کد خبر: ۷۰۴۴۹

حکیم مهر: دانشمندان آرژانتینی، از کشف بقایای یک دایناسور خبر داده‌اند که سری بزرگ و بازوهایی کوچک داشته و بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون سال پیش در زمین می‌زیسته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، گروهی از دانشمندان آرژانتینی می‌گویند که بقایای دایناسور غول‌پیکر درنده‌ای را کشف کرده‌اند که سر بزرگ اما بازوهای کوچکی داشته است.

دانشمندان می‌گویند که بقایای اسکلت این گونه ناشناخته، طی حفاری در شمال پاتاگونیا پیدا شده است
طول این دایناسور موسوم به Meraxes gigas حدود ۳۶ فوت و جمجمه آن چهار فوت بوده است اما بازوهای آن فقط دو فوت طول داشته‌اند.

دانشمندان بر این باورند که این اندام‌های کوچک، مزیت بقا را برای گوشتخواران فراهم می‌کنند.

«خوان کانال» (Juan Canale)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: من متقاعد شده‌ام که این بازوهای کوچک نیز عملکردی داشته‌اند. اسکلت‌های عضلانی بزرگ دایناسور نشان می‌دهد که این موجود، عضلاتی قوی داشته است.

وی افزود: این دایناسورها ممکن است از بازوها برای رفتار مرتبط با جفت‌گیری یا حمایت از خود برای ایستادن پس از استراحت یا زمین خوردن استفاده کرده باشند.

«پیتر ماکوویکی» (Peter Makovicky)، از پژوهشگران این پروژه گفت: طول بازوهای دایناسور به معنای واقعی کلمه، نصف جمجمه بود و حیوان نمی‌توانسته آنها را به دهان خود برساند.

ماکوویکی افزود که او معتقد است سر بزرگ این گونه، ابزار اصلی شکار بوده و عملکردهایی را بر عهده داشته که بازوها در گونه‌های کوچک‌تر، آنها را بر عهده داشته‌اند

دایناسور Meraxes gigas که نام آن از نام یک اژدهای خیالی در مجموعه کتاب‌های «بازی تاج و تخت»  (Game of Thrones) گرفته شده، از اعضای گروهی از دایناسورها به نام «تیزدندان‌خزندگان» (carcharodontosaurids) است.

تصور بر این است که این خزندگان چهار تنی، حدود ۹۶ میلیون سال پیش روی زمین می‌زیسته‌اند.
دانشمندان می‌گویند که دو گونه دیگر موسوم به «تیرانوسوروس‌ها»(tyrannosaurids)  و «آبلیسوریدها» (abelisaurids)  نیز به دلایل مشابه، بازوهای کوچکی داشته‌اند.

منبع: بی‌بی‌سی

 
نظر شما
ادامه