کد خبر: ۶۹۴۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: به دنبال افزایش بارندگی و ورود سیلاب‌ به داخل سد، موجب بر هم خوردن بستر گردیده و باعث ایجاد تلفات در ماهیان سد گلابر می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان، «دکتر محمدباقر حاج‌کاظمی» اظهار داشت: در فصل بهار بعد از هر بار بارش باران، سیلاب با سرعت وارد سد گلابر شده ‌و همراه خود گل و لای زیادی را وارد سد می‌کند به همین دلیل مشخصات فیزیکی و شیمیایی آب به هم می‌خورد و تغییرات شدیدی در اکوسیستم آب ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تلفات در گونه کاراس و کپور (که کف زی می باشند) دیده شد، بیان کرد: عوامل عفونی به همراه سایر عوامل از جمله تغییرات اقلیمی و دمایی، بالا بودن تراکم و وزن ماهی ها، سیلاب و به هم‌خوردن لایه‌بندی آب موجب ایجاد تلفات در آبزیان سد خواهد گردید.

وی با بیان اینکه در این فصل ماهی های موجود در سد فعالیت شدیدتری دارند، افزود: با ورود سیلاب و گل و لای به سد نیز استرس زیادی به ماهی وارد می‌شود و فعالیت‌های تولید مثلی افزایش یافته که همین موضوع تراکم را بالا می‌برد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: همچنین با ورود گل و لای به سد، آبشش‌های ماهی کارایی لازم را در آب گل آلود از دست می‌دهد و تنفس ماهی با مشکل مواجه می شود و در نتیجه موجب خفه شدن آنها خواهد شد که البته عوامل عفونی هم با تخریب و التهاب آبشـش هـا سبب وخیم تر شـدن شـرایط می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر دلایل مذکور طبق بازدیدی که از سد گلابر و ماهیان انجام شده، تراکم ماهی در سد خیلی بالاست، گفت: تعداد بالای تخم ماهی و بچه ماهی در آب سد بیانگر سن بالای ماهی‌های موجود در سد و همچنین وجود استرس تخم ریزی می باشد که در ایجاد تلفات بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ماهیان موجود در سد گلابر به صورت وحشی زندگی می‌کنند، افزود: چند مرتبه از ماهی های سد گلابر نمونه برداری انجام شده و انواع آلودگی قارچی و انگلی در بین آن‌ها وجود دارد و همین امر از علل اصلی مرگ ماهی‌های سد گلابر است.

حاج‌کاظمی با اشاره به اینکه بیشترین درصد تلفات ماهی‌های سد گلابر مربوط به انواعی از ماهی است که کفزی‌ هستند عنوان کرد: تغییرات اکوسیستم، تغییر شدید در خواص فیزیک و شیمیایی آب، بیماری انگلی، بیماری قارچی، اختلال در تنفس، افزایش فعالیت ماهی، استرس تولید مثل، استرس مربوط به گرم شدن آب، تراکم شدید ماهی مهمترین عواملی هستند که دست به دست هم داده و هر ساله در این فصل سبب مرگ دسته جمعی ماهیان سد گلابر می شوند.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
0
ایکاش مسئول تهیه خبر حداقل یک بار مطلب رو میخوند و تیتر درست را برای خبر انتخاب میکرد!
مدیرکل زنجان گفتند که علت افزایش بارندگی و ورود سیلاب و بهم خوردن لایه های آب باعث تلفات شده که همه میدونیم در این شرایط آبشش ماهی ها دچار صدمه میشه و تلفات در اثر خفگی بوجود میاد و بقیه عوامل ذکر شده ( انگلی و...) میتوانند باعث تلفات بخصوص در فصول گرم شوند که اکسیژن آب بشدت کاهش پیدا میکنه.
نظر شما
ادامه