کد خبر: ۷۰۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - آرم سازمان غذا و دارو و نیز تمبر یادبود این سازمان با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان غذا و دارو و مدیر روابط عمومی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران امروز رونمایی شد.

این در حالی است که به رغم اظهارات وزیر بهداشت در همایش 14 مهر سال 89 مبنی بر اینکه "در امنیت غذایی دامپزشکان حرف اول را می زنند" نقش جامعه دامپزشکی کشور در تحقق اهداف این سازمان به وضوح مشخص نیست.

دکتر احمد شیبانی ـ رییس سازمان غذا و دارو، در همایش «برند برتر، کیفیت برتر» افزود: روز جهانی غذا را با مصرف درست غذا و جلوگیری از اسراف پاس می‌داریم و هنگام دور ریختن غذا به فکر گرسنگانی هستیم که این غذا می‌توانست آنها را از مرگ نجات دهد باشیم.

رییس سازمان غذا و دارو ضمن بیان این مطلب که سازمان در پی حفظ و ارتقای سلامت مصرف کننده‌ها از طریق حفظ و ارتقای ایمنی مواد غذایی است اظهارکرد: خط مشی‌ها و سیاست‌های سازمان غذا و دارو در راستای تامین این هدف انتخاب شده است و از جمله این سیاست‌ها می‌توان به ارتقای ویژگی‌های میکروبی، شیمیایی، محصولات مواد غذایی و آشامیدنی اشاره کرد. هدف اصلی از اتخاذ این سیاست‌ها ایجاد شرایطی است که همگان از آن سود ببرند. بنابراین به دنبال راهکارهایی برای ایجاد تسهیلات بیشتر برای فعالان این عرصه هستیم تا غیر از تولید غذای سالم دغدغه دیگری نداشته باشند.

وی افزود: شعار کنترل کافی و مناسب در طول زنجیره غذایی برای حفظ سلامت و پیشگیری از بروز بیماری امری ضروری است و در این بین همکاری همه ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط از ضروریات است.

شیبانی ضمن اشاره به این مطلب که در عرصه تولید نیز علاوه بر بازرسی‌های ادواری و کنترل‌های محصولات در سطح عرضه، اساس نظارت ما مبنی بر ایجاد سیستم‌های مدیریت ایمنی است، گفت: خوشبختانه کارشناسان سازمان غذا و دارو بر این سیستم‌های نظارتی کاملا مسلط بوده و به صورت تخصصی وظایف خود را انجام می‌دهند.

رییس سازمان غذا و دارو ضمن بیان این مطلب که تصویب سازمان غذا و دارو از حدود 15 سال گذشته در وزارت بهداشت مطرح بوده است، اظهار کرد: ضرورت ایجاد این سازمان احساس می‌شد چرا که بیش از 90 درصد کشورهای دنیا بخش غذا و دارویشان به صورت سازمانی و تخصصی اداره می‌شود.

وی ادامه داد: نمودار تشکیلاتی سازمان غذا و دارو طی چند ماه اخیر انجام و بررسی و چارت سازمانی مناسبی برای آن تدوین شد. در نهایت تشکیل سازمان غذا و دارو به امضای نهایی رسیده و ابلاغ شد و این سازمان به طور رسمی کار خود را زیر نظر وزارت بهداشت آغاز کرد.

به گفته شیبانی مباحث غذا و دارو ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارد و تشکیل سازمان غذا و دارو می‌تواند در این زمینه کمک موثری در سلامت مردم داشته باشد چرا که اختیارات و امکانات سازمان غذا و دارو نسبت به معاونت غذا و دارو بسیار وسیع تر است. بر این اساس امکانات مالی و نیروی انسانی کافی و متناسب با گستردگی وظایف این سازمان پیش بینی شده است.

