کد خبر: ۶۹۲۸۷

حکیم مهر: مدیر کل دامپزشکی خوزستان گفت: وضعیت تغذیه در دامداری‌های استان با توجه به بازدیدهای میدانی انجام گرفته مطلوب نیست و با خشکسالی احتمالی این شرایط بدتر می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مصطفی کنارکوهی» روز چهارشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار خوزستان در محل معاونت اقتصادی استانداری با بیان اینکه دام بخش عمده‌ای از سفره و اشتغال استان را تشکیل می‌دهد، افزود: اگر نهاده‌های دامی تهیه نشود به صنعت گوشت قرمز و لبنیات خوزستان لطمه وارد می‌شود.

وی گفت: متاسفانه در خوزستان شاهد خرید و فروش غیرقانونی کاه و کلش هستیم این در حالی است که تولید این کالا در استان مناسب است.

کنارکوهی ادامه داد: گاومیش در خوزستان حاصل صدها سال اصلاح نژاد است ولی متاسفانه در برخی دامداری‌های استان شاهد هستیم که  نژادهای اصیل گاومیش فروخته و کشتار می‌شوند. دامداران برای نگهداری از گاومیش سختی فراوانی را تحمل می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه تنها راه نجات دام و گاومیش در خوزستان تامین غذای آنها است افزود: تا ۶ ماه گذشته تفاله نیشکر به صورت رایگان در اختیار دامداران قرار می‌گرفت اما اکنون دامدار برای تهیه یک خودرو تغذیه دام باید ۲۰ میلیون ریال پرداخت کنند و یا خوراک دام در حال خروج از استان است.

کنارکوهی بیان کرد: راهکار طولانی مدت برای حفظ دام مولد و با ارزش تامین علوفه است و می‌توان از مزارع  پایین دست خوزستان برای کشت علوفه استفاده کرد.

حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۴۵۰ هزار راس گاو ، گاومیش و شتر به ارزش تقریبی ۱۵۰ هزار میلیارد ریال در خوزستان وجود دارد.

 

نظر شما
ادامه