلفان برخورد و با کسانی که قانون را زیر پا میگذارند برخورد کرد چراکه این اقدام اجحاف در حق شهروندان به شمار می رود.

به گفته وی؛ در پی این اقدام غیرقانونی در تابستان که هواگرم تر است موش و سوسک به خانه اهالی حمله ور شده و دردسرهای فراوانی ایجاد می کند، از سوی دیگر بوی زباله‌ها باعث آزار و اذیت ما و فرزندانمان شده و بوی متعفن این فضولات و زباله ها خیلی اذیتمان می‌کند و نفس کشیدن را برایمان سخت کرده است.

«داوود شاقوزایی»، رئیس سازمان پسماند شهرداری زاهدان در گفت وگو با خبرنگار ما ازجمع آوری روزانه ۳۷۰ تن به طور میانگین زباله از سطح معابر شهر خبر داد و بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که با جدیت و به صورت روزانه به آن پرداخته می‌شود موضوع تنظیف و پاکسازی معابر است.

وی افزود: این میزان حجم از جمع آوری زباله ها در برخی از روزها به ۴۰۰ تن هم می رسد.

این مقام مسئول با بیان اینکه رهاسازی فضولات عید قربان هزینه های شهرداری پیرامون جمع آوری فضولات دامی را چندین برابر افزایش داده است، گفت: حدود سه هزار تن در ۲۴ ساعت عید قربان فضولات حیوانی از سطح شهر زاهدان جمع آوری شد؛ این میزان ۹ برابر روزهای عادی بود که پرسنل تلاش زیادی در راستای آسایش شهروندان انجام دادند

شاقوزایی ادمه داد: رهاسازی پسماندها علاوه بر مشکلات زیست محیطی، منجر به استشمام بوی متعفن در فضا می شود و با توجه به فصل تابستان و گرمای هوا این فضولات باید سریعا از محله ها جمع آوری شود، زیرا اگر بماند علاوه بر استشمام بوی متعفن، خونابه و شیرآبه جاری می شود که معضلات خاص خود را دارد.

وی تصریح کرد: برای جمع آوری این میزان از فضولات ویژه عید قربان ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین اعم از لودر، خاور، بیل و غیره به مناطق مختلف شهر اعزام و اقدام به جمع آوری پسماندها کردند.

رئیس سازمان پسماند شهرداری زاهدان خاطر نشان کرد: هزینه هرکیلو پسماند جمع آوری شده برای شهرداری ۱۵۰۰ تومان است، براین اساس هزینه سه هزار تن جمع آوری شده طی این ایام، متاسفانه هزینه های شهرداری را هم افزایش داده است.

شاقوزایی گفت: شهروندان باید برای ذبح دام به کشتارگاه ها و مکان های محل فروش تایید شده مراجعه و اقدام به ذبح کنند؛ یا در صورت ذبح دام، فضولات را رهاسازی نکنند بلکه آنها را در پلاستیک های زباله قرار داده و هنگام تردد ماشین های شهرداری، پاکت را تحویل پاکبانان بدهند.

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
0
1
شهرستان بهبهان استان خوزستان هم درگیر این مشکل هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
0
0
این لاشه نیست ، پوست هست چون ارزش اقتصادی نداره انداختن اینجا
نظر شما
ادامه