کد خبر: ۶۹۳۷۷
 

حکیم مهر: جبیرهای هرمز که روزی بخشی از نقش و نگار جزیره بودند، حالا به طور روزانه موردحمله سگ‌های ولگرد قرار می‌گیرند و روز به روز از تعدادشان کم و کمتر می‌شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، جبیرهای هرمز، آهوهای خوش رنگ و نگاری هستند که جزیر هرمز را با همه سختی آب و هوایش در بیش از 7 ماه از سال تحمل کرده و بومی این جزیره رنگارنگ شده‌اند.

هر چقدر گرما و آفتاب سوزان هرمز و هوای شرجی این منطقه در بیش از 7 ماه از سال سخت و آزاردهنده است و گاه سبب می‌شود که زندگی بر مردم این منطقه با وجود کولر گازی و امکانات نیز مشقت‌بار باشد اما نعمت‌های خدادادی به این منطقه از جمله زیبایی خیره‌کننده هر گوشه از این جزیره زیبا و بهشت‌گون بر جذابیت آن می‌افزاید و گاه در تلاقی چشمانت با رنگی خیره‌کننده از این زیبایی محسورکننده، جنبده‌ای را می‌بینی که شگفتی دیگری از خلقت است.

جبیرهای هرمز نشان دیگری از زیبایی خیره‌کننده این جزیره زیبا که بهشت کانی‌شناسی جهان در دل خلیج فارس نیز بشمار می‌رود و کوهی از تاریخ و هویت را نیز در خود جای داده، هستند.

سگ‌های ولگردکه زیاد شدند، جبیرها روز به روز کم و کمتر شدند

هرمز نیز به مانند مناطق بسیاری از مناطق کشور، گرفتار سگ‌های ولگرد پرشماری است که گاه پا را از گلیم خود درازتر کرده و بجای پرسه زدن در پیرامون کانون‌های دفن زباله، به سراغ جبیرهای زیبا و در معرض انقراض می‌روند.

علی زرنگاری از فعالان محیط زیست در این باره به فارس می‌گوید: نسل جبیر به عنوان بزرگترین گونه پستاندار در جزیره هرمز به دلایل مختلف از جمله حمله سگ‌های ولگرد و کمبود آب و غذا در ماه‌های گرم سال در معرض خطر انقراض است.

وی می‌گوید: تاکنون دهها مورد از سگ گرفتگی در جزیره مشاهده شده که جان جبیرها را گرفته و گاه با دنبال کردن یک جبیر توسط چند سگ ولگرد، چنان فشار روانی و جسمانی به جبیرهای جزیره هرمز وارد می‌شود که مرگ آنها فرا می‌رسد و برخی از مرگ جبیرها ناشی از استرس بالا است.

این فعال محیط زیستی افزود: بزرگترین دشمن جبیر یوزپلنک و گرک است که این حیوانات وحشی در جزیره هرمز وجود ندارند اما نسل جبیرها بجای افزایش، روز به روز رو به کاهش است و اگر در گذشته در تمامی جزیره می‌شد این حیوان زیبا و خوش‌اندام را دید اما حالا تعداد آنها بسیار بسیار کم شده و به ندرت دیده می‌شوند.

حضور گسترده و بی‌ ضابطه گردشگران بلای جان جبیرهای هرمز

حبیب مسیحی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان به فارس گفت:: جزیره هرمز از مقاصد مهم گردشگری داخل کشور است و در سال‌های اخیر بر شمار مسافران این جزیره افزوده شده و گاه در روزهایی از سال تا 4 هزار نفر مسافر نیز به این جزیره کوچک وارد می‌شود و بدلیل آن که بسیاری اززیرساخت‌های جزیره، گنجایش چنین حجمی از مسافر و تولید زباله و پسماند را ندارد، لذا مخاطرات زیست‌محیطی متعددی را سبب شده است.

وی افزود: گسترده شدن دامنه زباله‌ها به نقاط مختلف جزیره که ناشی از تردد گردشگران و بی‌توجهی آنان به جمع آوری زباله‌های خود است، سبب شده تا جبیرها گاه بدلیل خوردن پلاستیک و یا زایده‌های لاستیکی جان خود را از دست بدهند چرا که سال‌ها خشکسالی سبب کمبود علوفه در محیط زیست جزیره شده و جبیرها گاه رو به زباله‌خواری آورده‌اند.

می‌توانیم جبیر برای مصرف عمومی پرورش دهیم اما حمایت نمی‌شود

یکی دیگر از اهالی هرمز می‌گوید: جبیر حیوان پر طاقتی است و آب کم مورد نیاز خود را از درختان تامین می کند و شرایط پرورش آن در جزیره به خوبی فراهم است و می‌توانیم آن را پرورش دهیم اما متأسفانه طرح‌های مختلفی که تاکنون در این زمینه به ادارات مختلف ارائه شده، هیچ کدام مورد توجه قرار نگرفته است.

رضا می‌گوید: پرورش جبیر و فروش گوشت نوع پرورشی آن می‌تواند جذابیت‌های فراوانی داشته باشد اما حمایت لازم در این زمینه نمی‌شود. از همین پرورش جبیر در جزیره می‌توان درآمد ارزی تأمین کردچون بسیاری از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس علاقه زیادی به گوشت این جاندار دارند و اگر تولید انبوه برای صادرات داشته باشیم، بازار آن کاملا مهیا است.

به گزارش فارس، گونه منحصربفرد جبیرهای هرمز رو به انقراض هستند و اگر با چند تدبیر کوچک، فکری به حال این حیوانات زیبا و منحصربفرد نشود، هرمز یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های خود را از دست خواهد داد .

یجاد چند آبشخور کوچک که تاکنون نیز تعدادی از آن ایجاد شده اما برخی از آنها در دید جبیرها نیست و نیز مهار وضعیت فزاینده شمار سگ‌های ولگرد در جزیره هرمز و نیز اعتباری اندک که محیط زیست بتواند در مناطق پرمخاطره در زمان‌های خاصی از سال، علوفه محدودی را به حیوانات علفخوار اختصاص دهد. در این میان گروه‌های مردمی نیز قادر به همراهی و مشارکت با محیط زیست هستند و ضروری است تا محیط زیست بااطلاع رسانی نیازهای خود، مشارکت مردم را نیز در امور زیست‌محیطی تقویت کند .

 

نظر شما
ادامه