کد خبر: ۶۸۹۵۳

حکیم مهر: فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: یک قلاده پلنگ برای دفاع از خود به مرد روستایی در زنجان حمله و پای وی را زخمی کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «اسماعیل قلی‌زاده» روز چهارشنبه در تشریح جزئیات این خبر افزود: این پلنگ در روستای سلیمانبلاغ از توابع بخش قره‌پشتلو در شهرستان زنجان با حمله به مرد روستایی، پشت زانوی چپ وی را زخمی کرد.

وی یادآور شد: طبق بررسی کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان، مشخص شد که رد پای حیوان مذکور مربوط به پلنگ بوده است.

قلی زاده با اشاره به تحقیقات انجام شده برای مشخص شدن علت حمله این حیوان، اظهار داشت: بر اساس بررسی‌ها، تعدادی طبیعت‌گرد برای تفریح به روستای سلیمانبلاغ رفته بودند که هنگام بارش باران زیر صخره‌ای پناه می گیرند و پلنگ نیز زیر صخره در حال استراحت بوده است که به محض مشاهده این افراد و برای دفاع از خود به یکی از آن‌ها حمله و او را زخمی می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، با بیان اینکه پلنگ بلافاصله پس از زخمی کردن این فرد فرار کرده است، تصریح کرد: زخم وارد شده به مرد روستایی نیز جزئی و سطحی بوده که پس از مراجعه به بیمارستان زخم وی در حال مداوا است.

قلی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه از جمله خصوصیات بارز پلنگ این است که به سختی در طبیعت قابل مشاهده است اظهار داشت: صخره ها و مناطق سخت و بکر، زیستگاه اصلی پلنگ ایرانی است تا به نحوی بتواند خود را از تهدیدها و خطرات حفظ کند.

وی تصریح کرد: پلنگ ایرانی از گونه های شاخص جانوری استان زنجان نیز محسوب می شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، اظهار داشت: کسانی که به هر دلیلی از جمله طبیعت گردی، در چنین مناطقی حضور پیدا می کنند لازم است که حتما نکات ایمنی و علائم حضور پلنگ و دیگر حیوانات درنده را مد نظر قرار دهند و احتیاط کنند.

قلی‌زاده با تاکید بر اینکه اصولا حیوانات درنده در شرایط عادی به انسان حمله نمی کنند یادآورشد: این حیوانات در شرایط خاصی از جمله تحت فشار قرار گرفتن و از نزدیک رو در رو شدن (عامل فعلی)، برای دفاع از توله ها و یا داشتن بیماری مثل هاری. ناگزیر از حمله به انسان می شوند.

وی بهترین راه برای پیشگیری از این نوع اتفاق ها و حوادث را خودداری از ورود به زیستگاه و قلمرو این حیوانات، بدون اطلاع از خصوصیات رفتاری آنها عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، روستای سلیمانبلاغ در منطقه حفاظت شده فیله خاصه زنجان است و پلنگ یکی از نادرترین حیوانات حیات وحش این منطقه به شمار می رود.

 
نظر شما
ادامه