کد خبر: ۶۹۱۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: سرپرست دامپزشکی شهرستان اردستان با اشاره به شیوع بیماری تب مالت در مهاباد گفت: وضعیت ساماندهی کشتارگاه مشترک اردستان در دست اقدام است که از شهرداری اردستان می‌خواهیم به منظور تکمیل آن به خصوص اتاق پیش سرد تسریع کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «سعید راعی» اظهار داشت: تب کریمه کنگو هر ساله با آغاز فصل گرما به علت اینکه عامل انتقال بیماری کنه «هیالوما» است، شدت می‌گیرد و دامی که حامل این بیماری و موجب انتقال بیماری حیوان به انسان می‌شود در حین کشتار و خورد کردن گوشت است که هیچ علائمی ندارد حتی اگر در پیک بیماری خود هم باشد تب بسیار خفیف می‌دهد.

وی افزود: این بیماری هیچ علائمی نداشته و از عوامل دیگر انتقال آن کشتن کنه در روی بدن است که آن را له کنند که باعث انتقال بیماری می‌شود و تنها مبارزه با این بیماری انجام عملیات پیش سرد بعد از کشتار است که حداقل گوشت باید 24 ساعت در دمای یخچال باشد که آن جمود نعشه باعث از بین رفتن ویروس عامل بیماری در لاشه می‌شود.

سرپرست دامپزشکی شهرستان اردستان همچنین در خصوص موضوع کشتارگاه دام مشترک اردستان که قرار شده توسط شهرداری تا اردیهشت ساماندهی شود، گفت: وضعیت کشتارگاه در دست اقدام است که می‌خواهیم تسریع در این خصوص انجام دهد شهرداری اردستان به خصوص در موضوع پیش سرد کشتارگاه که تاکنون بیش از 25 درصد موضوع به بهره‌برداری رسیده است.

وی ابراز داشت: تاکنون زیرسازی کف کشتارگاه تا نصف انجام شده و مابقی مانده و دیوارهای کشتارگاه بازسازی شده و چاه دفن لاشه و تلفات بسیار مناسبی ایجاد کرده‌اند و بخشی از قلاب‌ها تسریع شده و سرویس بهداشتی راه‌اندازی شده اما هنوز نواقصی دارد و همچنین شستشوی خط انجام شده و سبتیک چند بار تخلیه شده اما مجدد سر ریز داشته و این مشکل همچنان پابرجا است.

راعی بیان کرد: مشکل پیش سرد کشتارگاه را ما از یک طرف داریم و بحث فرهنگی مردم هم در بحث کشتار است که طبق آمار مرکز بهداشت که همکاری خیلی خوبی با دامپزشکی دارند بیش از 90 درصد بیماری تب مالت از شهر مهاباد است و دام هم همه جا وجود دارد و در مهاباد تراکم دام بالاست اما موضوع کشتار غیر مجاز در مهاباد وجود دارد که قصابی‌های این شهر در همانجا یک کشتارگاه راه‌اندازی می‌کنند و گوشت در پیش سرد هم قرار نمی‌گیرد.

سرپرست دامپزشکی شهرستان اردستان تاکید کرد: کشتار در شهرمهاباد با همین نوع فرهنگ گذشته انجام می‌گرفته و مردم هم گوشتی که بلافاصله بعد از کشتار در یخچال برود از خرید امتناع می‌کنند که این خود منشا بیماری است و باید این موضوع فرهنگ‌سازی شود.

وی تصریح کرد: چندی قبل حمله شغال‌ها را به سه نفر از افراد در روستای اونج داشته‌ایم که نمونه گیری از مغز شغال برای اینکه مشخص شود به بیماری هاری آلوده هست یا خیر که به آزمایشگاه آذربایجان شرقی ارسال شد چون آزمایشگاه مرجع در کشور است و منتظر جواب هستیم چراکه شغال خود به خود حمله نمی‌کند و احتمال می‌رود به بیماری هاری آلوده بوده‌اند و از این رو از مردم می‌خواهیم به اینگونه حیوانات نزدیک نشوند چراکه هاری قابل سرایت انسان به انسان هم هست.

به گزارش تسنیم؛ این خبرگزاری در گزارشی تحت عنوان  "کشتارگاه دام اردستان؛ جایی که با جان مردم بازی می‌شود" به مشکلات این کشتارگاه پرداخته بود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
0
2
حکیم مهر تیتر رودرست کن
تب مالت چه ربطی به پیش سردداره
کل صحبت درباره تب کریمه کنگو بوده نه تب مالت
نظر شما
ادامه