وی با بیان این مطلب که تاکنون در 150 کشور دنیا سازمان غذا و دارو تاسیس شده، کشور ایران 106 مین کشوری است که چنین سازمانی را تاسیس می‌کند و با تشکیل این سازمان یک اتفاق مهم در عرصه‌ی سلامت کشور بود.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب که این سازمان باید با تصمیم سازی و تقویت مجراهای نظارتی سلامت غذای مصرفی در کشور را افزایش دهد، گفت: از سال 57 که تنها هفتصد محصول غذایی دارای پروانه بودند تاکنون حدود 80 هزار پروانه برای محصولات غذایی صادر شده است که شامل کلیه صنایع غذایی و فراورده‌های نوشیدنی و آشامیدنی می‌شود.

وی ادامه داد: هشتاد هزار فراورده غذایی در بیش از ده هزار کارخانه کشور تولید می‌شود و تمامی این محصولات غذایی بر اساس مراجع علمی و تخصصی و قواعد متداول در دنیا مجوز گرفته‌اند و نظارت می‌شوند، اما در مورد سالم بودن یک محصول جدای از پروانه‌ای که به یک فراورده اعطا می‌شود محصول را رها نکرده و در قبال آن مسئولیت نظارتی داریم.

رییس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به این مطلب که پس از طی این مراحل و بعد از ورود به بازار نیز کنترل بر این فراورده‌ها صورت می‌پذیرد عوامل بازرسی ما در سطح کشور گسترده هستند اظهار کرد: البته ما بسیاری از کارهای ستادی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها واگذار کرده‌ایم و فعالیت‌های سازمان اغلب در ارزیابی، سیاست گذاری، تدوین دستورالعمل‌ها، آیین نامه‌ها و نظارت بر کار دانشگاه‌ها خلاصه می‌شود.

شیبانی در ادامه به ارائه آماری از وضعیت موجود سازمان غذا و دارو پرداخت و گفت: تعداد کارخانجات تولید مواد غذایی تحت نظارت این سازمان 10 هزار و 353 واحد، کارخانجات تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی تحت نظارت این سازمان هزار و 409 واحد، تعداد کارگاه‌های دارای شناسه نظارت این سازمان هزار و 721 واحد، تعداد کل پروانه‌های ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی حدود 100 هزار فراورده هستند.

وی ادامه داد: تعداد کارخانجات بررسی و ثبت شده خارجی که می‌توانند مجوز ورود دریافت کنند در حوزه آرایشی و بهداشتی 644 واحد، تعداد نمایندگی‌ها در حوزه آرایشی و بهداشتی 355 واحد، در حوزه غذایی و آشامیدنی 718 واحد و تعداد معاونت‌های غذا و دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی 44 معاونت است.

بر اساس این گزارش، در همایش برند برتر، کیفیت برتر نشان ایمنی و سلامت از سوی وزارت بهداشت و درمان به فراورده‌های غذایی و آشامیدنی ایمن و سالم که الگوی سلامت و ایمنی را رعایت کرده‌اند به تعدادی از صنایع تولیدی اعطا شد.

نگاره‌ی این نشان سیب سبز رنگی بود که نماد سلامت است و عبارت ایمنی و سلامت در کنار آن نوشته شده بود. دارندگان این نشان می‌توانند از این پس نگاره آن را بر روی برچسب محصول تولیدی خود درج کنند.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گلچین
|
-
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
0
0
پس چرا هیچ اسمی از دامپزشکی نیست.... مگه دامپزشکی تو امنیت غذایی حرف اول رو نمیزنه؟؟؟مگه در تولید دارو و کنترل مقاومت زایی آنتی بیوتیکها نقش نداره؟؟؟آقا اصلا باید کلا دامپزشکیرو از بیخ حذفش کرد چون هیچ جایگاه مشخصی نداره!!!!اینم که میگن قانون سازمان دامپزشکی اصولی و پابرجاست ...... دیگه چی بگیم والا، ولی من خودم که از گفتن خسته نمیشم چون دامپزشکم وخودمو قبول دارم!
دامپزشک
|
-
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
0
0
سالهاست که اساتید دلسوز دانشگاه ها از لزوم الحاق سازمان دامپزشکی به شکل مستقل به وزارت بهداشت سخن می گویند ولی عده ای که .............با آن مخالف می کردند،
روشن است که نتیجه این مخالفتها حذف عملی سازمان دامپزشکی خواهد بود.
نظر شما
ادامه