کد خبر: ۷۰۴۶۳

حکیم مهر: رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: پارسال بیش از ۲۶۰ هزار مورد حیوان گزیدگی به مراکز درمانی ویژه مراجعه کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، «دکتر بهزاد امیری» افزود: حیوان گزیدگی یعنی گاز گرفتگی که بیش از ۸۰ درصد این موارد عامل گزش سگ‌ها بودند، ۱۵ درصد گربه‌ها و کمتر از ۴ درصد حیوانات دیگری بودند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت ادامه داد: این ۲۶۰ هزار موارد مورد الزاما به منزله این است که همه این گزیدگی‌ها حملات خشن سگ‌ها بوده است و این گزیدگی‌ها تنها مربوط به سگ‌های ولگرد نیست بیش از ۵۰ درصد موارد گزش سگ‌هایی است که صاحب دارند، سگ‌های صاحب دار را به دو دسته سگ‌های گله و نگهبان و سگ‌هایی که در خانه نگهداری می‌شود، تقسیم می‌کنیم. آن‌ها هم می‌توانند عامل گزش باشند و امکان انتقال بیماری هاری از آن‌ها هم وجود دارد.

امیری در پاسخ به این سؤال که چه بیماری‌هایی از طریق سگ‌ها به انسان منتقل می‌شود، گفت: بیماری‌ها از طریق راه‌های انتقال متفاوت است، یکی از طریق مستقیم حیوان با انسان است که مهم‌ترین عامل انتقال گاز گرفتگی است که می‌تواند بیماری‌های خطرناکی مثل هاری و یا بیماری‌های باکتریال دیگر که حتی عامل گزش هار هم نباشد به علت اینکه باکتری‌ها و میکروب‌های متعددی که در دهانش است وقتی زخم ایجاد می‌کند می‌تواند انتقال پیدا کند.

وی درباره هزینه سگ گزیدگی برای وزارت بهداشت گفت: هم اکنون کلیه واکسن‌هایی را که برای درمان و پیشگیری از هاری استفاده می‌کنیم وارداتی است و ما تولید داخل نداریم هر واکسن هاری که حدود نیم سی سی تا یک سی سی است بین ۵ تا ۷ یورو هزینه دارد، وقتی فردی حیوان گزیدگی می‌شود کاری که باید انجام شود: 

یکم: اینکه زخم را به مدت ۱۵ دقیقه شستشو دهند. 

دوم: واکسن در سه نوبت تزریق شود.

سوم: تزریق سرم ضد هاری صورت گیرد.

 
نظر شما
ادامه