کد خبر: ۶۹۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شیوع آنفولانزای پرندگان و افزایش تقاضای مصرف تخم مرغ همزمان با فرارسیدن فصل سرد را از عوامل گرانی این کالا برشمرد.

عباس رجایی عوامل مختلفی را در گرانی تخم‌مرغ موثر دانست و گفت: بیماری‌هایی که در میان مرغ‌ها آنها را مبتلا کرده و بر تولیدکنندگان مرغ مادر و بحث‌های جانبی آن تاثیر گذاشته است، یکی از عوامل موثر در این گرانی است.

وی با بیان این که این بیماری‌ها قابل پیش‌بینی نیست، افزود: آنفولانزای فوق حاد پرندگان عاملی است که وقوع آن در اختیار انسان نیست و شیوع این عامل بر کاهش میزان تخم مرغ و در نتیجه گرانی آن تاثیر گذاشته است.

وی با اشاره به گرانی برخی از نهاده‌ها به عنوان یک عامل گرانی تخم مرغ، یادآور شد: این عامل به ویژه در پی هدفمندسازی یارانه‌ها، در تولید تاثیرگذار بوده است. در این راستا برخی مرغداری‌ها، مرغ‌های خود را به کشتار فرستادند. لذا در این رابطه گرانی تخم‌مرغ پیش‌بینی می‌شد.

وی درعین حال افزود: به طور طبیعی در فصل پاییز و زمستان، میزان مصرف تخم مرغ افزایش می‌یابد، لذا این امر نیز در کنار سایر عوامل مذکور می‌تواند در گرانی تخم مرغ تاثیر‌گذار باشد.

رییس کمیسیون کشاورزی با یادآوری این‌که در کشور باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که چنین اتفاقاتی رخ ندهد بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه تاکید و خاطرنشان کرد: کمبودی که امروز در بازار احساس می‌شود، را باید با واردات حل کنیم و همزمان، با سرعت در جهت کاهش و حل مشکلات صنعت مرغداری کشور فعالیت کرده و یارانه‌های لازم را در اختیار این بخش قرار دهیم تا بتوانیم مجددا به شرایط نسبتا مطلوب گذشته بازگردیم.

وی در مورد اعطای یارانه بخش کشاورزی اظهار داشت: امسال رقمی که در سال‌های گذشته در بودجه مطرح و پرداخت می‌شد، داده نشده،‌ بلکه رقمی را به عنوان درصدی از این یارانه، در اختیار سیستم بانکی گذاشته‌اند که به عنوان یارانه سود، تسهیلات ارزان قیمت در اختیار متقاضیان قرار دهد، در عین حال که حجم این مبلغ، کم است، چون به صورت تسهیلات داده می‌شود،‌ یارانه محسوب نمی‌شود.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک تولید کننده
|
-
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
0
0
بسیار متاسفم که دولتمردان و نمایندگان مجلس در مواجه با چنین مشکلاتی فقط به واردات فکر می کنند. ............. در آخرت حساب و کتابی در کار خواهد بود
نظر شما
ادامه