کد خبر: ۶۹۰۲۵
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: شیوع بیماری تب مالت در شهرستان سرایان (واقع در خراسان جنوبی) در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن افزایش ۴۰ درصدی داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر حسن بهرامی نژاد» رئیس شبکه بهداشت و درمان سرایان گفت: میزان ابتلا به بیماری تب مالت در سال ۱۴۰۰، ۶۱ مورد بوده است که نسبت به سال قبل از آن با ۴۳ مورد ابتلا، ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

او گفت: موارد ابتلا به تب مالت از کل سطح شهرستان گزارش شده است که بیشتر مربوط به روستای بغداده و شهر سرایان است.

بهرامی نژاد گفت: بیماری تب مالت که به بیماری هزار چهره معروف است، یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که بر اثر ورود باکتری بروسلا از دام‌های آلوده به انسان ایجاد می‌شود که در گوسفند و گاو شیوع زیادی دارد و باعث تلف شدن و سقط جنین در دام‌ها می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان سرایان گفت: خوردن شیر غیرپاستوریزه دام آلوده و لبنیاتی که از شیر خام به دست می‌آیند مثل خامه، پنیر و بستنی باعث بیماری تب مالت می‌شود و از دیگر راه های آلودگی، تماس مستقیم با خون و احشای دام‌های آلوده است و در مشاغلی که ارتباط مستقیم با دام دارند، دیده می‌شود اما خوردن گوشت پخته دام آلوده از راه‌های آلودگی این بیماری نیست.

او به علائم بیماری تب مالت اشاره کرد و گفت: بیشتر مراجعه کنندگان به علت عدم آگاهی نمی‌دانند که مبتلا به این بیماری هستند و اکثر آن‌ها به علت درد‌های شدید مراجعه می‌کنند.

بهرامی نژاد گفت: علامت اصلی این بیماری تب است که عموما در عصر و شب به اوج می‌رسد و بیمار دچار تعریق فراوان می‌شود

رئیس شبکه بهداشت و درمان سرایان به درمان این بیماری اشاره کرد و گفت: درمان بیماری تب مالت با دارو‌های آنتی بیوتیک موجود به خوبی انجام می‌شود.

 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
0
0
حذف واکسن فول دوز از اشتباهات سازمان دامپزشکی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
0
0
پنیر پگاه هم یکی از عوامل مبتلا شدن مردم به تب مالت است. می توانید از خانم دکتر مینو محرز بپرسید.
نجابت- فارس- مرکز واکسیناسیون مستقل
|
Lithuania
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
0
1
هشدار
تعرفه بسیار اندک خرید خدمت واکسیناسیون علیه بیماری بسیار مهم بروسلوز در دام، همراه با مشکلات و خطرات حین انجام واکسیناسیون علیه این بیماری، سرعت بسیار اندک ارایه این خدمت بدلیل تفکیک دامهای حائز شرایط تزریق بخصوص در واکسن FDrev-1 (زمانبر بودن پروسه تشخیص و تفکیک دامهای جوان ماده ی غیر آبستن، غیر واکسینه و تکه برداری گوش آنها و..) موجب عدم استقبال مراکز واکسیناسیون و واکسیناتورها از تزریق این واکسن شده است که این موضوع به نوبه خود میتواند مانع از پیشگیری از این بیماری شده و موجب گسترش بیشتر آن بین دام و انسان گردد.
پیشنهاد میشود
1- تعرفه تزریق این واکسن چند برابر بیشتر از سایر واکسنها باشد ( بدلیل
مشکلات حین اجرای واکسیناسیون ، زئونوز بودن بیماری و واکسن ، عدم استقبال و حتی امتناع و مقاومت برخی از دامداران از تزریق این واکسن ، تکه برداری گوش دام واکسینه و ..) 2- به دامدارانیکه از تزریق واکسن تب مالت خودداری می کنند خدمات دولتی ارایه نشده و پس از اخطارهای قانونی و در صورت عدم تمکین از فعالیتشان جلوگیری گردد.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
0
0
سلطان تب مالت جهان استان همدان
یک بار شیر کم جوشیده خوردم و همون یک بار مبتلا شدم
واقعا شرم بر مسئولین همدان که ۴۰ ساله جز معدود کانونهای بروسلوز جهان هستند
نظر شما
ادامه